Vette bonen slecht voor je maler?

1
Hi guys,

Heb nu een boontje wat best vettig is. Na het malen blijft het zowel onder de handmolen (C4) veel achter. En ook in het opvangbakje "plakt" het overal vast.

Zijn dit soort bonen slecht voor de maler, ik denk namelijk dat er ook vet op de schijven gaat zitten en je wellicht vaker moet reinigen.

Wat helpt is om 1 druppel water bij de bonen te mengen en dit flink erdoorheen te roeren. En daarna pas de bonen in de maler gieten. Gemalen koffie plakt nergens meer aan vast. Maar weet niet of water nou weer zo verstandig is voor je schijven :mrgreen:

Re: Vette bonen slecht voor je maler?

3
Kaan schreef: za 14 nov 2020, 02:08 Heb nu een boontje wat best vettig is.
Te hard / donker gebrand vermoed ik. Dat vet kan ook ranzig worden en vervolgens nog onaangenaam aroma meegeven aan betere bonen die daarna komen. Ik zou die donker glanzende kralen gewoon wegmikken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Vette bonen slecht voor je maler?

4
Een beetje vettig is geen enkel probleem, maar als je vaker donker gebrande koffiebonen gebruikt is het nodig om de koffiemolen te reinigen. Dat is zoals Frans als zegt, de achtergebleven plantaardige vetten worden na verloop van tijd ranzig en zorgen voor een vervelende smaak en geur.
Je hebt voor het reinigen van molens speciale tabletjes voor op graanbasis, hoewel snelkookrijst ook schijnt te werken, of je kunt de maalschijven in sommige gevallen demonteren en gewoon reinigen met een dreft sopje.