@ Blue: interessant wat hij zegt. Nu vraag ik me af in hoeverre hij het ook heeft over de Italiaanse ingeblikte bonen (die dus te oud zijn) of dat het het over elke koffie gaat. Maar ik ga wel even kauwen op hetgeen hij zegt...
Het lijkt alsof hij bedoelt dat je koffie vooral echt heel jong moet drinken in lage doseringen. Daar zouden we eens mee kunnen experimenteren!
Mijn observatie komt van mijn eigen brandingen, waarin ik vaak na een week na branding opeens een verdieping in smaak ontdek, letterlijk een rijpere smaak. Maar ja, ik gebruik dan ook de LM dubbel, die volgens Schulman vooral voor lattes goed is.... hmmm....ik weet het niet hoor! Het zet wel aan het denken...(en dat is goed, ja).
in dat licht vind ik het antwoord van Ken Fox ook wel prikkelend:
another_jim wrote:"Please note, everything I'm about to say is controversial; many very competent US espresso people think 14 gram shots are inherently limited in their potential compared to higher dose ones."
And that is one of the serious compromising factors of N. American espresso, in my opinion, at least. It is what forces me to only drink macchiatos or cappuccinos when I visit renowned N. American cafes these days, because the straight shots are, in my view, undrinkable and in fact a caricature of espresso. But I digress.
If this is your taste you may be more or less forced to become a home roaster. As a home roaster, assuming that you become competent, you can select your own beans and/or blends, and you can pick things that work without having to hit yourself over the head with a caffeine/coffee sledgehammer.**
Meer, voller, zwaarder, dieper is natuurlijk niet altijd beter...
@ Robbert:
ik houdt zelf meer van wat pit dus ook een robusta erin.
Hier wordt ik toch wat opstandig van. Ik ken voldoende Arabica's met gigantisch veel pit?! Ken je de volheid van een Sumatra? Of de complexheid van een Mokha Matari? de kruidigheid van een Monsooned Malabar?
Robusta (wat ik ervan ken) is voor mij vooral bruut en rubberig. Als ik al klachten krijg over mijn koffie, is het vooral dat die te veel, te sterk, te vol is. Met 100% Arabica (zie boven).