Re: Welke molen bij een BFC machine?

2
Ik ben van mening dat er voor elke gerespecteerde espressomachine meerdere malers gechikt kunnen zijn, ligt aan vele factoren waaronder vaak een hele grote nl, de WAF factor.
Het zou iig een stuk makkelijker zijn als je zou vertellen of je een nieuwe molen wilt of 2de hands, je budget, moet ie aan een maximale maat voldoen bijv.

De keuze is reuze in zowel goede, maar ook bagger molens.
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
Aeropress, Hario V60, Chemex

4
rayvandervoort schreef:Een nette tweedehands lijkt mij prima om te beginnen.
Wel 1 met een beetje gemak dus geen grote hopper.

Heb aleens gekeken naar een Demoka.

Voor mij dus niet direct een mahlkonig van een paar honderd euro.

Compak K6 misschien
Wat heeft een grote of kleine hopper met gemak te maken? :?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

5
Een Demoka en een Mahlkonig zijn wel een stukkie kleiner dan een K6.
Ik heb van mijn hopper iets van 15 cm ofzo afgezaagd zodat ie in ieder geval onder het keukenkastje paste, maar qua footprint is ie nou ook weer niet zo heel veel groter dan een kleine maler.

Dus mocht je een molen formaat horeca willen dan zou ik gewoon zorgen dat ie 250 watt of meer is en de schijven een doorsnede hebben van minimaal 64 mm. (mk vario uitgezonderd, maar da's dan weer geen horecamolen)

Schijnbaar is de Bezzera BB005 ook een maler voor een leuke prijs, maar daar heb ik geen ervaring mee, en je moet hem mooi vinden.

En met een K6 is trouwens ook niets mis ;)

7
Mag, maar die heeft dan weer wel zo'n horecaopvangdingeske, oftewel doser.

Tsja, doser or no doser, da's dan weer een persoonlijke keuze.
Heb zelf meerdere malers met doser gehad en diverse zonder, nu een K6 mét en heb er geen hekel aan, maar hij gaat over een paar maandjes toch plaats maken voor een Mazzer electronic (zonder dus)

9
rayvandervoort schreef: Ook gewoon een directe uitloop van de koffie en niet zo'n horeca opvang systeem.
Dat lijkt me niks voor thuis.
En deze mening heb je geformuleerd op basis van hoeveel ervaring? Met een doser is niet veel mis, en een slecht ontworpen doserless is meer ellende dan een doser.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

10
Ik zou ook even loslaten dat een BFC een bepaalde maler nodig zou hebben. Koop gewoon de beste die je kan vinden en betalen, het betaalt zich altijd uit in smaak, gemak en levensduur.

De K6 is een heel capabele maler, maar niet bepaald klein. En met een doser is inderdaad niet zó veel mis, het ding heeft ook voordelen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder