Problemen met tweedehands ECM Casa 50mm

1
Hallo allemaal,

Een aantal weken geleden heb ik via mp een tweedehands ECM Casa bonenmaler gekocht. De maler zelf heb ik opengemaakt en helemaal (droog) schoongemaakt. Daarnaast zijn een half jaar geleden de maalschijven vervangen door de vorige eigenaar.

Nu het probleem. Voor zover ik weet zou de maler fijn genoeg moeten malen voor espresso, maar na een hoop testen en proberen lukt dit echt alleen wanneer de maalschijven tegen elkaar aan gaan. Het vermoeden daarvoor is dat ik een hard getik hoor wanneer ik de maler aanzet vanaf een bepaalde stap. Ik ga ervanuit dat dit eigenlijk echt nooit zou moeten gebeuren en compleet de schijven sloopt.
Mijn vraag: Is dit een probleem wat andere mensen ook met de maler hebben gehad?
Is er iets wat ik anders zou kunnen doen aan hoe de maler in elkaar zit? Of Is de maler toch niet geschikt voor espresso?

Bij voorbaat dank,
Lafmans

Re: Problemen met tweedehands ECM Casa 50mm

3
Bedankt voor je reactie!
Pti schreef: welke koffiebonen gebruik je, en wanneer zijn die koffiebonen gebrand?
Verschillende soorten bonen uitgeprobeerd, branding verschillend van light-medium roast tot medium-dark (maar vooral rond medium), uit o.a. costa rica, brazilië, ethiopië. Geprobeerd tussen 1 week en 6 weken na branding.

Re: Problemen met tweedehands ECM Casa 50mm

5
Ik gebruik een IMS competitie bakje, in principe heb ik ook 2 andere tweedehands malers (tijdelijk), en die leveren beide geen problemen wat betreft espresso zetten. Betreft het kopen van nieuwe maalschijven snap ik wel dat het uit principe handig is om nieuwe te kopen, maar gezien de verkoper recentelijk nieuwe had gekocht (de nieuwe zien er ook ongehavend uit) voel ik me redelijk terughoudend hiervoor.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat de maalschijven er onuist opgedraaid zijn of onjuist uitgelijnd zijn?
Persoonlijk heb ik hier namelijk niet veel ervaring mee.