Al een paar maanden bezig geweest met koffie proberen van Zwarte Roes. Nu dan eens van een zaakje op de eigen wekelijkse markt.
Voorheen liep ik daar altijd voorbij want tja, geen bonen machine. Nu dan toch maar eens bij hem gaan praten en na van hem een bakkie geproefd te hebben, wil ik ze zelf ook eens gaan proberen. Niet super sterk, maar wel heerlijk vol van smaak. Iemand deze ooit geproefd?
Goed weekend allemaal!
Re: Koffiebonen uit Nariño - Colombia
2Ik heb die bonen ook, groen, van Hoofdkwartier:
Colombia Nariño washed
Colombia, Narinõ, Finca Rosa Florida.
Als je deze koffie koopt, koop je letterlijk uit de achtertuin van de koffieboer. Geen grote organisaties of massale plantages maar één man Hernando “Meko” Gutierrez die met passie en toewijding deze koffie verbouwt in de schaduw van zijn citrus en bananenbomen. Hoewel hij een deel van het fruit verkoopt op de lokale markt, wordt het overgrote deel ervan gebruikt al natuurlijke voeding voor de bodem. Meko verbouwd zijn koffie dan ook vrijwel volledig biologisch en gebruikt geen stoffen die schadelijk zijn voor de omgeving.
De Finca Rosa Florida ligt diep in de Zuid-Westelijke koffie regio Nariño dicht bij de grens met Equador, waar de koffie groeit op zo’n 1800 meter boven zeeniveau.
Koffie uit de regio staat bekend om zachte zoete tonen die doen denken aan de lokaal zo bekendie oersuiker “Panela”.
De Finca heeft haar eigen washing station waar Reko de koffie zelf verwerkt en rechtstreeks exporteert naar Nederland in samenwerking met Stefan Coster van Roast Factory.
Land Colombia
Regio Nariño (Zuid-Colombia)
Microregio Buesaco
Verwerking Washed
Oogstseizoen 2020
Variëteit Caturra
Plantage Rosa Florida
Producent Hernando “Meko” Gutierrez
Organisatie Roast Factory
ICO 3/0433/00002
Smaakomschrijving Romig mondgevoel en een medium body. Zachte zoete smaken met vanille en kers.
12.3%
745 g/L
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3@fransg: Groen als in, ongebrand? Ik heb inmiddels een verlanglijstje bij Hoofdkwartier staan van Koffie om te proberen(Maar brand niet zelf) en kan deze nergens terugvinden. Misschien heb je een linkje voor me?
Coffee, sleep, Coffee, repeat
4Ja ik brand ze zelf.
Als de bonen niet bij Hoofdkwartier zijn te vinden dan zijn ze daar op!
Als de bonen niet bij Hoofdkwartier zijn te vinden dan zijn ze daar op!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5De import van die koffie werd geregeld door RoastFactory in Den Haag. De koffiebrander/eigenaar Stefan werkt al enkele jaren samen met de boer die bovenstaande koffie produceert. Roast Factory verkoopt hem gebrand.
Dat is een vrij specifieke single origin, waarin je tot de boer en locatie precies de herkomst van de boon kunt traceren.
Over de zak koffie van Moreno waar dit draadje mee begint weet ik niet dan dat het uit dezelfde Colombiaanse regio komt. Maar gezien die regio ongeveer 25000 vierkante kilometer bestrijkt is het niet bepaald specifiek.... Wat overigens niets ten nadele van die koffie is hoor, maar enkel om aan te geven dat ik niet zeker weet of ze wel met elkaar vergelijkbaar zijn.
Dat is een vrij specifieke single origin, waarin je tot de boer en locatie precies de herkomst van de boon kunt traceren.
Over de zak koffie van Moreno waar dit draadje mee begint weet ik niet dan dat het uit dezelfde Colombiaanse regio komt. Maar gezien die regio ongeveer 25000 vierkante kilometer bestrijkt is het niet bepaald specifiek.... Wat overigens niets ten nadele van die koffie is hoor, maar enkel om aan te geven dat ik niet zeker weet of ze wel met elkaar vergelijkbaar zijn.