Hoe Jura Impressa E50 bedienen

1
Zeer recent is een oude Jura Impressa E50 mij ten deel gevallen en vol enthousiasme begeef ik mij in de wereld van de koffie.

Als ik echter de handleiding volg dan kom ik niet altijd tot goede resultaten, vaak zelfs tot verschillende resultaten.
Wie helpt mij verder ? Ik google me suf !

Volgens de handleiding :
(hoofdstuk eerste ingebruikname)
- Schakel het apparaat in, 4 lampjes gaan branden
- Draai de keuzeschakelaar heetwater/stoom op de stoom positie
- Nu geeft het apparaat water af, de controlelampjes <koffie gereed> en < spoelen> gaan gelijktijdig branden
- De waterstraal stopt automatisch
- Draai nu de keuzeschakelaar heetwater/stoom weer op heet water
(Hoofdstuk espresso)
- Zodra het controlelampje <enkele koffie> brand kunt U koffie maken

ECHTER .....

Vaak blijven na inschakelen de lampjes knipperen. Uit het stoompijpje komt stoom genoeg.
Al stoom ik tot de ramen beslaan, geen brandend lampje < koffie gereed>
Is de boiler te heet ? Wat nu ?

Een latere poging volgens de handleiding gaf een knipperend < koffie gereed> lampje.
Maar het indrukken van de knop helpt niet

Ook vreemd is dat volgens de handleiding :
"Bij het uitschakelen van het apparaat wordt automatisch een spoelbeurt uitgevoerd".
Echter als ik het apparaat uitschakel met de knop op het display, dan gaat hij gewoon uit en verder niets.

Het is me gelukt om met kunst en vliegwerk koffie te zetten, dus alles werkt kennelijk wel.
Wat doe ik verkeerd ? :roll:

Re: Hoe Jura Impressa E50 bedienen

2
Beste,

Ik denk niet dat je iets verkeerd doet. Ik vermoed eerder dat je naast een machine ook een verstopping hebt verkregen. In de E50 zit nog een aluminium boilertje dat makkelijk verkalkt.

Als er wel water/stoom uit de stoompijp komt moeten we zoeken naar een verstopping in de zetgroep. Die is bij dit type vaak vuil op de zeef in de zetgroep. Die kan je vinden achter de bruine schuif die zichtbaar wordt als je de lekbak eruit haalt.

Even een keukendoekje over het zeefje halen om aangekoekte koffieresten te verwijderen. Ook daarvan zal wel een instructie op internet te vinden zijn.

Als je 4 lampjes knipperen open je de stoomkraan rechtsboven en druk je direct op de spoeltoets. Zo koel je de boiler weer af tot koffietemperatuur. Als dat punt bereikt is, stopt de machine vanzelf met water geven. Daarna sluit je de stoomkraan weer en kan je koffiezetten. Succes.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

3
Dank je,

Ondertussen weer iets wijzer geworden ...en de boel eens flink schoongemaakt (zonder de kast te openen).

Als ik de machine nu koud opstart dan knippert eerst het <enkele koffie> lampje.
Hierna gaan de vier lampjes branden.

Vervolgens zet ik het schuifje op stoom, er volgt wat gepruttel.
Hierna de spoeltoets, er komt water en het stopt weer.
Dan het schuifje weer van stoom naar koffie, het < enkele koffie> lampje brand konstant, er op drukken en koffie :-)

Volgens de handleiding zou de machine automatisch spoelen/reinigen bij uitschakelen.
Ik denk dat dit model dat niet doen. En dat dat de oorzaak is van dit vage gedrag omdat de machine bij inschakelen eerst gespoeld wil worden. Hoe kan ik netjes spoelen voor het afsluiten ? Doe ik dat door de schakelaar weer op stoom te zetten en dan de spoeltoets, of vul ik dan juist de leidingen ?

4
Mooi, zijn we al een heel eind verder. Iedere Jura spoelt bij uitschakelen. Alleen wanneer machines te heet zijn spoelen ze niet. Een software update zou soelaas bieden.

Je kan een spoeling handmatig initiëren door op de spoeltoets te drukken. Let wel, als er geen koffie is gezet gedurende dat de machine heeft aangestaan, spoelt de machine niet.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

5
Het apparaat begint nu steeds dezelfde reactie te vertonen bij inschakelen.Ik denk dat de schoonmaakbeurt en even goed doorspoelen na een lange tijd niets doen hebben geholpen. Spoelen bij afsluiten doet hij niet maar ik weet nu hoe ik dat zelf moet doen.

Wel helaas water in de lekbak na het spoelen. Ergens zit lekkage maar zolang het in de lekbak is niet zo erg !