Ik heb wat molens in werking gezien de afgelopen dagen, waaronder Mazzers, Quamars, Bezzera en Mhalkonig.
Ik ga voor 95 % voor de Mahlkonig; ProM
Bij de andere malers heb ik het idee dat de ontwikkeling is stil blijven staan. Prima voor een horeca omgeving maar in mijn optiek niet bedacht voor thuis barrista's.
Na het lezen van het Grind Project begon het te duizelen van de variabelen.
Overigens vind ik veel daarvan heel subjectief. Conische schijven: meer bitters. platte schijven meer caramel. No offense maar soms dacht ik echt:"wat een flauwekul allemaal"
Op enig moment dacht ik bij mezelf: al die variabelen krijgen steeds meer invloed naarmate het maalproces langer duurt. voor het gemak er maar even van uit gegaan dat al die variabelen en wat er over wordt gezegd waar is. Dus: dat portie maalsel moet zo snel mogelijk in het portafilter liggen, punt.
Mazzer mini heb ik geprobeerd met een half gevulde hopper, en wat duurde dat tergend lang.
Ik vind de mazzers en compaks ook te weinig waar voor het geld geven. Teveel massa en te weinig of niet geëvolueerd voor de thuis barrista. De retention alleen al bij die Mazzers en Compaks, daar hebben ze bij Mahlkonig tenminste over nagedacht.
Wie van jullie kan hier in meer of mindere mate in meegaan?
Groeten,
Peter.
Re: Welke molen? ik ben er uit!
2Los van de vraag of je een goede keuze hebt gemaakt (ik ken de ProM zelf niet dus kan moeilijk oordelen), zijn er toch wat zaken die me opvallen.
Los daarvan: Mahlkonig is een prima merk. De eerste versie van de ProM had wat klonterissues, maar er is intussen een nieuwe versie uit dus ik weet niet of dat nog steeds zo is. Maar volgens mij is de ProM behoorlijk prijzig voor wat je krijgt, of vergis ik me daarin?
Dat conische schijven het fruitige benadrukken en platte schijven juist wat meer de chocolade-achtige smaken, kun je misschien flauwekul vinden maar daar is toch weinig discussie over.Pet Boon schreef:Overigens vind ik veel daarvan heel subjectief. Conische schijven: meer bitters. platte schijven meer caramel. No offense maar soms dacht ik echt:"wat een flauwekul allemaal"
Volgens mij is maalsnelheid nou juist een van de variabelen die (relatief?) weinig invloed heeft op de maalkwaliteit. De meeste handmalers bijvoorbeeld malen tergend langzaam (paar minuten voor 18 gram), maar de kwaliteit van het maalsel is vaak erg goed.Op enig moment dacht ik bij mezelf: al die variabelen krijgen steeds meer invloed naarmate het maalproces langer duurt. voor het gemak er maar even van uit gegaan dat al die variabelen en wat er over wordt gezegd waar is. Dus: dat portie maalsel moet zo snel mogelijk in het portafilter liggen, punt.
Teveel massa? De meesten onder ons noemen dit juist 'degelijk gebouwd'; weinig plastic. En dat ze niet aangepast zijn voor de thuisbarista hoeft geen probleem te zijn; de meeste malers die wel 'voor de thuisbarista' zijn (dan denk ik aan Solisjes etc.), zijn prut. Horecamalers zijn juist degelijk gebouwd en de maalkwaliteit is vaak uitstekend.Mazzer mini heb ik geprobeerd met een half gevulde hopper, en wat duurde dat tergend lang.
Ik vind de mazzers en compaks ook te weinig waar voor het geld geven. Teveel massa en te weinig of niet geëvolueerd voor de thuis barrista. De retention alleen al bij die mazzers en compaks, daar hebben ze bij mahlkonig tenminste over nagedacht.
Los daarvan: Mahlkonig is een prima merk. De eerste versie van de ProM had wat klonterissues, maar er is intussen een nieuwe versie uit dus ik weet niet of dat nog steeds zo is. Maar volgens mij is de ProM behoorlijk prijzig voor wat je krijgt, of vergis ik me daarin?
3Pet Boon schreef:Ik heb wat molens in werking gezien de afgelopen dagen, waaronder Mazzers, Quamars, Bezzera en Mhalkonig.
Ik ga voor 95 % voor de Mahlkonig; ProM
Bij de andere malers heb ik het idee dat de ontwikkeling is stil blijven staan. Prima voor een horeca omgeving maar in mijn optiek niet bedacht voor thuis barrista's.
Na het lezen van het Grind Project begon het te duizelen van de variabelen.
Overigens vind ik veel daarvan heel subjectief. Conische schijven: meer bitters. platte schijven meer caramel. No offense maar soms dacht ik echt:"wat een flauwekul allemaal"
Op enig moment dacht ik bij mezelf: al die variabelen krijgen steeds meer invloed naarmate het maalproces langer duurt. voor het gemak er maar even van uit gegaan dat al die variabelen en wat er over wordt gezegd waar is. Dus: dat portie maalsel moet zo snel mogelijk in het portafilter liggen, punt.
Mazzer mini heb ik geprobeerd met een half gevulde hopper, en wat duurde dat tergend lang.
Ik vind de mazzers en compaks ook te weinig waar voor het geld geven. Teveel massa en te weinig of niet geëvolueerd voor de thuis barrista. De retention alleen al bij die Mazzers en Compaks, daar hebben ze bij Mahlkonig tenminste over nagedacht.
Wie van jullie kan hier in meer of mindere mate in meegaan?
Groeten,
Peter.
Ik niet.conisch geeft meer zuur.Dat is geen gezwets maar heb ik proefondervindelijk ervaren.Dat een Mazzer een hoge retentie heeft is wel gezwets.Bij mijn Major is die zeer laag.
Dat een mini iets langer duurt klopt maar wat maakt jet uit of ik voor 18 gram 6 seconden of 15 seconden moet malen.Zeker voor thuisgebruik.Maar koop je Mahlkoenig.1000 e voor een hoop plastic.
Een Mazzer te weinig waar voor zijn geld?mijn Major draait over 25 jaar nog probleemloos.Tegen die tijd is jouw Pro M al tig keer gerecycled tot Coca Cola flessen en een tuinsetje van de Gamma.
Succes met je aankoop.Je huiswerk heb je kennelijk al gedaan.
4Ik was ook sprakeloos toen ik die stelling voorbij zag komen.Dat conische schijven het fruitige benadrukken en platte schijven juist wat meer de chocolade-achtige smaken, kun je misschien flauwekul vinden maar daar is toch weinig discussie over.
Die boon moet zo snel mogelijk als als maalsel, zonder klonten, vrij van statische elektriciteit in het filter liggen; dat is toch algemeen de consensus op de diverse sites. Co2 ontsnapt binnen 45seconden las ik ergens( belangrijk voor bepaalde aroma's) of er moet geen relatie zijn tussen maalsnelheid en tijd.Volgens mij is maalsnelheid nou juist een van de variabelen die (relatief?) weinig invloed heeft op de maalkwaliteit. De meeste handmalers bijvoorbeeld malen tergend langzaam (paar minuten voor 18 gram), maar de kwaliteit van het maalsel is vaak erg goed.
Teveel massa? De meesten onder ons noemen dit juist 'degelijk gebouwd'; weinig plastic. En dat ze niet aangepast zijn voor de thuisbarista hoeft geen probleem te zijn; de meeste malers die wel 'voor de thuisbarista' zijn (dan denk ik aan Solisjes etc.), zijn prut. Horecamalers zijn juist degelijk gebouwd en de maalkwaliteit is vaak uitstekend.
Precies alles waar "te" voor staat is vaak niet goed, toch.
Die massa heeft alleen massawaarde maar draagt niet bij aan het maal resultaat. De 6 kilo van de ProM voldoet uitstekend. Zeker ten opzichte van de hoogte. Die massa zit er alleen om te voorkomen dat het apparaat niet omgestoten wordt door een gehaaste Barista,
Ik ga niet mee in het meer massa dus beter verhaal. Ik heb bijvoorbeeld gelezen over titanium burs ipv de standaard stalen. dat gaat dan om een verbetering dus minder massa.
Solisjes zijn naar mening helemaal niet voor de thuisbarista. de thuis barista gebruikt professionele apparatuur waarbij de horecaeigenschappen als vandaal bestendigheid en dummyproof, en overdreven massa weggelaten zijn.
solis is een keukenhulp voor snelfiltermaling, vind ik.
Je krijgt voor de prijs van de Mahlkonig juist veel meer vind ik.
Ik vergelijk het met een dieselmotor uit de zestiger jaren en eentje anno 2012.
Groeten,
Peter.
5Die assa bestaat voor een groot deel uit de motor.Verder heeft een grote motor een groot huis nodig.Hang je die motor in een plastic behuizing krijg je dat het geval gaat resoneren etc.Een zware motor moet ook een beethe fatsoenlijk opgeangen worden.In een " colafles" gaat dit niet zo goed.
Niets zo irritant als een molen die elke keer dat je hem aanraakt beweegt.6 kg is een joke.Daaraan ga je je irriteren.
Het conisch =zuur en plat = chocola/suiker verhaal is geen humbug.
net zo min als dat een hendel zachtere koffie eeft dan een pompmachine.
Als je deze verschillen niet proeft of niet belangrijk vindt adviseer ik een Senseo.sneller,goedkoper en waarschijnlijk voldoende voor je behoeftes.
Voor je iets aanschaft zou ik echt ergens een conisch gemalen espresso met een plat gemalen espresso vergelijken.met meerdere koffies /shots liefst.
Zelfde gaat op voor hendel/pomp.
Niets zo irritant als een molen die elke keer dat je hem aanraakt beweegt.6 kg is een joke.Daaraan ga je je irriteren.
Het conisch =zuur en plat = chocola/suiker verhaal is geen humbug.
net zo min als dat een hendel zachtere koffie eeft dan een pompmachine.
Als je deze verschillen niet proeft of niet belangrijk vindt adviseer ik een Senseo.sneller,goedkoper en waarschijnlijk voldoende voor je behoeftes.
Voor je iets aanschaft zou ik echt ergens een conisch gemalen espresso met een plat gemalen espresso vergelijken.met meerdere koffies /shots liefst.
Zelfde gaat op voor hendel/pomp.
6Ja maar dat is allemaal heel erg persoonlijk toch. een ander noemt het weer fruitig, zomers fris.Ik niet.conisch geeft meer zuur.Dat is geen gezwets maar heb ik proefondervindelijk ervaren
Wie heeft er al eens een wijnproeverij bezocht; kom op; al die verschillende sensaties die er voorbij komen over een en dezelfde fles wijn, spectaculair gewoon.
Nou, nou gezwets? Op home barista komen toch wel heel veel borsteltjes voorbij om het probleem aan te pakken hoor.Dat een Mazzer een hoge retentie heeft is wel gezwets
Me dunkt dat dat op Kerstavond met een aantal espresso liefhebbers, luisterend naar een stemmige kerst cd, wel degelijk uitmaakt.Dat een mini iets langer duurt klopt maar wat maakt jet uit of ik voor 18 gram 6 seconden of 15 seconden moet malen.Zeker voor thuisgebruik.
Je herinnert mij er trouwens aan dat de mazzers en compaks qua decibels vind ik, ook minder geschikt zijn voor de thuis barista
Ik spreek toch echt liever over kunststof. Het heeft geen zin, denk ik , je te overtuigen dat een hardnekkig vooroordeel dat nog altijd niet volledig is verdwenen allang is achterhaald.1000 e voor een hoop plastic
alle bij het maalproces betrokken onderdelen zijn ook bij mahlkonig noodzakelijkerwijs van metaal.
Als je het overtollige metaal bij de Mazzer weghaaald dat niet bij het maalproces hoort, weegt de Mahlkonig wellicht meer.
Inclusief plastic hoppertje!mijn Major draait over 25 jaar nog probleemloos
Als hij tien jaar meegaat koop ik weer een nieuwe. hyphotetisch dan want ik maal geen kilo's koffie op een dag.Tegen die tijd is jouw Pro M al tig keer gerecycled tot Coca Cola flessen
Met een Mazzer gooi ik 25 jaar x 330 dgn x 3 maalsessies x 5gr koffie= 123kg koffie a 20Euro= 2475 Euro weg.
7Ik denk dat de ProM een mooie machine is.
Hij heeft zeker voor en nadelen tot de ouderwetse onverwoestbare reuzen.
Tis aan jou wat de doorslag geeft.
Ik kan me voorstellen dat je het gewoon een erg mooi apparaat vind, dat heel wat beter op je aanrecht past dan een Mazzer Major. Dan is dat toch genoeg. Houd er wel rekening mee dat de machine een smaak geeft. De discussie van goed of slecht is voor mij dan irrelevant, das aan jou. Uiteindelijk geeft namelijk elke machine weer een andere smaak. ZO bekeken blijft alleen de major over en is de rest dus zooi.
Ik heb de machine wel eens laten werken met een Strega en kon toen nauwelijks een bittertje ontdekken.
Maar 1 op 1 vergeleken heb ik noot gedaan.
Hij heeft zeker voor en nadelen tot de ouderwetse onverwoestbare reuzen.
Tis aan jou wat de doorslag geeft.
Ik kan me voorstellen dat je het gewoon een erg mooi apparaat vind, dat heel wat beter op je aanrecht past dan een Mazzer Major. Dan is dat toch genoeg. Houd er wel rekening mee dat de machine een smaak geeft. De discussie van goed of slecht is voor mij dan irrelevant, das aan jou. Uiteindelijk geeft namelijk elke machine weer een andere smaak. ZO bekeken blijft alleen de major over en is de rest dus zooi.
Ik heb de machine wel eens laten werken met een Strega en kon toen nauwelijks een bittertje ontdekken.
Maar 1 op 1 vergeleken heb ik noot gedaan.
8Tsja, je moet een borsteltje gebruiken om het uitloopje schoon te vegen. Is dat je €800 prijsverschil waard?
Maar het staat je uiteraard vrij te geloven wat je wilt hoor.
Ten eerste: zelfs al is je molen nog zo snel, binnen 45 seconden na het begin van het malen je koffie gezet hebben, wordt ondoenlijk. Ten tweede: dat zou betekenen dat handmalers nutteloze dingen zijn, terwijl we het er met z'n allen toch wel over eens zijn dat de meeste handmalers uitstekende maalkwaliteit leveren. Het verschil tussen malen in 5 seconden en malen in 30 seconden heeft niet zo'n invloed op de smaak.Pet Boon schreef: Die boon moet zo snel mogelijk als als maalsel, zonder klonten, vrij van statische elektriciteit in het filter liggen; dat is toch algemeen de consensus op de diverse sites. Co2 ontsnapt binnen 45seconden las ik ergens( belangrijk voor bepaalde aroma's) of er moet geen relatie zijn tussen maalsnelheid en tijd.
Maar het staat je uiteraard vrij te geloven wat je wilt hoor.
De enige die het 'teveel' vindt, ben jij zelf. Ik vind het ook niet teveel, maar juist 'degelijk'.Precies alles waar "te" voor staat is vaak niet goed, toch.
Je lijkt behoorlijk overtuigd. Menigeen die hier al jaren rondloopt, zal het er niet mee eens zijn.Die massa heeft alleen massawaarde maar draagt niet bij aan het maal resultaat. De 6 kilo van de ProM voldoet uitstekend. Zeker ten opzichte van de hoogte. Die massa zit er alleen om te voorkomen dat het apparaat niet omgestoten wordt door een gehaaste Barista,
9Jongens, jongens, het begint nu langzaam op een Apple><Android flamewar te lijken
. En die leiden tot niets, weten we toch? Laten we niet die kant op gaan.
Laten we even die ProM laten wat het is: een moderne, goede, compacte maler van een uitstekend merk.
Inderdaad moderner dan de Mazzers en Compaks, vind ik ook. Maar ik ben wel rete-blij met mijn Major: solide als een tank, snel, stil en èrg goed klontervrij maalsel met weinig retentie (heus geen 5 gram). Maar retentie ìs er wel en het ding doseert naar links en is groot en zwaar.
De Major is over-the-top voor thuis, maar ik vind het onzin om te zeggen dat al dat gewicht en volume alleen maar is besteed aan zaken die er niet toe doen. Waar baseer je dat op? En als je naar die titanium schijven kijkt: titanium is helemaal niet hard, maar vooral taai. Die schijven zijn dus niet van titanium, maar er zit een titaniumoxide (?) op stalen schijven gedampt, waardoor ze slijtvaster zijn. gewicht zal nauwelijks verschillen.
Ik zou inderdaad eens proberen of je ergens twee identieke espresso's kan proeven, met alleen het verschil de maalschijven (zou zo niet weten waar dan). Er is toch redelijk consensus dat Conisch de licht zurige tonen benadrukt, en Plat de chocoladetonen. Dat gaat verder dan "puur subjectief". Wat je lekkerder vind of hoe je het wil omschrijven is allicht wel subjectief.
Maar verder: de ProM lijkt me een prima machine en ik vertrouw Mahlkönig wel (dat ding is toch niet ècht van plastic??).
Laten we even die ProM laten wat het is: een moderne, goede, compacte maler van een uitstekend merk.
Inderdaad moderner dan de Mazzers en Compaks, vind ik ook. Maar ik ben wel rete-blij met mijn Major: solide als een tank, snel, stil en èrg goed klontervrij maalsel met weinig retentie (heus geen 5 gram). Maar retentie ìs er wel en het ding doseert naar links en is groot en zwaar.
De Major is over-the-top voor thuis, maar ik vind het onzin om te zeggen dat al dat gewicht en volume alleen maar is besteed aan zaken die er niet toe doen. Waar baseer je dat op? En als je naar die titanium schijven kijkt: titanium is helemaal niet hard, maar vooral taai. Die schijven zijn dus niet van titanium, maar er zit een titaniumoxide (?) op stalen schijven gedampt, waardoor ze slijtvaster zijn. gewicht zal nauwelijks verschillen.
Ik zou inderdaad eens proberen of je ergens twee identieke espresso's kan proeven, met alleen het verschil de maalschijven (zou zo niet weten waar dan). Er is toch redelijk consensus dat Conisch de licht zurige tonen benadrukt, en Plat de chocoladetonen. Dat gaat verder dan "puur subjectief". Wat je lekkerder vind of hoe je het wil omschrijven is allicht wel subjectief.
Maar verder: de ProM lijkt me een prima machine en ik vertrouw Mahlkönig wel (dat ding is toch niet ècht van plastic??).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10Mijn Major heeft geen retentie!!!
Beetje in het maalmondje.Waar praat je dan over.Zet zo een pressotje.Zal het eens wegen.
Beetje in het maalmondje.Waar praat je dan over.Zet zo een pressotje.Zal het eens wegen.