4
door Erik82
De keuze voor de schijven zal niet hel veel uitmaken. Persoonlijk zou ik nu de TiN-schijven nemen alleen omdat ze minder snel gaan roesten en die dingen met thuisgebruik ontzettend lang meegaan. Ik vraag me af wat mijn schijven gaan doen na zeg maar 15 jaar gebruik.
Als je erg van licht gebrande bonen houdt dan zou ik ook zeker de TiN-schijven nemen want dan kost het allemaal wat minder kracht. Ik ben zelf een behoorlijk groot persoon maar met sommige licht gebrande bonen kan malen erg zwaar zijn en moet ik zelfs een soort van aanloop nemen.
Zolang je 2 druppels water toevoegt aan de bonen (RDT) en in de blind tumbler de boel wat verdeelt (WDT) heeft de HG One in mijn ogen geen nadelen. Het is nu al bijna 2 jaar een ontzettend genot om ermee te kunnen werken. Malen van 18gr doe ik over het algemeen sneller dan iemand met bijvoorbeeld een Mahlkonig Vario.
Grootste nadeel is de lange tijd die nodig is voordat grote conische schijven zijn ingelopen maar dat probleem heb je ook met bijvoorbeeld een Compak K10. Het kost je ongeveer 20KG voordat ze echt goed consistent zijn. Vervolgens gaan ze honderden kilo's mee dus hoeft je je er verder geen zorgen om te maken.
De HG One is de eerste maler waarbij ik totaal geen neiging heb tot upgrade-itis. Die blijft er denk ik wel tot in de eeuwigheid. Geweldig gebouwd en een genot om mee te werken. Handmalen moet natuurlijk wel je ding zijn maar als je je daarbij neer kunt leggen krijg je er heel veel voor terug.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer