Re: Keuze uit hogere segment machines

101
RCDingen schreef:
Powerreserve schreef: do 15 aug 2019, 05:30 Rob, als je nog wat te lezen zoekt voor op vakantie: The world atlas of coffee, van James Hoffmann.

Als je toch er helemaal voor wilt gaan dan is dit boekje een mooie uiteenzetting van alles over bonen, afkomst, smaaksoorten & -verschillen, branden/roasten, machines en zetmethoden.

Qua maler: als je naar de Atom 75e aan het kijken bent, kijk dan ook naar de Red Speed schijven: gewoon omdat het kan.

Nog even dit: ik las je opmerking bij bericht 15 oid over het feit dat niemand je aangaf wat wel te doen: het kan aan mij liggen maar alle dikke to-do-first tips stonden juist met hoofdletters vermeld.

Anyways, je bent nu een stuk verder op apparatuur. Succes met de keuze en het maken van een lekkere espresso straks. Alleen als zonder profiling ben je al wellicht al weken bezig om een chocolade-zoete smaak te persen...

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Er zijn 2 uitgaven van dit boek.
Moet ik de eerste of 2e versie nemen?

Rob
Ik heb zelf de 2e druk (Engels) in hardcover. Als je Engels goed is, dan kom je er prima doorheen

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

102
cremalover schreef: do 15 aug 2019, 05:21 "I would get the Speedster over the Londinium because the the ease of switching pressure and prep fusion pressure and times of shot, etc."
Het 'etc' is niet nader gespecificeerd, en de huidige L-R heeft een variabele en wireless in te stellen pre-infusie druk.
cremalover schreef: do 15 aug 2019, 05:21 "the Lever seems to fluctuate the temperatures of the shot. The slayer will not do that and is stable."
Ook een vage bewering. Net zoals de druk idealiter een profiel heeft (wat je met een gevederde hefboom krijgt) levert ook het temperatuurprofiel tijdens de extractie juist een fijne smaak op. Een "flatline" is doods en ongewenst, zou ik zelve willen stellen.

Overigens is er niet zoiets als "the lever" -- het maakt veel uit hoe de zetgroep aan de boiler zit, is het een dippert die daardoor de neiging kan hebben om overververhit te raken, zeker bij consecutieve shots, of een nette HX van de juiste proporties. En sommige gedipperde zetgroepen hebben een zodanig lage pre-infusie druk dat je niet gemakkelijk met andere dan medium/dark boontjes kunt werken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

103
fransg schreef: vr 16 aug 2019, 13:33
cremalover schreef: do 15 aug 2019, 05:21 "I would get the Speedster over the Londinium because the the ease of switching pressure and prep fusion pressure and times of shot, etc."
Het 'etc' is niet nader gespecificeerd, en de huidige L-R heeft een variabele en wireless in te stellen pre-infusie druk.
cremalover schreef: do 15 aug 2019, 05:21 "the Lever seems to fluctuate the temperatures of the shot. The slayer will not do that and is stable."
Ook een vage bewering. Net zoals de druk idealiter een profiel heeft (wat je met een gevederde hefboom krijgt) levert ook het temperatuurprofiel tijdens de extractie juist een fijne smaak op. Een "flatline" is doods en ongewenst, zou ik zelve willen stellen.

Overigens is er niet zoiets als "the lever" -- het maakt veel uit hoe de zetgroep aan de boiler zit, is het een dippert die daardoor de neiging kan hebben om overververhit te raken, zeker bij consecutieve shots, of een nette HX van de juiste proporties. En sommige gedipperde zetgroepen hebben een zodanig lage pre-infusie druk dat je niet gemakkelijk met andere dan medium/dark boontjes kunt werken.
Ging me niet zozeer over een lever.Meer hoe hij zijn Slayer tov zijn levers ziet.Hij is er iig blij mee.
En misschien heeft de topicstarter iets aan zijn vergelijking.Veel mensen met een Slayer ken ik niet.

106
Nog een ongevraagde suggestie. Niet de absolute top, maar wel met de achterliggende gedachte dat de hardware niet de beperkende factor is.

De essentie van de machine is dat de temperatuur van de groep wordt geregeld en niet de temperatuur van het boilerwater.

Doordat de groep en de boiler praktisch één geheel zijn, is de temperatuur van het boilerwater nagenoeg gelijk aan de temperatuur van de groep.
Het geheel gedraagt zich daardoor als een verzadigde groep.
Temperatuur, druk en preinfusie zijn instelbaar.
Pressure profiling is geen optie en gaat dit ook niet worden.

De machine heet formeel http://www.serious-coffee.nl/ . De naam is ontleend aan de de producent en technisch ontwerper.
http://www.serious-kitchen.nl/

Het idee voor het principe is van Hans Koot van
https://www.casabarista.nl/locaties/breda-roosendaal/
Koffie drinken uit de machine alleen in Roosendaal.
Breda is uitsluitend productie.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk