Vraagje:
De laatste paar dagen lijkt de waterdruk steeds minder te worden. Machine wordt regelmatig ontkalkt en ik gebruik zo'n kalkfiltertje in het aanzuigtraject (doet dat uberhaupt wat?). Ik verdenk de pomp. In 2008 is er een nieuwe Ulka Type "E" (weet even niet precies welke) in geplaatst. De machine wordt (bijna) dagelijks gebruikt. Kan het zijn dat de pomp gewoon versleten is? Er is nog wel druk maar het wordt merkbaar minder. Een verstopping lijkt me niet heel erg voor de hand liggen. Ik las hier ergens dat de levensduur ongeveer 10 jaar is. Ook dat je hem makkelijk helemaal kan demonteren en nakijken overigens. Gaan deze pompen "slechter" werken of zou hij er dan helemaal mee ophouden? Alvast dank!
Groeten, Saffi
Re: Domobar Classic, pomp geeft minder druk
2Bij ontkalken kan er ook wat kalk/schilfers in de OPV terecht gekomen, die voorkomt dat de OPV (overdruk ventiel) goed kan sluiten en voorkomt dat je druk op kan bouwen.
Zelf ontkalken wordt zodoende ook altijd hard afgeraden, tenzij je de machine echt uit elkaar haalt en dan ontkalkt. Maar gewoon citroenzuur achtig iets erin knikkeren en dan langzaam doorspoelen, dat is echt een slecht idee.
Zelf ontkalken wordt zodoende ook altijd hard afgeraden, tenzij je de machine echt uit elkaar haalt en dan ontkalkt. Maar gewoon citroenzuur achtig iets erin knikkeren en dan langzaam doorspoelen, dat is echt een slecht idee.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
3Nog even een aanvulling.
Het vermoeden dat de kalkfiltertjes niet veel doen is juist. Lees hier en op Thuisbarista maar eens de verhalen over de filtertjes en de BWT Oscar anti-kalkzakken.
Dat je een dergelijke machine niet zou moeten ontkalken ligt iets genuanceerder. Jouw machine is echter wel de uitzondering die de regel bevestigt.
Nomad heeft waarschijnlijk dat het probleem in je opv zit.
Je hebt bovendien de pech dat de opv's in Vibieme machines zitten gevoeliger zijn voor kalk dan de grotere welke bijvoorbeeld in Rocket machines zitten.
Als je in de buurt van Delft woont mag je wel even langs komen. Dan kijken we er even naar.
Het vermoeden dat de kalkfiltertjes niet veel doen is juist. Lees hier en op Thuisbarista maar eens de verhalen over de filtertjes en de BWT Oscar anti-kalkzakken.
Dat je een dergelijke machine niet zou moeten ontkalken ligt iets genuanceerder. Jouw machine is echter wel de uitzondering die de regel bevestigt.
Nomad heeft waarschijnlijk dat het probleem in je opv zit.
Je hebt bovendien de pech dat de opv's in Vibieme machines zitten gevoeliger zijn voor kalk dan de grotere welke bijvoorbeeld in Rocket machines zitten.
Als je in de buurt van Delft woont mag je wel even langs komen. Dan kijken we er even naar.
4Tja, wel of niet ontkalken is altijd weer een afweging. Ik heb de machine nu ruim vijf jaar en twee jaar geleden begaf het verwarmingselement het. Ik heb toen de boiler open gemaakt om hem te vervangen en het oude element en de boiler zagen er heel schoon en goed uit. Geen kalk. Dat is de reden dat ik gewoon ontkalk zoals ik gewend ben te doen. Beetje gewoonte (niet heel vaak maar wel met regelmaat). Op zich zou de kalkafzetting in en na de pomp niet heel veel moeten zijn toch? Dat is nog het koudwater traject.
Maar goed, jullie conclusie is de juiste denk ik. Heb eens gekeken naar de retour en die loopt inderdaad te vroeg (als de druk nog zou moeten opbouwen). Je kunt de OPV gewoon uit elkaar schroeven toch? Probleem is dat ik dan waarschijnlijk de druk weer moet afstellen of staat deze vol open? Dat is lastig omdat de oude model geen drukmeters heeft. Ik zag al een mooie post over het monteren van een manometer op de portafilter met een verloopje. Leuk knutselprojectje
Maar goed, jullie conclusie is de juiste denk ik. Heb eens gekeken naar de retour en die loopt inderdaad te vroeg (als de druk nog zou moeten opbouwen). Je kunt de OPV gewoon uit elkaar schroeven toch? Probleem is dat ik dan waarschijnlijk de druk weer moet afstellen of staat deze vol open? Dat is lastig omdat de oude model geen drukmeters heeft. Ik zag al een mooie post over het monteren van een manometer op de portafilter met een verloopje. Leuk knutselprojectje
5Als je toch aan het knutselen bent, vervang dan gelijk de opv door een beter extemplaar.
6Zit daar veel verschil in? De pomp is in 2008 vervangen, weet niet of de OPV toen ook is vervangen...
Ik zal foto plaatsen als ik aan het knutselen toekom.
Ik zal foto plaatsen als ik aan het knutselen toekom.
7Opvbij Vibiemme is al jaren de zelfde.
Deaximale druk welke de pomp kan leveren kun je meten door middel van dezelfe portafilter met manometer (zelf één klussen of lenen).
Je moet eerst de opv aanpakken. Als deze (weer) goed sluit kun je verder.
Als je de opv volledig dichtdraait, kun je zien welke druk de pomp maximaal levert.
Deaximale druk welke de pomp kan leveren kun je meten door middel van dezelfe portafilter met manometer (zelf één klussen of lenen).
Je moet eerst de opv aanpakken. Als deze (weer) goed sluit kun je verder.
Als je de opv volledig dichtdraait, kun je zien welke druk de pomp maximaal levert.
8Was in een bouwmarkt vandaag (Hornbach) en kon geen verloop van 3/8 naar 1/4 vinden dus dan maar 3/8 naar 1/2 gekocht. Bijbehorende manometer is dan weer flink duurder but so be it... Waarom zijn er geen 3/8 manometers? Die sok had ik wel liggen...
In ieder geval, manometer besteld. Nu nog wat tijd om de OPV te demonteren en schoon te maken. Ben benieuwd welke druk er op de portafilter komt te staan. Wat is de ideale druk? Ik lees ongeveer 9 tot 10 bar. Is dat correct?
In ieder geval, manometer besteld. Nu nog wat tijd om de OPV te demonteren en schoon te maken. Ben benieuwd welke druk er op de portafilter komt te staan. Wat is de ideale druk? Ik lees ongeveer 9 tot 10 bar. Is dat correct?
9Beetje huisvlijt
Nu kan ik tenminste meten wat ik doe.

10Helaas is dat nog niet helemaal juist, er moet nog een kraantje tussen om te ontluchten en flow te simuleren.
Ontluchten is te doen zonder kraantje maar dan meet je nog steeds enkel de blinde druk.
Ontluchten is te doen zonder kraantje maar dan meet je nog steeds enkel de blinde druk.