Beste Forum leden,
Ik ben Alexander van Nieuwkoop en ben woonachtig in Gouda.
Ben altijd al een groot liefhebber geweest van koffie, vooral cappuccino.
En af en toe een espresso.
Wij hebben al jaren een siemens Q9 volautomaat, maar het is tijd voor een betere cappuccino
en espresso.
Ben mij al een tijdje aan het oriënteren betreft semi koffieapparaat en koffiemolen.
Mijn oog en keuze betreft de machine is gevallen op de ECM Synchronika, die ik hoop binnenkort aan te schaffen.
Nu het probleem waar de meeste mee zitten als zij beginnen, welke koffiemolen.
Er wordt mij de ECM S Automatic 64 Koffie molen aangeraden.,
schijnt nieuwere moter in te zitten.
Staat er wel mooi naast maar is dit ook een goede molen.
Zit zelf meer aan de Eureka Atom 75 te denken
Graag advies.
Met vriendelijke groet en dank.
Alexander
Re: Voorstellen en koffiemolen keuze
2Ik ken die maler niet, maar vind wel dit erover:nieuwkoopa schreef: ma 25 okt 2021, 15:25 Er wordt mij de ECM S Automatic 64 Koffie molen aangeraden.,
https://www.home-barista.com/advice/i-b ... 44401.html- It is a solid and nice looking grinder. However, there is one thing that irks me. In the photos, the large gear on top that meshes with the worm gear for adjusting looks in the photos like a solid chunk of metal. It is actually plastic teeth screwed onto, I assume, a metal disc below. It seems that it is done well enough that if I don't over torque it, it should last. But I was not expecting a plastic part here.
- Retention is significant. With 20g in, I'll get 16-20g out, depending on how long I let it spin while I catch the stragglers.
- Clumping is significant. I haven't owned another good grinder to compare this to, but it creates small clumps that are noticeable "hard" as I level the coffee in the filter.
- It gets hot. To learn about my gear and dial in my grind, I went through about 12oz of coffee in 20g increments (grind, pour, cleanup, adjust, repeat). Toward the end I noticed the top of the grinder getting warm. Putting my finger into grinder area (hands far away from the button) it was pretty hot in there. I don't know if this is from repeated grinding, or from the electronics. Would other grinders heat up with this kind of workload?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Als je het budget hebt dan zou ik zeker voor de Atom 75 gaan met Mythos burrs. Heeft eigenlijk alles wat je wenst voor een niet SD maler. Goed maalsel, snel, stil en bouwkwaliteit is ook goed.nieuwkoopa schreef: ma 25 okt 2021, 15:25 Beste Forum leden,
Ik ben Alexander van Nieuwkoop en ben woonachtig in Gouda.
Ben altijd al een groot liefhebber geweest van koffie, vooral cappuccino.
En af en toe een espresso.
Wij hebben al jaren een siemens Q9 volautomaat, maar het is tijd voor een betere cappuccino
en espresso.
Ben mij al een tijdje aan het oriënteren betreft semi koffieapparaat en koffiemolen.
Mijn oog en keuze betreft de machine is gevallen op de ECM Synchronika, die ik hoop binnenkort aan te schaffen.
Nu het probleem waar de meeste mee zitten als zij beginnen, welke koffiemolen.
Er wordt mij de ECM S Automatic 64 Koffie molen aangeraden.,
schijnt nieuwere moter in te zitten.
Staat er wel mooi naast maar is dit ook een goede molen.
Zit zelf meer aan de Eureka Atom 75 te denken
Graag advies.
Met vriendelijke groet en dank.
Alexander
Voorstellen en koffiemolen keuze
4Heb dezelfde overweging gehad, in eerste instantie wilde ik ook voor de combinatie Synchronika en S-Automatik 64 maler gaan om alles bij hetzelfde merk te houden. Uiteindelijk gekozen voor de Atom 75 maler met een aanbieding, ik heb ook nog de Mignon XL overwogen.
De verkoper gaf aan dat de ECM maler veel meer herrie maakt. Ik heb het niet kunnen vergelijken maar de uiteindelijke doorslag bij mij was dat malers maken de core business van Eureka is.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, ben dus ook niet objectief, de Atom 75 bevalt in ieder geval zeer goed!
