Mahlkonig vario toch niet zo goed?

1
Sinds 2 weken ben ik overgestapt van de Compak K3 naar de Mahlkonig Vario Home. Niet zozeer een upgrade maar een horizontale stap voor meer " gemak". Qua gemak voldoet de Vario aan mijn verwachtingen. Timers werken goed. Geen klonten en weinig statisch. Maar op de laatste twee punten presteert de Compak ook uitstekend.
Wat mij erg tegenvalt is de maalkwaliteit. Het zou in de orde van de SJ moeten liggen, maar ligt tot nu toe duidelijk onder de Compak. De espresso smaakt, positief geformuleerd zacht, minder positief geformuleerd, vlak, weinig uitgesproken smaken. Ook is het stroperige van de espresso af. Ik varieer in maalgraad en maalgewicht, maar dat verandert niet veel. De extractie is meer egaal van kleur, met nauwelijks strepen of tijger in de Crema. Vrij snelle blondering
Zou het kunnen dat de maalschijven nog moeten inlopen? Ook keramische? Heb intussen 1,5 kg gemalen.
Als ik de Puck uitklop breekt die vaak in het horizontale vlak. Dat gebeurde bij de Compak niet.
Waar zou dat op kunnen duiden? Bij de bodemloze filter start de extractie wel normaal maar versnelt flink.
Wat doe ik niet goed?
(Het voor de hand liggende antwoord, " je kocht de verkeerde molen" had ik natuurlijk zelf al bedacht)
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Re: Mahlkonig vario toch niet zo goed?

2
Opvallend. Wat ik er tot nu toe over gelezen heb zou de Vario toch wat beter moeten presteren dan de K3.
Het zou aan inlopen van de schijven kunnen liggen, maar de verschijnselen lijken ook op een te grove maling te duiden. Maar eigenlijk weet ik het niet. Ik zou nog een beetje geduld hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Ik heb ook een Vario en kan niet zeggen dat ik je ervaring deel, die van mij bevalt prima en tijgerprintjes zie ik bij bijna elke espresso als de maling in orde is.
Die van mij was toen ik hem kocht wel een jaar oud, dus ik weet niet of het met inlopen te maken kan hebben.

Enige nadeel wat ik tot nog toe ontdekt heb is dat hij wat eenzijdig doseert, dat los ik op door de boel zelf alsnog wat beter te verdelen.

4
Hi,

Mocht je de overstap willen maken naar een Compak K6..... ik ben juist er geïnteresseerd in de Vario vanwege zijn afmetingen. Maar, belangrijker: ik ben ben benieuwd of de smaak al beter is geworden... uiteindelijk zie ik op termijn wel een Vario hier op het aanrecht verschijnen en derhalve ben ik dan ook heel benieuwd of het 'enkel' een 'inmaal' uitdaging is gebleken.

Groet, vincent

5
Goed te lezen dat er positieve ervaringen met de vario zijn. Wellicht moet ik dan toch wat geduld hebben.
Probeer nu met een kleiner filterbakje en rond de 14 gram te malen...
En ja, ik hou die k6 als ruilobject in gedachten. Jammer dat die een doser heeft..
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

6
activ schreef:Enige nadeel wat ik tot nog toe ontdekt heb is dat hij wat eenzijdig doseert, dat los ik op door de boel zelf alsnog wat beter te verdelen.
Ik doe dat met de Vario ook, maar ook met de andere malers trouwens, het geeft altijd een net wat betere flow, is mijn ervaring.

Ik vind de Vario prima, acceptabel wat formaat betreft, zeer goede waar voor zijn geld. Wel had ik liever dat hij niet verliep, het "vario" variabele is onnodig bij mij (ik maak toch alleen espresso), ik zou 'm graag vast zetten op een stand. Als iemand 'm plaatst kan hij al verlopen in maalstand. En ook de stand van de hendels zelf verandert van betekenis. Na verloop van tijd maalde hij te grof in de allerfijnste stand. Is bij deze makkelijk te verhelpen met een inbussleuteltje maar zou niet moeten.

Een vriend die ook de Vario heeft, merkte trouwens dat de inbus niet meer past, ze hebben het met een ander schroefje vastgezet toen hij voor een servicebeurt terug moest en nu hij hem opnieuw moet calibreren is het de vraag hoe dat moet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino