Goede bonen voor startend brander

1
Ik wil binnenkort voor het eerst mijn eigen boontjes gaan branden met behulp van mijn popcornmachine. Ik heb me inmiddels behoorlijk ingelezen, en zelfs al een thermometer gemonteerd, maar er blijft eigenlijk nog 1 cruciale vraag open staan: met welke groene bonen zal ik beginnen?

Ik begrijp dat dit een nogal brede vraag is, dus ik zal proberen mijn wensen zo goed mogelijk uit te leggen:
1. Dit is initieel een experiment, ik wil dus eigenlijk de eerste keer niet meer dan 1 kilo bonen kopen, en bij voorkeur voor een beschaafde prijs. De prijzen van http://www.fleurdecafe.nl spreken me hierin zeker aan, maar ik heb geen enkele ervaring met hun koffie.
2. Ik drink persoonlijk vooral espresso, mijn vrouw drink eigenlijk altijd cappuccino. Op dit moment gebruik ik voor beiden dezelfde koffie, en dat wil ik graag blijven doen.
3. Ik vind een zuurtje in mijn koffie wel lekker, maar hou toch vooral van een diepe pure-chocolade afdronk. Ik ben geen fan van te donker gebrande bonen. Ik wil daarom tot het eerste begin van de 2e krak gaan branden, maar de bonen zelf hebben natuurlijk ook zeer veel impact op de smaak.

Mijn concrete vragen zijn dus:
1. Heeft iemand ervaring met de (ongebrande) bonen van fleurdecafe, en zo ja, was dit positief?
2. Zijn er andere (online) aanbieders van groene bonen waar ik zeker naar zou moeten kijken? Ik woon in Amersfoort.
3. UItgaande van fleurdecafe en mijn bovengenoemde voorkeuren, welke koffie op hun website lijkt jullie het meest geschikt? Of welke bonen zou je bij een andere aanbieder zeker aanraden?

Ik begrijp dat dit een nogal uitgebreide en complexe/persoonlijke voorkeur vraag is, maar ik ben blij met elke vorm van feedback. En als er in de omgeving van Amersfoort toevallig iemand is die ook met een popcornmachine brandt en het oke vind om mij een keer mee te laten kijken, dan lijkt me dat ontzettend leuk! :D
Rancilio Silvia V1, met een gemodificeerde stoompijp, Fiorenzato T80 molen, Gene Café. Een Chemex, Bialetti Brikka en een kleine cafetiere voor ernaast.

Re: Goede bonen voor startend brander

2
Welkom BasK,

Ik zou met deze beginnen dan:
Brasil Cerrado, NY 2/3, Screen 17/18, Bandeirante, Unwashed Arabica
Te koop bij ongebrand.nl, voor 18 euro heb je een kilo in huis.

Of een kilo Costa Rica Tarrazu, Colombia Supremo of Guatemala Antigua uit groene bonen collectie van Fascino http://www.fascino-coffee.net/koffiebonen-ongebrand, ben je ongeveer een eurootje goedkoper uit.

Enne... hier vind je nog ´een paar´ andere adresjes http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=3560. Je had je toch ongelezen? ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

3
Hoi Pichichi,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ongebrand is op zich een zeer mooie site, maar ik vind 8 euro bezorgkosten nogal veel op een bonenprijs van 10 euro, zeker aangezien mijn huidige gebrande bonen 15 euro de kilo zijn. Als ik nou in de toekomst wat meer kilo tegelijkertijd ga bestellen, dan wordt het zeker wel interessant. Of er moet natuurlijk iemand in de regio Amersfoort zijn die daar ook bonen wil bestellen en de bezorgkosten zou willen splitsen. Ik vind je bonenadvies namelijk wel zeer interessant, en er zijn ook nog wel andere bonen in hun assortiment die me zeker aanspreken.

En over het topic, natuurlijk heb ik dat gezien, maar daaruit kan ik niet echt halen wat de ervaring van mensen is met deze verkopers, laat staan over hun ongebrande bonen... ;)
Rancilio Silvia V1, met een gemodificeerde stoompijp, Fiorenzato T80 molen, Gene Café. Een Chemex, Bialetti Brikka en een kleine cafetiere voor ernaast.

4
Voor het geval dat je in de buurt van Den Haag woont zou je eens bij BOON in de prinsenstraat kunnen kijken, goede kwaliteit en ruime keuze in groene bonen en voor € 10,- p.kg ben je het mannetje, en Lianne en Ad zijn érg vriendelijk en hebben vast bruikbare tips voor je mbt brandprofiel voor de desbetreffende boon.

En over de kwaliteit van Fleur de Cafe,... ik heb daar ook een paar keer wat kilo's besteld en eigenlijk was de kwaliteit die ik heb gekregen goed voor de prijs, maar mijn voorkeur gaat toch écht uit naar Boon.

Laatst heb ik ook een kilotje of 10 gekocht bij Erwin (BeansXL) en die kwaliteit is ook prima, is een nét gestart bedrijfje maar heeft nog geen operationele website maar je kan hem zo googelen, zit in Hoek van Holland.
Laatst gewijzigd door Freaky666 op za 05 jan 2013, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
Aeropress, Hario V60, Chemex

5
Amersfoort en Den Haag liggen helaas behoorlijk ver uit elkaar, dus even langswippen is er niet bij. Maar ik moet wel zeggen dat de hele uitstraling van Boon me wel enorm aanspreekt, zeker in combinatie met jouw aanbeveling...
Misschien moet ik maar eens kijken of ik mijn vrouw ergens komend jaar eens kan overtuigen voor een stedentripje Den Haag. :)

6
En als dat stedentripje bevalt (kán niet misgaan, ik ben van origine een Hagenees! BOON ken ik (nog) niet, is van ´voor mijn tijd´ haha): kies dan voor de volgende trip richting het oosten des lands. Vanaf Amersfoort over de A1 en dan ter hoogte van Apeldoorn even eraf om Lieren binnen te rijden. Kun je zelf bij Ivo van Ongebrand langs (eerst even melden dat je komt). Qua benzine heen en weer is het tussen de 10 en 15 euro trouwens, maar da´s weer flink meer dan die 8 bezorgkosten.

We gaan tzt wel eens samen bestellen, ik woon in Soest en kom 2x per maand in Amersfoort. Heb echter nog wel wat groene voorraad momenteel, dus wordt paar maandjes wachten..
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

7
Dan is het zaak dat je je vrouw lief aankijkt en haart paait met een lekker dagje Den Haag, iets dichterbij je in de buurt (nog wel een stukkie rijden) zit in Utrecht van Pommeren, Sebastiaan staat daar in de winkel en heeft een branderij (oftewel Het Koffielab) en verkoopt daar ook groene bonen, ik heb bij hem nog geen groene bonen gekocht maar ik ga er vanuit dat dat dik in orde is gezien dat zijn gebrande bonen van uitmuntende kwaliteit zijn.

8
Ja, langs in Lieren is inderdaad op dit moment nog de meest waarschijnlijke optie, de baas betaald namelijk de benzine. ;) En als rechtgeaarde koffiegek is er natuurlijk niets leukers dan even buurten bij een echte goede brander.

Samen bestellen is in ieder geval iets dat ik zal onthouden (ik heb je alvast maar even als vriend toegevoegd). Ik heb pas geleden uitgerekend dat er bij ons +- 500 gram koffie per maand doorheen gaat, dus als ik nu een 1 kilootje groene bonen koop, moet ik daar (na gewichtsverlies door branden en 1 of meer batches die zeker nog wel gaan mislukken,) toch zeker nog wel 1,5 maandjes mee vooruit kunnen. En wat ik daarna doe, dat zien we dan wel weer. :)

9
Freaky,

Ik besefte me helemaal niet dat van Pommeren ook groene bonen verkocht. Dat is zeer zeker goed om te weten! :D

Meteen wel even op hun website gekeken, en het online aanbod van groene bonen vind ik helaas wel erg beperkt t.o.v. ongebrand in Lieren... :(

10
Klopt ja, maar ik heb bij Ongebrand ook een keer of 3 besteld en die heeft inderdaad een flink aanbod aan soorten bonen, maar ik heb het idee dat van sommige soorten de omloopsnelheid niet zo hoog is en dat de groene bonen al een stukje ouder zijn, hoeft niet persé slecht te zijn hoor, maar mijn eigen ervaring is ook dat ik zowel voor als na het branden in verhouding tot anderen veel meer defects er tussenuit moet vissen.