Te Koop Gevraagd: Pullman Big Step

1
Hoi iedereen,

Ik ben net nieuw op het forum maar hoop natuurlijk lekker actief te gaan worden hier, ik lees immers ook al een tijdje mee. Ik ben op zoek naar een Pullman Big Step tamper en wilde via deze weg eens kijken of iemand er toevallig een te koop heeft. Nieuw zijn ze immers best prijzig, dus een 2de hands zou mooi zijn. Ik ben inmiddels een aantal maanden enthousiast bezig met espresso en wil de tamper gaan gebruiken icm mijn Lelit Mara X en Niche Zero. Ik merk namelijk dat ik met mijn huidige tampers (Lelit en een vergelijkbare unbranded tamper ala Joe Frex of Motta) ondanks uitvoerig WDT'en toch nog wel wat channeling heb,vooral met lichter gebrandde koffies.

Vandaar toch eens een Big Step proberen in de hoop minder channeling te krijgen. Liefst zou ik er een met doosje, papieren, aankoopbewijs vinden. MK II of III zou helemaal mooi zijn. Fancy handvaten e.d. niet noodzakelijk maar wel leuk uiteraard. Mocht je een Pullman 876 (17-19g) of VST 18g bakje erbij in de verkoop hebben dan is het helemaal top.

Ik zit overigens (voorlopig) in Antwerpen, BE momenteel.

Groet,
Maurice
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

Re: Te Koop Gevraagd: Pullman Big Step

3
HanR schreef: zo 14 aug 2022, 16:53 Ik gun je natuurlijk je dure tamper.
Stamperen is echter zwaar overrated. Stampen verbetert je distributie namelijk niet.
Probeer eerst eens een goede klutser.
Waarschijnlijk doet dat meer.
Klutser alsin WDT tool? Ik gebruik nu de normcore:

https://www.normcorewares.com/products/ ... on-tool-v2

Dat gezegd hebbende, ondanks uitvoerig "WDT'en" heb ik nog steeds bij zo'n 50% van m'n shots channeling (met bottomless portafilter zie ik dat er door een deel van de onderkant van het bakje geen koffie komt tot zeer laat in de shot). Het volgende filmpje is dan wel een promo filmpje van Pullman zelf, maar als ik daarnaar kijk lijkt dat probleem wel opgelost.

https://www.youtube.com/watch?v=DgDBGXPgUUw

Als die Pullman nou het aandeel shots met channeling verlaagt van 50% naar 10 of 20% dan ben ik best wel blij.
Laatst gewijzigd door maurice1 op zo 14 aug 2022, 19:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

4
Wat is je koffie en op welk niche getal staat je maler? Hierbij ga ik er vanuit dat je niche is gecalibreerd.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

5
ErikvW schreef: zo 14 aug 2022, 19:21 Wat is je koffie en op welk niche getal staat je maler? Hierbij ga ik er vanuit dat je niche is gecalibreerd.
Uiteraard staat de Niche netjes gekalibreerd. Ik heb nu Caffenation LGB op voorraad, 2-3 weekjes oud meestal. Niche staat daarvoor op 23. Ik heb ook nog een peruaanse koffie van Andy Roasters, die is wat minder bekend, is wat donkerder gebrand dan de LGB, die maal ik op 19. Dan heb ik 16g in, en ongeveer 35g uit in +- 25 sec.

6
Cafenation is light tot ultra light roast. Dat je channeling hebt komt in dit geval door de roast. Ga je niet oplossen met een tamper of wat dan ook.

Maar, als je graag zo'n tamper van Pullman wilt om je hobby uit te breiden is dat natuurlijker helemaal goed!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
bobbee schreef: zo 14 aug 2022, 19:55 Cafenation is light tot ultra light roast. Dat je channeling hebt komt in dit geval door de roast. Ga je niet oplossen met een tamper of wat dan ook.

Maar, als je graag zo'n tamper van Pullman wilt om je hobby uit te breiden is dat natuurlijker helemaal goed!
Tsja natuurlijk ook dat onderste :D . Maar eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat het (enkel) aan de light roast van de caffenation bonen ligt, want de Andy bonen die ik heb doen het net zo erg, en die zijn weer wat donkerder. Natuurlijk maken die Caffenation bonen het wel wat lastiger..

9
Volgende week van plan nog wat Friedhats bonen te gaan proberen, ben erg benieuwd hoe het dan gaat. Die Caffenation bonen geven wel beduidend minder crema trouwens, maar dat lijkt mij dan wel weer een normaal gevolg van de light roast