Voorstelling en de sub 1k instapset

1
Hallo allemaal,

Ik ben Maarten uit België. Na al vele jaren te genieten van koffie uit mijn cafetière, mokapot en volautomaat, kreeg ik enkele weken geleden de drang om ook een espressomachine aan te schaffen. Ik had mezelf de opdracht gegeven om binnen een budget van 1000 euro te blijven all-in. De focus ligt vooral op (dubbele) espresso's en americano's, melk opschuimen is van ondergeschikt belang. Een korte opwarmtijd is mooi meegenomen.

Na vele uurtjes lezen hier en op reddit en de nodige youtube reviews te bekijken heb ik de volgende keuzes gemaakt:

1. Espressomachine:
De Profitec Go en Quickmill Pop leken mij de beste opties, helaas zijn beiden >800 euro en zou ik met deze machines een veel te grote concessie op de molen moeten maken. Er bleven nog 3 opties over; Sage Bambino (Plus), Gaggia Classic E24 en de QM 820. Hoewel de Bambino technisch standaard de meest capabele lijkt met PID en OPV heb ik deze al snel aan de kant geschoven omdat je daar praktisch niet zelf reparaties of mods aan kunt doen. Ook ademt deze machine weinig charme uit... Rest er nog de Gaggia die natuurlijk uitstekend gemod kan worden of de QM. Voor de laatste gekozen vanwege de snellere opwarmtijd en het feit dat je makkelijk warm water kunt tappen voor americano's.

2. Molen:
Gezien het budget was de keuze tussen single dosen met de DF54v2 of een molen met hopper zoals de Baratza Encore ESP/Eureka Mignon Manuale. Een hele goeie deal gevonden voor een Eureka Mignon Silenzio (vorige versie met 50mm burrs), dus de keuze was snel gemaakt!

3. Accessoires/mods
Via DR Trading een 'premium' showerscreen, 9 bar OPV kit, tampingmat, melkkannetje, open portafilter en wat reserve onderhoudsmaterialen (pistonringen, kopsproeier,...). Een Chinees koffieweegschaaltje van Amazon. Er is nog een deftige tamper (58,5 convex) en een 17 en 19 gr precisiefilterbakje van Moka Consorten onderweg.

Hiermee is het budget van 1000 euro quasi exact gebruikt :lol:

Voor de installatie van de OPV-kit, kwam er best al goede espresso uit het apparaat, maar dit is zeker nog een verbetering. Installatie is heel makkelijk en dus zeker een aanrader. Ik heb een foto toegevoegd. Het verbaasde mij wel dat er in mijn QM een Olab 22001 (dus met messing uitloop en equivalent van de Ulka EX5) zit i.p.v. een Ulka EP5 met plastic uitloop! Een verbetering dus van wat ik vaak lees op fora.

Ik ben benieuwd of de precisiefilterbakjes ook een groot verschil gaan maken. Het zal sowieso al de mogelijkheid geven om meer koffie te gebruiken. Met het standaard tweekops filterbakje zit je met meer dan 15gr koffie al snel tegen de schroef in de zetgroep aan.

Groeten,

Maarten
Bijlagen
installatie OPV installatie OPV

Re: Voorstelling en de sub 1k instapset

2
Welkom hier op het forum. Goed overwogen keuzes gemaakt wat ik kan lezen. Heel veel plezier ervan.

De Quickmill is volgens mij berucht en beroemd dus moet goed komen voor jou doeleinden.
Mocht je je Silenzo nog wat willen tweaken met handige dingen dan is daar ook veel voor te krijgen denk aan: single dose hoppers, wijzerplaat om gemakkelijker af te stellen en platform om hem te laten hellen.
Ik kan me voorstellen dat zeker met de silenzo het single dosen voor veel consistentie zal zorgen.

Veel ontdekkingsplezier naar jouw perfecte kopje koffie

Re: Voorstelling en de sub 1k instapset

3
Welkom hier en plezier. Mooi verhaal ook van je proces, leuk. En wat de QuickMill betreft, zeker geen verkeerde keuze als je weet wat je moet doen om een lekkere espresso te verkrijgen. Plezier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.