Re: Leveler vs distributor

2
De 1 is een tamper met instelbare diepte waarvan ik het nut niet weet. Je tampert recht maar snel niet diep genoeg.

De andere verdeelt te maalsel. Daarna gebruik je de tamper. Maar, met zo'n leveler verdeel je alleen de bovenzijde van de puck. Ook best gek maar kan bevredigend werken.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
gilleko B. schreef:Ik gebruik zowel een leveler als een tamper naast de Duomo. Dus behaal goede resultaten met meerdere tools.

Afbeelding
Als je zo’n duomo gebruikt, wordt de koffie dan al niet mooi verdeeld? Dan kan direct de tamper erop.

Ik vraag me altijd af wat zo’n leveler nu werkelijk doet. Het creëert een mooie gladde puck, maar daaronder wordt de koffie volgens mij helemaal niet verdeeld maar eerder meer of minder samengeduwd naar gelang de koffie hoger of lager ligt opgehoopt. En dan de koffie in het midden van het filterbakje. Dat wordt zeker niet verdeeld maar alleen samengedrukt.

7
Starred schreef:Maar een Asso Jack leveler is eigenlijk een distributor en leveler in één?
Door te distribueren ontstaat een mooi vlak oppervlak. Daar voegt een losse leveler niet veel meer aan toe lijkt me. Ja, een mooi glad oppervlak. De vraag is wat dat toevoegt.

10
Jazeker, ik behaal het beste resultaat met eerst de Duomo. Het maalsel komt als een soort bergje in het mandje. De Duomo zorgt voor een fluffy verdeling van het maalsel in het mandje waar het bergje verdwijnt. Vervolgens de OCD erover, bovenkant is nu mooi plat en recht. Dan de tamper om de boel aan te drukken. Geeft mooi extractie resultaat. Heb aanvankelijk nog meer handelingenverricht, maar deze manier van werken gaat in mijn beleving het best.