MATRIX douchescherm verstopt door siliconenvet

1
Bij het flushen van de zetgroep van mijn Pro 800, knalde het douchescherm er met een klap af. De binnenzijde voelde vettig/plakkerig aan dus waarschijnlijk ben ik iets te enthousiast geweest met het invetten van de rubbers en de cilinderwand.
Omdat de matrix een zeer dicht scherm heeft, lijkt het erop dat het scherm is dichtgeslibd.

Iemand een idee hoe ik dat weer schoon krijg? Cafiza kreeg het niet voor mekaar. In ieder geval niet in een uur of twee.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

Re: MATRIX douchescherm verstopt door siliconenvet

2
omeCoffee schreef: vr 02 aug 2024, 11:11 Bij het flushen van de zetgroep van mijn Pro 800, knalde het douchescherm er met een klap af. De binnenzijde voelde vettig/plakkerig aan dus waarschijnlijk ben ik iets te enthousiast geweest met het invetten van de rubbers en de cilinderwand.
Omdat de matrix een zeer dicht scherm heeft, lijkt het erop dat het scherm is dichtgeslibd.

Iemand een idee hoe ik dat weer schoon krijg? Cafiza kreeg het niet voor mekaar. In ieder geval niet in een uur of twee.
Ik neem aan dat de Cafiza wel íets doet. Je zou kunnen proberen om het scherm in de machine te doen en dan de portafilter om hem tegen te houden. Dan proberen te flushen? Ik weet alleen niet of het scherm dan egeaal wordt gespoeld of dat hij gaat "channellen". Kleine kans dat je hem sloopt is ook aanwezig wellicht.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

4
Dreft, gewoon een krachtige (relatief) voedsel veilige ontvetter. Enige verschil met een vaatwassertablet is dat daar wat anti-schuim, regenereerzout en glasmiddelen in zitten die je in dit geval niet nodig hebt.

Gewoon je harde borsteltje erbij, zo'n zetgroep borsteltje en schrobben met afwasmiddel. En de volgende keer véél zuiniger met de zetgroep smeren, echt een filmpje op de rubbers is voldoende, de want invetten zou eigenlijk al niet eens nodig moeten zijn, dat verzamelt zich vervolgens alleen maar in de rubbers en dus op het douchescherm.

Om deze reden ben ik trouwens een fan van de gewone IMS schermpjes, veel makkelijker schoon te maken dan de matrix schermen.

5
omeCoffee schreef:Bij het flushen van de zetgroep van mijn Pro 800, knalde het douchescherm er met een klap af. De binnenzijde voelde vettig/plakkerig aan dus waarschijnlijk ben ik iets te enthousiast geweest met het invetten van de rubbers en de cilinderwand.

Ik gebruikte de compressor ervoor, met perslucht blies ik hem snel schoon.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Geweldig al die tips! Die van Rosanne ga ik als eerst proberen. Ik speelde zelf ook met het idee.

En het advies van Pti om veel spaarzamer met het siliconenvet om te gaan is natuurlijk goud en de spijker op z’n kop. Ik heb de boel recent redelijk royaal ingesmeerd omdat de groep af en toe een drupje water verliest. Misschien zijn de ringen aan vervanging toe….
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

9
Het douchescherm is brandschoon maar toch klapte hij er vanochtend weer af. Mogelijk is het tijd voor een nieuwe groepring.

Daarover gesproken; bij de San Remo van Little Roastery heb ik een jaar geleden ringen van cafelat geplaatst. Die machine staat eigenlijk altijd aan en wordt redelijk intensief gebruikt. De ringen zijn inmiddels wel aan vervanging toe maar hebben de mishandelingen goed doorstaan. Ik overweeg thuis ook eens zo’n ring te gaan proberen. Iemand ervaring met de cafelat rubbers (eigenlijk siliconen)?

10
omeCoffee schreef:Het douchescherm is brandschoon maar toch klapte hij er vanochtend weer af. Mogelijk is het tijd voor een nieuwe groepring.

Daarover gesproken; bij de San Remo van Little Roastery heb ik een jaar geleden ringen van cafelat geplaatst. Die machine staat eigenlijk altijd aan en wordt redelijk intensief gebruikt. De ringen zijn inmiddels wel aan vervanging toe maar hebben de mishandelingen goed doorstaan. Ik overweeg thuis ook eens zo’n ring te gaan proberen. Iemand ervaring met de cafelat rubbers (eigenlijk siliconen)?
In de Londinium van mij was het een ramp. Kreeg bijna de groep er niet meer uut door die ringen. Het verschilt per zetgroep. Ik gebruik nu goedkope strega ringen en een gewoon goed IMS douchescherm. Geen "gedoe" meer. Vind ik prettig.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!