De verkoper gaf aan dat de ECM maler veel meer herrie maakt. Ik heb het niet kunnen vergelijken maar de uiteindelijke doorslag bij mij was dat malers maken de core business van Eureka is.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, ben dus ook niet objectief, de Atom 75 bevalt in ieder geval zeer goed!
Laatst gewijzigd door Wouter H op do 28 okt 2021, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
5De Eureka XL die Fuel hier op het forum aanbiedt is ook geen gek idee. Dan heb je voor dik 500 euro een prima maler met vlakke 65 mm schijven, weinig retentie en een compact formaat. Het maalsel is zonder meer goed Dan kan je de komende tijd rustig aan de slag en bekijken wat voor moois er nog allenaal te koop is Heel veel afschrijven doe je dan niet meer.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
6Beste mede koffiedrinkers.
Bedankt voor de reacties.
Ben toch voor de Niche zero gegaan.
omdat ik denk dat het werk wel zal meevallen.
Nu staat de Niche zero bij DPD dus afwachten maar.
duurt al 3 weken, en niemand weet wat, hoorde wel dat het erg lang duurt vanwege papierwerk.
Wel heb ik gisteren mijn ECM Synchronika gekocht in Ridderkerk
wat koffie laten malen maar het werkt nog niet zo geweldig.
Bedankt,
groet,
Alexander
Gouda
Bedankt voor de reacties.
Ben toch voor de Niche zero gegaan.
omdat ik denk dat het werk wel zal meevallen.
Nu staat de Niche zero bij DPD dus afwachten maar.
duurt al 3 weken, en niemand weet wat, hoorde wel dat het erg lang duurt vanwege papierwerk.
Wel heb ik gisteren mijn ECM Synchronika gekocht in Ridderkerk
wat koffie laten malen maar het werkt nog niet zo geweldig.
Bedankt,
groet,
Alexander
Gouda
7Voorgemalen koffie is kansloos.
Nog even wachten op je Niche.
Ook kun je nog investeren in een goed filterbakje.
Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk
8Beste,HanR schreef: za 20 nov 2021, 16:24 Voorgemalen koffie is kansloos.
vraagje:
Wat bedoel je met goed filterbakje, de maat heb nu 7 en 14 grams?
of het merk?
of rechtheid?
groet,
Alexander
9Afgezien van specifieke bonen zul je volgens hedendaagse maatstaven rond 17 gram maalsel gebruiken. Over het algemeen zul je gedwongen extra fijn te malen om de gemalen koffie in je filterbakje te krijgen.
Ook voor het 1-kops bakje (lastiger in gebruik dan het 2-kops bakje), zul je niet uitkomen.
Bij voorkeur wil je daar 9 a 10 gram maalsel in kwijt.
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Bijvoorbeeld een 16-18 gram IMS bakje.
Het helpt enorm en geeft meer smaak dan de klassieke Italiaanse 7 en 14-grams benadering.
Google ook eens op Home Barista espresso brewchart. Dat is een goede richtlijn.
Ook voor het 1-kops bakje (lastiger in gebruik dan het 2-kops bakje), zul je niet uitkomen.
Bij voorkeur wil je daar 9 a 10 gram maalsel in kwijt.
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Bijvoorbeeld een 16-18 gram IMS bakje.
Het helpt enorm en geeft meer smaak dan de klassieke Italiaanse 7 en 14-grams benadering.
Google ook eens op Home Barista espresso brewchart. Dat is een goede richtlijn.
Voorstellen en koffiemolen keuze
10Een weegschaal is ook geen overbodige luxe mocht je deze nog niet hebben, anders heb je in de basis geen idee waar het mogelijk mis gaat.
Voor mijn Synchronika heb ik trouwens onderstaand mandje gekocht:
IMS Competition Series use for 58 mm sieve carrier, double espresso, 16 - 20 g. B70 2TC H26.5 M https://www.amazon.nl/dp/B01L810G8U/ref ... UTF8&psc=1
Voor mijn Synchronika heb ik trouwens onderstaand mandje gekocht:
IMS Competition Series use for 58 mm sieve carrier, double espresso, 16 - 20 g. B70 2TC H26.5 M https://www.amazon.nl/dp/B01L810G8U/ref ... UTF8&psc=1