Sinds 2 weken ben ik overgestapt van de Compak K3 naar de Mahlkonig Vario Home. Niet zozeer een upgrade maar een horizontale stap voor meer " gemak". Qua gemak voldoet de Vario aan mijn verwachtingen. Timers werken goed. Geen klonten en weinig statisch. Maar op de laatste twee punten presteert de Compak ook uitstekend.
Wat mij erg tegenvalt is de maalkwaliteit. Het zou in de orde van de SJ moeten liggen, maar ligt tot nu toe duidelijk onder de Compak. De espresso smaakt, positief geformuleerd zacht, minder positief geformuleerd, vlak, weinig uitgesproken smaken. Ook is het stroperige van de espresso af. Ik varieer in maalgraad en maalgewicht, maar dat verandert niet veel. De extractie is meer egaal van kleur, met nauwelijks strepen of tijger in de Crema. Vrij snelle blondering
Zou het kunnen dat de maalschijven nog moeten inlopen? Ook keramische? Heb intussen 1,5 kg gemalen.
Als ik de Puck uitklop breekt die vaak in het horizontale vlak. Dat gebeurde bij de Compak niet.
Waar zou dat op kunnen duiden? Bij de bodemloze filter start de extractie wel normaal maar versnelt flink.
Wat doe ik niet goed?
(Het voor de hand liggende antwoord, " je kocht de verkeerde molen" had ik natuurlijk zelf al bedacht)
Mahlkonig vario toch niet zo goed?
1Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero