Proeven verschillende single origins

1
Hallo allemaal,

Dit pakketje aan single origins uit 7 verschillende koffiegebieden aangeschaft om eens wat meer de verschillende koffievarieteiten te leren kennen, proeven en om er wat mee te gaan experimenteren. Wie heeft er goede tips ho oe je dit het beste kunt doen en vooral ook hoe de proefervaringen met de verschillende varieteiten uit elkaar te kunnen houden ?
Verder nog een pak met lichtgebrande Kimbobonen (melange) gekocht. Hiermee wil ik vooral met de PID op hogere temperaturen gaan experimenteren om "de smaken"goed naar boven te halen
Bijlagen

Re: Proeven verschillende single origins

2
Hoi Ron,

Wat leuk dat je zo’n pakket hebt aangeschaft!
Hoe lang drink je momenteel al espresso? En welke koffieboon dronk je voorafgaand dit proef avontuur?

Ik zou voor alle koffies beginnen met een ratio van 1:2 en doorlooptijd van 25 seconde.
Gebruik je een single dose molen? Of met een hopper?

Zelf gebruik ik een niche zero (single dose) en schrijf dan de juiste maalgraad van die boon op de verpakking. Zo kan ik makkelijk wisselen tussen de bonen.

Voor wat betreft de kimbo bonen: dit is Italiaanse koffie en vaak iets donkerder gebrand. Die hebben eerder een lagere temperatuur nodig dan een hogere

Succes!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

3
Rosanne schreef: vr 08 aug 2025, 16:50 Hoi Ron,

Wat leuk dat je zo’n pakket hebt aangeschaft!
Hoe lang drink je momenteel al espresso? En welke koffieboon dronk je voorafgaand dit proef avontuur?
Afbeelding

Ik zou voor alle koffies beginnen met een ratio van 1:2 en doorlooptijd van 25 seconde.
Gebruik je een single dose molen? Of met een hopper?

Zelf gebruik ik een niche zero (single dose) en schrijf dan de juiste maalgraad van die boon op de verpakking. Zo kan ik makkelijk wisselen tussen de bonen.

Voor wat betreft de kimbo bonen: dit is Italiaanse koffie en vaak iets donkerder gebrand. Die hebben eerder een lagere temperatuur nodig dan een hogere
Afbeelding

Succes!
Hoi Rosanne.
Dank je voor je reactie,

Ik drink al ruim 20 jaar espresso. Tot een paar maanden terug vanuit een volautomaat. De laatste die ik had was een Jura E6. Nu dan sinds een klein halfjaar een Bezzera Unica PID halfautomaat. Ja, die van die ratio en doorlooptijd dat gaat me inmiddels al aardig af. Het gaat me nu eigenlijk meer om straks per single origin nog wel te weten hoe die me smaakt. Dus eigenlijk een soort proeverij. Heb daar wel het e.e.a. over gelezen hoe je dat zou kunnen doen, o.a. uit boeken van James Hoffman. Maar wie weet dat jullie hierover nog praktische tips voor me hebben. Ik heb een Eureka Mignon Specialta molen (met hopper). In begin best zoekende hoe deze goed af te stellen. Maar dat gaat nu ook best al redelijk goed. V.w.b de Kimbo bonen. Volgens de site van Cafe du Jour (waar ook die single origins vandaan komen (die branden en verpakken ze zelf) zou het hier gaan om lichtgebrande bonen. Nu ja, we gaan het ervaren.

Groet,
Ron

4
RonBakker1964 schreef: vr 08 aug 2025, 16:33 Wie heeft er goede tips ho oe je dit het beste kunt doen en vooral ook hoe de proefervaringen met de verschillende varieteiten uit elkaar te kunnen houden ?
Ik heb momenteel iets van 15 soorten koffie liggen en probeer elke dag wat anders maar heb nooit de gedachte gehad om specifieke verschillen tussen de variëteiten uitelkaar te houden, geen idee wat je er ook mee bedoeld eigenlijk.

Ik denk dat je het in je hoofd (onbewust) te complex maakt. Laat de temperatuur lekker zitten waar die zit want dat is èèn van de allerlaatste variabelen waar je aan moet tweaken en begin bij de basis, een goede ratio met doorlooptijd te vinden.
De eerste shotjes zullen je de nodige indicaties geven welk kant de koffie op wilt gaan en dan natuurlijk ook aanpassen naar je eigen smaak. That's it.
Espressomachine: Strietman CT1 & HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

Proeven verschillende single origins

5
@RonBakker1964 aan de ene kant is het wat Hk87 zegt maak het niet te moeilijk, maar aan de andere kant is het op deze manier leuk om lekker met je koffie te gaan experimenteren.

Zoals Rosanne ook zei schrijf je instellingen op de zakken. Zo hou je zender beste uit elkaar.
Voor het proeven zelf wordt het wat lastiger met zoveel verschillende bonen. Wat je kan doen is er een proefnotitie formulier van bijhouden. Zoek op Google tasting form coffee en je vindt er genoeg.
Handig is een formulier waar je ook wat notities zelf kan invullen over de smaak en niet alleen de waardes kan aangeven.

Zo hou je het denk ik het meest overzichtelijk en kan je uiteindelijk de beste naast elkaar gaan proeven maar dat zou ik tot max 3 beperken en zelfs dat is al lastig want je moet ze eigenlijk qua drink temperatuur hetzelfde zien te krijgen
Afbeelding

Voor je Specialita kan ik je een dergelijke wijzerplaat aanbevelen dit maakt het afstellen en vooral terugvinden een stuk gemakkelijker:
Afbeelding

6
@MichaelvanDuuren. Ja. Het gaat me inderdaad vooral om wat verder te experimenteren. En ook de verschillen in smaken te ontdekken afhankelijk van waar de bonen vandaan komen en door "spelen"met de variabelen in het bereidingsproces. Die formulieren ben ik inderdaad al eens tegengekomen. Enne.., goeie tip om niet te veel verschillende bonen tegelijk gaan uitproberen. Overigens die wijzerplaat heb ik inmiddels ook op mijn Specialta zitten. Had jij me recent al eens over getipt. Werkt inderdaad veel beter en duidelijker voor het instellen van de maalgraad dan de oorspronkelijke knop hiervoor op de Eureka Mignon molens. Ben ik dus zeker blij mee ! Gr. Ron

7
Als je de verschillen goed wilt proeven moet je ze tegelijkertijd naast elkaar drinken. Dat kan het beste door een zogenaamde "cupping" te doen. Als je hiervan nog nooit hebt gehoord, James Hoffmann heeft Youtube filmpjes waarin hij het uitlegt.
Dezelfde James Hoffmann heeft ook een boek uitgebracht met uitleg over alle koffielanden en -streken, The World Atlas of Coffee, dat ik handig vind als naslagwerk.
Als je notities wilt maken over verschillende koffiebonen en zetmethodes is daar ook een telefoon app voor, Beanconqueror.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

8
fob schreef:Als je de verschillen goed wilt proeven moet je ze tegelijkertijd naast elkaar drinken. Dat kan het beste door een zogenaamde "cupping" te doen. Als je hiervan nog nooit hebt gehoord, James Hoffmann heeft Youtube filmpjes waarin hij het uitlegt.
Dezelfde James Hoffmann heeft ook een boek uitgebracht met uitleg over alle koffielanden en -streken, The World Atlas of Coffee, dat ik handig vind als naslagwerk.
Als je notities wilt maken over verschillende koffiebonen en zetmethodes is daar ook een telefoon app voor, Beanconqueror.
Een kant tekening: cupping lijkt niet op espresso dus die kan je niet daarmee vergelijken.
Overigens is het wel inderdaad leuk om met de bonen te cuppen op die manier kan je ze allen tegelijk proeven en op een andere manier dus.

Ik vond het een leuke ervaring dat cupping.
Afbeelding

9
MichaelvDuuren schreef: zo 10 aug 2025, 16:31 Een kant tekening: cupping lijkt niet op espresso dus die kan je niet daarmee vergelijken.
Je zou ook zeven inmiddels koud geworden espresso's naast elkaar kunnen drinken. Cupping wordt trouwens gebruikt om koffie voor alle zetmethodes te beoordelen, dus je kunt het tot op zekere hoogte wel degelijk met elkaar vergelijken. Net als appels en peren, die kun je ook prima met elkaar vergelijken. ;)
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino