Instelling Eureka Mignon

1
Zojuist geregistreerd en direct mijn eerste vraag :).
Ik heb een Eureka Mignon maler, maar heb wat moeite met de juiste maalgraad in te stellen. Wat ik met name vreemd vind is dat er een prachtige knop links vooraan de maler zit om de maalgraad in te stellen,
eureka1.JPG
maar ik kan nergens een referentiepunt vinden (geen streepje of puntje oid) waaraan ik kan zien wat nu mijn instelling is. Zie ik nu iets over het hoofd of moet je gewoon maar proberen mav de maling die je uit de maler krijgt?

vrgr,
Anthony
Bezzera Magica - Eureka Mignon

Re: Instelling Eureka Mignon

2
Welkom Anthony, trotse collega-bezitter van de Eureka Mignon :D

Je schrijft in je voorsteltopic dat je al veel hebt gelezen hier... :?:
Maar ken je dat kleine vakje met vergrootglaasje linksboven in je scherm al?

Zodoende kom je onder andere op recente verhandeling over afstellen maalgraad:
viewtopic.php?f=8&t=4729&p=44552&hilit= ... non#p44540

Heb bij ingebruikname zelf ooit een random kwaliteit bonen gepakt en telkens wat gemaald op een (tussen)stand. Dan zie en voel je vanzelf welke kant je letterlijk en figuurlijk op moet.
Draai in ieder geval niet té abrupt, geef ´m geen slinger. Het gaat om minieme verschillen (maar heus geen millimeterwerk hoor ;) )

En tzt: vergeet m niet zo nu en dan (grondig) te reinigen. Ik ging nogal enthousiast, maar erg leerzame ervaring... :lol:
viewtopic.php?f=27&t=4714&p=44944&hilit ... non#p44944

Veel (hernieuwd) koffieplezier!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

4
Ik kan dat vakje toch echt niet vinden. :? ;)

pichichi schreef:Welkom Anthony, trotse collega-bezitter van de Eureka Mignon :D

Je schrijft in je voorsteltopic dat je al veel hebt gelezen hier... :?:
Maar ken je dat kleine vakje met vergrootglaasje linksboven in je scherm al?

Zodoende kom je onder andere op recente verhandeling over afstellen maalgraad:
viewtopic.php?f=8&t=4729&p=44552&hilit= ... non#p44540

Heb bij ingebruikname zelf ooit een random kwaliteit bonen gepakt en telkens wat gemaald op een (tussen)stand. Dan zie en voel je vanzelf welke kant je letterlijk en figuurlijk op moet.
Draai in ieder geval niet té abrupt, geef ´m geen slinger. Het gaat om minieme verschillen (maar heus geen millimeterwerk hoor ;) )

En tzt: vergeet m niet zo nu en dan (grondig) te reinigen. Ik ging nogal enthousiast, maar erg leerzame ervaring... :lol:
viewtopic.php?f=27&t=4714&p=44944&hilit ... non#p44944

Veel (hernieuwd) koffieplezier!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

5
@3aan schreef:Ik kan dat vakje toch echt niet vinden. :? ;)
Niet dollen, gewoon effe naar boven scrollen :roll:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

6
Ik lees op het forum hier en daar over het "indraaien" van nieuwe molens: wat bedoelen jullie daar precies mee?
En bijkomende vraag: op de Eureka heb je onderdaan zo'n mooi draaiknopje om de timer mee in te stellen, maar ook hier heb ik echt geen idee welk referentiepunt je moet gebruiken: is dat ook trial en error?
Bezzera Magica - Eureka Mignon

7
Inderdaad malen nieuwe schijven niet direct optimaal. Na enkele kilo's boontjes wordt het beter.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Ik heb ook zo'n maler. En iid maalt nu beter dan toen ik em net had.
De timer heb ik in het begin afgesteld op 7 gram (voor de vrouw des huize) ikzelf doe er nog wat extra maling bij, voor mijn bakkies, via de handmatige mode.
Instellen ging van de timer heeft geen probleem geleverd. Keer of 6 proberen in te stellen, en klaar. Koffie geserveerd aan het bezoek, ff nagemeten.
Monnteel is er nog geen waarneembare verandering waargenomen. Nog 7 gram. Afwijking van weegschaal daargelaten.

10
Maar je bent je ervan bewust dat er niet 1 "goede" instelling is hè? Je zult altijd bezig blijven met fijnafstemming, zodra je van boon verandert, naarmate deze verouderd, of zodra het weer omslaat etc.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder