Dit is m’n eerste post dus ik zal starten met me even voor te stellen; ik ben Kevin, woonachtig in het uiterste zuiden van Nederland en sinds enkele maanden gestart met de ‘home barista’ hobby.
Ik heb al redelijk veel gelezen op dit forum, op home-barista en redelijk wat tijd verslonden op youtube, maar ik kom nu op een punt dat ik wel wat advies kan gebruiken
Ik gebruik op dit moment een Sage Barista Express met ingebouwde molen. Ik weet dat dit niet ‘je van het’ is en met de kennis van nu had ik hem waarschijnlijk niet aangeschaft. Zal ook zeker op termijn vervangen gaan worden (ik ben erg gecharmeerd van de Lelit Mara X en Bianca), maar ik wil er eerst toch nog meer uit proberen te halen. Op dit moment merk ik dat ik niet de gewenste kwaliteit espresso’s uit de machine haal. Het grootste probleem zit hem volgens mij met name in de molen die, zoals ik hier ook al vaker heb gelezen, niet top is. Om die reden wil ik in eerste instantie een aparte molen ernaast gaan zetten om te proberen vervolgens toch het uiterste uit die Sage te krijgen.
Nu was ik gezien alle gebruikerservaringen erg enthousiast over de Niche Zero, maar vindt dat er toch een behoorlijk prijskaartje aan hangt (€800 of meer incl. BTW en invoer). Dus ik was blij verrast toen Eureka de Single Dose (SD) aankondigde voor €600. Omdat veel andere molens van dit merk positief ervaren worden ga ik er eigenlijk van uit dat dit ook een goede molen zal zijn voor mijn niveau. Na bezoek aan een koffiewinkel afgelopen weekend ben ik gaan twijfelen of de SD wel een goede keuze is of dat ik beter voor de Specialita (goedkoper en ook goede ervaringen/vaak aangeraden, maar kleinere maalschijven) of de XL (duurder maar dezelfde maalschijven als de SD). Ik neem jullie even mee in m’n gedachten:
- Ik vind het niet erg om m’n bonen steeds af te wegen omdat ik dan precies weet wat erin gaat. Dit doe ik nu ook. Ook om de bonen verser te houden gezien beperkt aantal kopjes per dag.
- Ik probeer graag verschillende bonen uit, maar wissel pas als een zak op is. Is een SD in dat geval wel nodig?
- Een V60 en French Press gebruik ik ook. Hoewel ik hier onlangs een handmolen voor heb gekocht (1Zpress JX) die tevens mee kan op vakantie, zou het voor wat grotere hoeveelheden (met bezoek) handig zijn als ik ook de elektrische molen kan gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat dit niet de ultieme kwaliteit oplevert. Is in zo’n geval de SD eenvoudiger in te stellen van espresso naar filter en weer terug dan de Specialita/XL?
- Ga ik de kwaliteit merken als ik kies voor de grotere maalschijven van de SD of XL tov de Specialita?
- Als ik wil single dosen, kan dat ook met de Specialita of XL?
Ik hoop dat jullie m’n gedachtekronkels een beetje kunnen volgen
In ieder geval alvast bedankt voor de input!