Zat met een ideetje in mijn hoofd.
Op zoek naar een goede doserless maler lees ik veel over 'geweldige maler maar 7g retentie' etc.
Zou het niet gewoon een idee zijn je koffieboontjes af te wegen, in de hopper te doen, malen tot hij niet meer maalt. Dan een 7 gram (als hij 7 gram retentie heeft, eerst even meten) oude Lidl koffie erin, en dat opmalen. Hoe het dan erbinnenin aan toe gaat weet ik natuurlijk niet helemaal, maar ik schat dat toch minimaal 95% van de koffie die in die tweede sessie in je pf komt de koffie is die je wil.
Puur een schatting, maar het idee is duidelijk. Het meeste zit toch in de chute en wordt eruitgedrukt, of al aan het eind van de maalschijven en komt er als eerste uit, dus erg veel mixing zal niet plaatsvinden.
Bij de volgende sessie vul je hem weer met verse koffie en maal je de 7 gram oude koffie weg (daar zou je met een timer de single dose knop voor kunnen gebruiken). Als weer 95% aangenomen wordt komt er dus tweemaal 5% van 7 gram koffie is 0.7 gram oude koffie tussen de verse koffie in je pf.
Zou je net iets meer dan je 18 gram verse bonen gebruiken heb je misschien ietsje verse koffie waste, maar heb je helemaal geen oud koffiemaalsel in je pf. Dan doe je bijvoorbeeld 20g ipv 18g, met 6g Lidl koffie.
-20 g verse koffie in de hopper (27g met de 7 gram retentie in de maler nu)
-Maal 8 ipv 7 weg (19 gram in de maler, geheel verse koffie)
-Malen in je pf tot hij niet meer maalt (12 g vers maalsel in je pf, 7 gram verse koffie over in de maler)
-6 gram oude meuk erin, doormalen tot je 18 g in je pf hebt. Dan weet je iig zeker dat de 18 gram die in je pf komt vers is. (er zit dan nog 1 g vers maalsel in je maler en 6 gram oud maalsel)
Ja, dit is misschien geneuzel over 5-7 gram koffie per kopje. Maar het is zo zonde om goede verse koffie te verspillen vind ik. En bij 20 kopjes in de week praat je toch over dik 5 kg op jaarbasis.
Oude koffie als retentiebonen gebruiken
1Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60