Rancilio Rocky motor draairichting wisselt

1
Ik heb een Rancilio Rocky welke niet meer goed werkt.
Helemaal schoon gemaakt, alles nog fris. Draait soms wel maar pakt geen bonen en begint soms niet met draaien.
Machine is drie jaar oud, gebruik hem dagelijks.
Nu heb ik hem weer uit elkaar om verder te kijken en ben ik er achter gekomen dat de motor soms met de klok mee en soms tegen de klok in draait.
Nu heb ik iets gelezen over de werking van een wisselspanning electromotor en deze wordt bij de start de goede draairichting in gedrukt door een andere spoel.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan dit liggen aan de condensator (zorgt deze voor de initiele spanning om de motor een kant op te drukken)?

Re: Rancilio Rocky motor draairichting wisselt

4
Kan nu helaas geen foto maken, heb wel filmpje maar zie zo niet hoe deze te delen (zonder youtube of vimeo account te hoeven aanmaken).
Ik wel een exploded view van de machine + onderdelen kunnen vinden: http://www.espressocare.com/PDF-Files/G ... -ND-V3.pdf

Zit grote condensator en een kleine "circuit breaker" (relais?) die volgens mij de stroom van die enkele winding haalt zodra de motor draait. Dit lijkt me ook nog iets waar de fout kan zitten...

5
Mooi plaatje.

Inderdaad wordt de secondaire winding uitgeschakeld na het aanlopen. Dat kan met een centrifugaal-, thermische-, of tijdschakelaar. Die even doormeten lijkt me wel slim, die moet in rust dus verbinding maken.

Pas wel op voor de condensator. Die kan je een lelijke schok geven. Eerst even kortsluiten met een schroevendraaier.

6
Ik heb de condensator vervangen, maar dit lost het probleem helaas niet op.
Ik verwacht dat het probleem toch in het relais zit, maar weet niet precies hoe ik deze doormeet.

Het schema van dit start relais is de eerste van deze pdf: http://www.electrica.it/file_pdf/electr ... l_mtrp.pdf
Je hoort het relais wel klikken, maar volgens mij maakt hij geen contact.
S en M maken in rust geen contact met elkaar (ik meet dan 12 Ohm van blauw naar motor, rood uit motor via weerstand over condensator naar rood).
Als de motor draait meet ik oneindig tussen S en M.
Als ik het goed zie zou de weerstand tussen S en M in een van de gevallen 0 moeten zijn?

Dit is een anderschema (zonder de timer modificatie):
Afbeelding

7
Sorry, nee, in beide gevallen maakt dit relais geen contact. Dus wat je meet is goed. Hij maakt alleen contact tijdens het aanlopen van de motor. Dat is lastiger te meten, het duurt namelijk maar kort. Je kunt dan het beste een volt-meter op de hulpwinding zetten en kijken of die tijdens het aanlopen kortstondig spanning krijgt.

Een analoge meter is in dit geval handiger. Die zie je uitslaan. Als je een digitale meter hebt zou je een peak-functie moeten gebruiken, anders mis je de puls maar zo.

Loshalen en er wat stroom door laten lopen met een voeding kan ook, maar of je daarvoor de spullen hebt weet ik niet.

Of die schakelaar gewoon vervangen. Zoveel zal zo'n ding niet kosten denk ik.

8
Ik heb mijn Rancilio Rocky net getest met het aanlooprelais van een goed werkende Rocky en dit is inderdaad het kapotte onderdeel. Gelukkig niet de motor.
Al redelijk wat lopen zoeken op het internet naar een leverancier van dit relais of desnoods een alternatieve fabrikant, maar dat blijkt lastig.
Het gaat om een Electrica MTRP 0017-11.

Iemand een idee waar ik deze kan bestellen? Condensator heb ik gewoon bij farnell kunnen vinden.

Dank voor alle tips, ook de reacties hiervoor!