Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Berichtdoor Aadje » zo 25 mei 2008, 16:41

Hallo lieve luitjes,

De afgelopen week ben ik met m'n nieuwe bijbaantje begonnen, koffie maken bij de Bagels en Beans in Enschede. Gelukkig hebben veel mensen door dat ik met liefde achter de machine sta en ik probeer zo goed als ik kan koffie te maken en waar mogelijk latte art te schenken. Dit maakt geloof ik goede indruk, ik krijg zo nu en dan complimenten en steeds vaker wordt ik als barista betiteld. Hoewel ik zelf vind dat ik beter moet kunnen. (Blijkbaar) barista zijnde vind ik dat ik er een aantal verantwoordelijkheden bij heb gekregen, en ik ben benieuwd hoe andere baristi hier over denken en welke ervaringen jullie hebben.

Ik probeer zo veel mogelijk mijn passie voor koffie uit te stralen aan de klant en mijn collega's, en ik heb het gevoel dat ze dat oppikken. Maar ik heb ook het gevoel alsof ik daar verantwoordelijk voor ben, dat het mijn taak als barista is dit uit te stralen en over te brengen.

Maar waar het me vooral om gaat is de afweging kwaliteit versus kwantiteit.
Bij de baristakampioenschappen moeten baristi 4 espressos, 4 cappas en 4 sigdrinks maken in 15 minuten. Een behoorlijke opgave. Wij -op het werk- worden geacht de dranken die de klant besteld zo snel mogelijk bij ze op tafel te hebben. Mijn deel daarvan is te zorgen dat de koffies snel uitgeserveerd kunnen worden. Als het rustig is in de zaak, dan kan ik de tijd nemen voor bijvoorbeeld 2 cappuccino en twee goede cappuccino neerzetten, wat me goed doet. Maar als het druk is en ik 2 cappuccino, 1 normale koffie, 1 grote koffie en een grote cappuccino tegelijk moet maken (om maar eens wat te noemen), heb ik het idee dat ik kwaliteit moet inleveren om voldoende kwantiteit te kunnen leveren binnen de korte tijd die ervoor staat (er staan namelijk nog meer bestellingen in de wachtrij en die klanten willen ook allemaal wat te drinken). Dat vind ik aan de ene kant jammer, want ik wil kwaliteit leveren, maar aan de andere kant wil je kwantiteit leveren, omdat klanten hun drinken willen en daar niet een kwartier op willen wachten. En dan is er wel een heel groot verschil tussen barista en thuisbarista, of op een youtube filmpje de perfecte rosetta schenken.

Hoe gaan andere baristi hier mee om en wat zijn jullie ervaringen?
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Sebastiaan007
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 19:41
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Berichtdoor Sebastiaan007 » zo 25 mei 2008, 17:12

Rust in je kop is het belangrijkste.
Ik sta dna in een winkel dus de "stress" is anders, maar ik vind zelf dat je verplicht bent om dat wat je doet, zo goed mogelijk moet doen.
Ook als is het druk en kunnen de mensen waarmee ik bezig ben niet makkelijk beslissen oid, altijd de tijd ervoor nemen en niet gaan pushen of haasten.
Zolang mensen kunnen zien dat je druk bezig bent en je best daarbij doet wordt dat absoluut opgepikt en wordt er meer "getolereerd" qua wachten.

Ik heb soms ook wel dat er een hele familie staat en ik demonstreer een machine dat iedereen natuurlijk koffie wilt, gewoon door peddelen en altijd kwaliteit op je nummer 1 hebben staan.
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Berichtdoor Spironski » wo 28 mei 2008, 11:40

Hmm, ik ben geen barista, maar de kwaliteit vs. kwantiteit-vraag is natuurlijk ook op een heleboel andere zaken van toepassing. Ik denk dat je uiteindelijk bij jezelf te rade moet gaan, wat voor barista wil je zijn? Wat geeft je vreugde in je werk, en zorg dat je dat houdt.
Natuurlijk zal je wel ergens een compromis kunnen/moeten maken, maar dat hoeft niet enorm te zijn. Als die laatste 1% extra een heleboel tijd kost is het waarschijnlijk niet zo erg om voor 99% te gaan (hoeveel mensen zal dat überhaupt opvallen?). En als je met nèt een beetje extra aandacht van 70% naar 95% gaat, lijkt me dat je dàt doet, het zal gewaardeerd worden.
Maar uiteindelijk is het denk ik toch: wat wil jij in de wereld neerzetten?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Moniek
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 10:55

Re: Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Berichtdoor Moniek » wo 25 jun 2008, 12:01

Mooi onderwerp. Ik vind dit ook het verschil tussen een barista en een Barista. 2 mooie espresso maken kan je al snel, maar 100 mooie is iets anders. Dat kost tijd, veel oefenen, en geduld (ja, ook van je gasten). Het klopt, als ze zie dat jij vol passie achter die machine heel hard werkt, willen mensen best even wachten.

