keuzestress

1
Ben op zoek naar een redelijke tot goede espresso machine.
Afgelopen dagen internet een beetje afgestruind en zie door de bomen het bos niet meer....

Heb de forums hier een beetje doorgelezen en weet inmiddels dat ik niet zulke hoge eisen stel. Had hiervoor een Jura (impressa scala cappucinatore, staat kapot op zolder) een Nivona 710 (heeft mijn partner helaas meegenomen...), ken de Solis halfautomaat en vind dat allemaal prima koffie.
De koffie, die ik graag drink is cafe macchiato (espresso met schuim en heel klein beetje melk) en bijvoorbeeld de cortado's uit Spanje, maar ook Franse koffie vind ik prima.
Keuze halfautomaat of volautomaat staat eigenlijk ook nog niet vast. Maar uit mijn ervaringen met een Jura's en Nivona weet ik dat je weinig zelf kunt doen en dat reparaties kostbaar en tijdrovend zijn. Dus daarom ben ik wat huiverig voor volautomaten. Al met al graag een apparaat wat ik evt zelf kan onderhouden (ben niet superhandig) of dat ik makkelijk kan laten onderhouden reparen (lokatie liefst bereikbaar per auto in de buurt van Utrecht: espresso-apparaten of volautomaten op de fiets naar de binnenstad van Utrecht vervoeren is niet echt handig ;-))...).
Ik had een Gastroback (= Solis Design Machine Pro) bestelt in Duitsland (100 euro goedkoper), maar plots is de levertermijn onbekend. Nu lijkt me service in Nederland toch ook eigenlijk wel handig.

Graag advies of misschien heeft iemand nog een aardig 2e hands systeempje staan....

Re: keuzestress

3
Die Solis is by all accounts echt een schijtapparaat.
Dan liever zo'n QM. Nog liever een Pavoni (een echte la pavoni, dus met een hefboom), want die zijn helemaal makkelijk in onderhoud.
En een goede maler. In de regel zijn alle professionele malers makkelijk te onderhouden.

Maar ja, als je zelfs franse koffie lekker vindt....nespresso is ook makkelijk.
http://www.home-barista.com/knockbox/my ... 14094.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Ik zou niet weten wat je aan te raden, je eisen lijken mij wat tegenstrijdig. Ik krijg toch de indruk dat je niet de persoon bent voor een semi-automaat: teveel gedoe. Ze kunnen (in combinatie met verse koffie en een goede maler) heerlijke espresso geven en zijn meestal heel stevig, maar als je er geen tijd en aandacht in wil steken wordt het een teleurstelling. Een superautomaat geeft voor jou voldoende kwaliteit koffie en werkt lekker makkelijk, maar zijn inderdaad kwetsbaarder en onderhoudsgevoeliger.
Bij beide systemen zal je toch echt je machine goed schoon moeten houden en onderhoud plegen. Wellicht is Bluecold's suggestie van een Nespresso nog niet zo slecht, bediening is makkelijk en de koffie best redelijk. Ik weet niet hoe lang ze meegaan, maar de machines kosten niet zo veel. Grootste nadeel is de prijs van de cups, als je veel koffie drinkt kost het je een kapitaal.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Ik vind het gedoe toch wel meevallen.
Mijn Andrea staat altijd gebruiksklaar.
Malen,tampen,doorloop en ondertussen schuimen.
Koeveel tijd kosten twee latte's nu echt?

Ik denk niet veel langer dan zo'n nespresso.Alleen is de smaal dus niet te vergelijken.

6
Nee, ergens heb je wel gelijk, ik draai mijn hand er nu ook niet meer voor om. Maar het heeft me wel een paar jaar gekost om te komen waar ik nu ben: om routineus een goede espresso te maken. Voordat ik zo ver was heb ik er wel veel tijd en aandacht in gestopt.
Een cupje in een gat stoppen, een handel overhalen en een knopje indrukken is toch wel wat anders dan letten op hoe vers je bonen zijn, ze op de juiste graad malen, dan je filter deskundig met maalsel volproppen, tampen, de coolingflush goed uitvoeren en letten op blonding, en daarna je machine weer goed schoon maken.

Het resultaat is dan ook nogal anders, dat zeker! Maar ik geloof echt dat een Nespresso veel meer foolproof is dan een semi.

Ik had deze week iemand op bezoek die net een dure ECM had gekocht en met ESE servings werkte. Hij heeft staan te kijken! Hij viel achterover van hoe mijn koffie smaakte en hoe die er uit zag . Nu had hij geld genoeg, maar ik vind het toch zonde om zoveel geld te investeren in een machine en er vervolgens vanwege gemak/onkunde maar iets heel matigs uit te halen .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Espresso duurt bij mij ook niet lang.
Kopjes voltanken met water, zeefje op weegschaal leggen en taren terwijl de maler een paar seconden maalt. Doser leegtsjakken in zeefje, gewicht controleren, in pf doen, hefboom naar beneden, stukje omhoog, naar beneden, even vasthouden....loslaten. Terwijl de espresso uit de pf loopt alles weer netjes neerzetten.
Als de espresso klaar is kopje eronderuit en gelijk een bakje eronder. PF eruit en leegkloppen, zeefje eruit gooien, zetgroep even met doekje poetsen, pf eronder.
Dat klinkt allemaal veel. Maar naarmate je er handigheid in doet doe je meerdere dingen tegelijk.
Dit hele lijstje duurt niet veel langer dan een minuut en de schoonmaak zit erbij.

Maar ik kan me voorstellen dat als je een wimpy malertje hebt dat meer dan 5 seconden over 14 gram doet dat het dan lang duurt. 8-)
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

8
Bluecold schreef:Espresso duurt bij mij ook niet lang.
Kopjes voltanken met water, zeefje op weegschaal leggen en taren terwijl de maler een paar seconden maalt. Doser leegtsjakken in zeefje, gewicht controleren, in pf doen, hefboom naar beneden, stukje omhoog, naar beneden, even vasthouden....loslaten. Terwijl de espresso uit de pf loopt alles weer netjes neerzetten.
Als de espresso klaar is kopje eronderuit en gelijk een bakje eronder. PF eruit en leegkloppen, zeefje eruit gooien, zetgroep even met doekje poetsen, pf eronder.
Dat klinkt allemaal veel. Maar naarmate je er handigheid in doet doe je meerdere dingen tegelijk.
Dit hele lijstje duurt niet veel langer dan een minuut en de schoonmaak zit erbij.

Maar ik kan me voorstellen dat als je een wimpy malertje hebt dat meer dan 5 seconden over 14 gram doet dat het dan lang duurt. 8-)

Nu ik alle handelingen zo lees lijkt het opeens weer gedoe.
maar dat wordt automatisme.

welke machine gebruik jij nu?

9
Spironski schreef:Nee, ergens heb je wel gelijk, ik draai mijn hand er nu ook niet meer voor om. Maar het heeft me wel een paar jaar gekost om te komen waar ik nu ben: om routineus een goede espresso te maken. Voordat ik zo ver was heb ik er wel veel tijd en aandacht in gestopt.
Een cupje in een gat stoppen, een handel overhalen en een knopje indrukken is toch wel wat anders dan letten op hoe vers je bonen zijn, ze op de juiste graad malen, dan je filter deskundig met maalsel volproppen, tampen, de coolingflush goed uitvoeren en letten op blonding, en daarna je machine weer goed schoon maken.

Het resultaat is dan ook nogal anders, dat zeker! Maar ik geloof echt dat een Nespresso veel meer foolproof is dan een semi.

Ik had deze week iemand op bezoek die net een dure ECM had gekocht en met ESE servings werkte. Hij heeft staan te kijken! Hij viel achterover van hoe mijn koffie smaakte en hoe die er uit zag . Nu had hij geld genoeg, maar ik vind het toch zonde om zoveel geld te investeren in een machine en er vervolgens vanwege gemak/onkunde maar iets heel matigs uit te halen .
Temperatuur moet ik gokken.Ik voel aan de e61,kijk hoe het borrelt bij de coolingflush ,maar zonder thermometer heb ik eigenlijk geen idee of ik met 97 of met 93 graden koffiemaak.

10
Temperatuur moet ik gokken.Ik voel aan de e61,kijk hoe het borrelt bij de coolingflush ,maar zonder thermometer heb ik eigenlijk geen idee of ik met 97 of met 93 graden koffiemaak.
Aan je E61 voelen?! :shock: Dan brand ik mijn hand hoor.

Nu is er de laatste jaren op fora iets minder nadruk komen te liggen op de temperatuur bij het zetten, maar ik vind het wel handig om te weten hoe heet mijn E61 is, en ik heb ook het idee dat het de smaak bevordert. Je weet hoe ook jij dit kan bereiken hè?