Kyocera CM-45

1
Beste allen,

Voor mijn dagelijkse koffie ben ik vooralsnog afhankelijk van mijn handmaler, de Kyocera CM-45.
Nu is het al even draaien voordat je genoeg koffie hebt, maar doordat de 'draai-arm' (hoe noem je zoiets?) steeds van de bout af vliegt duurt het nog langer. Ik denk dat het er vooral aan ligt dat de draai-arm teveel speling heeft (zie foto's):

Afbeelding

Afbeelding

Wat raden jullie aan? Zelf denk ik aan wat plamuursel in de draai-arm te stoppen, een afdruk van de bout daar in te maken en dit te laten opdrogen. Maar nu ben ik vrij onhandig, en weet ik dat vele van jullie wél handig zijn, dus graag advies.

Thanks!
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

Re: Kyocera CM-45

2
Hé vreemd, ik heb hem ook, maar heb geen speling op die verbinding. Wel vliegt de arm eraf als je wat te wild slingert. Mijzelf lukt het wel om te malen zonder dat die slinger eraf vliegt, als ik het maar een beetje met beleid doe.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Ik zet nog wel eens de accuboor op het bitje/boutje, goed klemzetten werkt prima.
Voordeel vd accuboor is dat deze lage toerentallen heeft en hierin goed regelbaar zijn (met een stabiele greep).

Een elektrische accu-schroevendraaier zal vast ook werken. :)
Laatst gewijzigd door R&B op wo 16 jan 2013, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

4
@ Spironski, ben bang dat ik er gewoon pech mee heb. Licht of wild malen, beide vliegt hij eraf (bij wild wel sneller) en heeft hij bijna direct al gedaan.

@ R&B, dat heb ik inderdaad al wel vaker gelezen, maar de bout schijnt er ook enorm door te verslijten, dan ben ik nóg verder van huis.

Maar wat denken jullie, kan plamuursel kwaad?
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

5
Plamuursel zal vast geen kwaad kunnen, maar het lijkt me niet sterk genoeg. Als het niet nodig is om het hengsel te verwijderen, zou je ook kunnen overwegen om die er permanent aan vast te..... plakken/lassen/schroeven?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Tieske schreef:@ R&B, dat heb ik inderdaad al wel vaker gelezen, maar de bout schijnt er ook enorm door te verslijten, dan ben ik nóg verder van huis.
Vandaar de accuboor (lage toerentallen) en de boorkop goed klem zetten op het boutje. Het moet niet slippen, zolang het niet slipt slijt het volgens mij ook niet? Nog niet gemerkt iig, maar moet zeggen dat ik em tegenwoordig meer als kruiden maler dan koffiemolen gebruik (sinds de Rossi).

Ik denk dat plamuur ook geen zoden aan de dijk zet idd...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30