Ik sta vaak op evenementen, waar we rustig 8 kilo per dag wegdraaien. Bezoekers wachten rustig een kwartier op hun cappuccino als je er een beleving van maakt. Ze willen dan ook een mooi en perfect kopje koffie en verwachten ook geen snelle halve bak.

Het halve werk is de voorbereiding, je spullen op de juiste plek, een schone werkplek en opperste concentratie. Combineer bestellingen, zorg dat je al je melk kan benutten en laat je passie zien. Zelfs de grootste mopperkonten smelten bij het zien van een hartje in de cappuccino en wat aandacht van de Barista.

Succes!

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Berichtdoor Aadje » wo 25 jun 2008, 12:25

Bedankt voor de tips! en 8 kilo per dag, das best veel :shock:
Speedster | SuperJolly | et al.

Liesbeth Sleijster
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 22:17
Contacteer:

Re: Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Berichtdoor Liesbeth Sleijster » za 28 jun 2008, 15:22

ja idd.. veel combineren, een goede koffie heeft een goede bereiding, in ieder geval noodzakelijk:een goeie werkplek, goeie spullen... dan oefenen. oefenen oefenen.. als het rustig is neem je wat meer tijd, als het drukker wordt lever je iets in, maar niet teveel.. op een gegeven moment, kun je allebei.. kwaliteit en kwantiteit.. gewoon heel veel doen en je lat hoog leggen.. ik denk echt dat de kwaliteit niet ten koste van de hoeveelheid koffies afhankelijk hoeft te zijn.. je moet er alleen wat voor doen.. veeeel schoonmaken tussendoor (blindfilteren!) maling bijstellen, melk opmaken, koffie op een andere groep dan de espresso zetten, espressokopjes voorverwarmen. En zowieso, filterbakje schoon en droog, flushen, 2 doekjes voor melk en koffie.. Schoon werken is de helft van het werk. Net zoals in de keuken.
Ik vind het juist de kick om veel koffies te moeten maken van goede kwalteit. Tis echt een uitdaging.
waarom zou je moeten inleveren op kwaliteit, als je koffie met 10 min. op tafel staat en is superlekker, komen ze allemaal terug, zeker weten. 't Begin is gewoon lastig. Samenwerken is ook belangrijk..
coffee consults-workshops-training & events

Liesbeth Sleijster
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 22:17
Contacteer:

Re: Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Berichtdoor Liesbeth Sleijster » za 28 jun 2008, 15:26

oh ja en latte art is leuke extra, maar wat betreft kwaliteit vind ik smaak veel belangrijker ! Dus liever de kunst van lekker dan een mooi plaatje, slechte espresso en slecht schuim temperatuur..
coffee consults-workshops-training & events

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Berichtdoor Aadje » za 28 jun 2008, 16:53

Moniek en Liesbeth, bedankt voor de reacties.

Schoon probeer ik het altijd te houden, dat gaat me goed af. Zo'n Mirage verdient het schoon gehouden te worden. Latte art lukt me soms en ik merk wel dat klanten het heel erg leuk vinden als ze een rosetta voorgeschoteld krijgen. Maar inderdaad, het zegt niets over de smaak.
Ik probeer nu vooral efficient te werken waar dat kan en voor het doseren/distribueren van de koffie in de filterdrager en het melkopschuimen de tijd/rust te nemen. En latte art voor zover mogelijk, want daar ben ik nog niet heel goed in.

edit: flushen en blidfilteren gaat alleen niet echt bij een hendelmachine . . . trouwens, een mirage flushen (voor temperatuurdoeleinden iig) is nagenoeg overbodig.
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Sebastiaan007
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 19:41
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Barista Zijn en Vragen Daarover

Berichtdoor Sebastiaan007 » za 28 jun 2008, 23:37

Een pistonmachine moet je juist niet flushen, dan maak je hem alleen maar heter (de broeikop)
En blindfilteren zou ik niet proberen want hij kan z'n druk niet kwijt, dus als je dan de filterdrager eruit haalt vliegt de hefboom omhoog, nou dat wil je dus echt niet mee maken.
I barista, do you?

Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten