Siemens CTLES636 loopt niet goed door en begint te stomen

1
Goedendag, mijn Siemens CTLES636 loopt niet goed door en begint ook te stomen uit de uitloop.
Ik heb het keramische ventiel vervangen , ook het verwarmingselement incl de tnc voelers maar hij blijft hetzelfde probleem geven.
Ook heb ik alle slangen los gehaald en gecontroleerd deze zijn allemaal in orde.
Ook de pomp incl demper uit elkaar gehaald maar ook dit lijkt me allemaal zoals het hoort.
Ook een andere zet groep (gebruikte) geprobeerd maar het probleem blijft hetzelfde.
Ook diverse o ringen vervangen van de zet groep.
Volgens het service menu is ook alles in orde.
Heet water loopt wel goed door gek genoeg
Heeft iemand een idee wat het wel zou kunnen zijn want ik weet het niet meer .

Re: Siemens CTLES636 loopt niet goed door en begint te stomen

2
Zelf nog niet naar antwoorden gezocht?

Ik vond dit:
1. Vuil in het ventiel naar de koffie-uitloop (driewegventiel of ventielgroep)
→ Ook al is het keramisch ventiel vervangen, de drukopbouw naar de uitloop kan gestoord worden door een half-verstopt ventiel of smalle doorgang. Zeker als het gaat stomen uit de uitloop, kan dat wijzen op druk die niet weg kan.
➤ Tip: demonteer de gehele uitloopmodule en check met een spuit of je er makkelijk water doorheen kunt persen.
2. Zetgroep verstopt (zelfs als die werkt in andere machines)
→ Gebruikte zetgroep geprobeerd, maar het kan zijn dat beide groepen vervuild of licht verstopt zijn.
➤ Tip: grondige reiniging van het hele binnenwerk van de zetgroep doen, incl. zeefjes en klepjes.
3. Koffiemolen maalt te fijn → verstopping bij extractie
→ Als de maling te fijn is, bouwt zich teveel druk op bij het zetten. De machine gaat dan stomen of klungelen bij het afvoeren van druk.
➤ Tip: zet de maalgraad wat grover en kijk of het probleem vermindert.
4. Kalk of koffie-olie in het interne circuit
→ Soms zit er verstopping in een bochtje of overgang in het interne leidingwerk waar je niet makkelijk bij kunt.
➤ Tip: probeer een sterke ontkalking met citroenzuur of Melitta Bio-ontkalker én daarna een reiniger met koffievetoplosser (zoals CleanTabs).
5. Drukpomp (ULKA pomp) functioneert niet meer optimaal onder belasting
→ De pomp kan “op papier” nog goed werken (service menu oké), maar onder echte belasting (bij koffiebereiding) niet voldoende druk leveren.
➤ Tip: indien mogelijk, test met een pomp van een andere machine.
6. Drukventiel of bypass in de demper defect
→ Ook al lijkt het goed in elkaar gezet, het kan zijn dat een klepje niet meer goed afsluit of een veertje versleten is.
➤ Tip: vervang bij twijfel de drukregelklep/demper volledig.

🤔 Kort gezegd:

De combinatie van “stoom uit de uitloop” en “heet water gaat wel goed” suggereert dat de heetwaterweg vrij is, maar de koffie-extractieweg een probleem heeft: te hoge druk of blokkade. Dat wijst vaak op verstopte zetgroep, te fijne maling, of iets dat de druk niet goed kwijt kan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino