Re: Branden met de gene, 1e ervaringen

3
fransg schreef:Wanneer was de eerste arak?
Geen idee heb met die vliesvanger eraan gewerkt.

Hier het schema dat ik gevolgd heb:

eerste 7,5 min op 150 c
daarna temperatuur omhoog gezet naar 230 c
Na 9,65 min zag ik pas echt duidelijk de verkleuring
Na 15,5 waren ze me nog niet donker genoeg dus omhoog gezet naar 245 c
iets voor 18 minuten uitgezet
bijna 10 min laten afkoelen

Het resultaat: (een tintje donkerder dan de Honduras van Roemar)

Ben al trots dat ik niks geroosterd heb :D
| Profitec Pro 800| niche zero|v60 | aeropress |1zpresso x-pro s | Genecafe

5
Ziet er toch niet verkeerd uit. Ik denk dat ik de droogtijd iets korter zou doen, en uiteindelijk wat minder heet, 245C is wel heel heet. Maar kan het vanaf het beeldscherm eigenlijk niet beoordelen.

Let er verder op dat je de dosering gelijk houdt, de Gene roostert heel anders bij 180 gram dan bij 210 of 240 gram. Ikzelf rooster altijd 240 gram.

En probeer de twee kraks goed te leren onderscheiden, dat zijn wel enorm belangrijke indicatoren. Ikzelf kan de kraks net wat beter horen als ik links van de Gene sta, zeg maar aan het uiteinde van het vliezenfilterl.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Globale profiel wat ik gebruik is het volgende:

Gene 5 min voorverwarmen op 220C
Bonen erin en 2 min op 190C
Vervolgens 2 min op 210C
Daarna 3 min op 225C (Bonen zouden nu op totaaltijd tussen 5:00 en 5:45 de gele kleur moeten krijgen)
Vervolgens 2-3 min op 230-235C afhankelijk van de boon (eerste krak rond 10:00-11:00 min totaal)
Duur van eerste krak rond de 1,5 min en max 3 min na eerste krak stoppen
Koelen buiten de gene met gaasvergiet en ventilator

Totale brandtijd rond de 14-15 min.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

7
En maximaal 250 gram. Zo kun je ook een kg mooi in 4 batches verdelen en dat doe ik eigenlijk altijd. Niet de ene keer 200 en de andere keer 250. Dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. Verder volg ik het profiel van erik. Die is echt perfect voor de gene café om de meeste smaak uit de bonen te halen! (Dank erik :grin: )
Ik zet hem de laatste tijd alleen vanaf start op 235 graden omdat mijn gene cafe minder snel is dan die van erik. Zeker nu het wat kouder is buiten. De temperatuur die wordt aangegeven bij de minuten haal ik doorgaans niet in de tijd die erbij staat. Wel kom ik op nagenoeg dezelfde tijden en totale brandtijd van ongeveer 15 minuten. Hoewel dat ook per boon verschilt. Het is idd van groot belang dat je 1e en 2e krak gaat herkennen anders weet je eigenlijk niks en kun je de branding niet goed monitoren.
En hou een logboek bij! Noteer de gebruikte bonen, temperatuur per minuut, gewicht etc. Erg handig als je dezelfde boon later weer wilt branden. Ik heb een pdf hier op het forum staaan. Die kun je gebruiken. :wink:
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Hoeveelheid bonen inderdaad constant houden op 250gr groen. Logboek zoals bobbee aangeeft is erg belangrijk.

Trucje wat je jezelf eigen moet maken, om na het opwarmen de drum te vullen EN te legen na branden, is de E-stop.

Beste manier is wanneer het handvat van de drum bijna beneden is de rode knop ingedrukt houden tot de E-stop begint (drum begint langzaam te draaien en een piepje) en dan meteen een draai aan de blauwe knop om weer wat tijd op de teller te zetten. Als het goed is kun je dit allemaal doen voordat de drum bovenin tot stilstand is gekomen.

Vervolgens kun je hem eruit halen om te vullen en na terugplaatsen 1 keer op de rode knop drukken om weer te starten. Na het legen van de drum voor het koelen van de bonen de drum terugplaatsen en 2 keer op de rode knop drukken om de lege Gene te laten koelen. Altijd na branden het koelprogramma afwerken om de Gene te koelen.

Koelen van de bonen in de Gene is waardeloos en moet je zo snel mogelijk vergeten, Gewoon in 2 gaasvergieten de bonen heen en weer gooien voor een ventilator. De bonen zijn dan in ongeveer 2,5 min helemaal koud.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

9
Waarom zou je de Gene af laten koelen??
Doe ik nooit,gebruik de noodstop rode knop,haal de koffie eruit,druk de blauwe knop uit/aan nieuwe bonen erin en gaan met die banaan.
Hij begint weer met 175 gr om te drogen ,na 5 min verhogen naar 225 of 235 gr naargelang je bonen.
Per batch gebruik ik 225 gram bonen.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje