als je goed zoekt kun je een paar vergelijkende testjes van mij vinden over de bb005.
onder andere in vergelijking met de baratza vario, de eureka mci en de macap m2.
maalkwaliteit is zonder meer goed en kan zich meten met veel duurdere malers.
maler is niet geschikt voor switchen tussen filter en espresso, omdat een omwenteling van de draaiknop voor de maalinstelling maar een seconde of zo uitmaakt in doorloop m.a.w. je moet eindeloos draaien om van grof naar fijn te gaan en via versa.
aan de andere kant betekent dat dat je hele precieze aanpassingen kan doen.
maler heeft geen schaal en die je heb je voor een espresso maler ook niet nodig als je het mij vraagt.
de vario leent zich theoretisch heel goed voor wisselen tussen grof en fijn, maar bij mij is dat nooit een succes geweest. het koste altijd weer een paar shots voor ik mijn ouder stand weer gevonden had en dat was nooit bij dezelfde instelling. en dikwijls was de maler door switchen helemaal van slag.
beter gewoon een goede espresso maler kopen en een eenvoudig malertje voor slow, bijvoorbeeld en baratza encore of desnoods een hario handmaler.
de huidige vario schijnt wat stabieler te zijn dat de eerdere versies en de kinderziekten zijn er wel uit.
handig wat betreft ergonomie en timers. maalkwaliteit an sich is zeker niet beter dan de bezzera.
kijk zeker ook naar de eureka mci en de compak k3 is en blijft heel veel maler, zeker in de nieuwste versie. iets groter, maar oerdegelijk.
als het enkel op smaak aankomt gaat het niet veel beter worden dan de bezzera

Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs