Nieuwe brazil

1
Heb net de nieuwe brazil gebrand volgens de spironski methode :lol:
Afgekoeld met zo,n spuitbusje perslucht,gaat goed trouwens.
Van de 250 Gr groen hield ik 216 Gr gebrand over.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

Re: Nieuwe brazil

2
Ik brand eigenlijk altijd 240 gram groene bonen, waarop ik allerlei varianten van die "spironski-methode" los laat.
Laatst heb ik als experiment eens 260 gram gebrand, en toen ging dat profiel totaal niet meer op, de branding verliep veel sneller. Opmerkelijk hoeveel verschil die 20 gram uitmaakte!

Het is dus wel zaak om je parameters gelijk te houden. Zo is ook omgevingstemperatuur van invloed en moet je verschillende bonen verschillend branden. Uiteindelijk moeten je neus, je oren en je ogen bepalen wat je wanneer doet, en zou ikzelf niet blind vertrouwen op één of ander profiel van iemand op een forum.

Dat je het weet... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Nieuwe brazil

3
Ik heb alleen je voorverwarm en beginproces gevolgd.
De brand tijd op mijn gevoel,toen ik dacht in de 2de krakte zitten gestopt.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje