Advies voor volgende stap gevraagd(Plus SD keus)

1
Ni Hao,

Omdat ik mij langzaam maar zeker (lees dagelijks) steeds wat meer begin te ergeren aan de bonenmaler van de Sage machine (en dan vooral aan het leed dat inconsistente maaldikte heet) wil ik mij toch langzaam maar zeker gaan omschakelen naar een Ekte bonenmaler voor erbij.

Nu twijfel ik alleen enorm en wil ik de vokr mij juiste stap doen, met de daarbij horende investering.

Wij drinken nu meerdere kgs van dezelfde koffie, omdat het afstellen van iedere andere koffie al snel richting de 200 gram bonen kost per keer.

Ben dan ook erg aan het overwegen om naar een single dose systeem over te stappen. Zal ik in het begin vast nog eens gaan vervloeken, vooral omdat ik s'ochtends vroeg niet alle tijd heb voor 2 bakkies zetten ( maar vrouwlief en ik dit toch echt even nodig hebben als start)

Zouden de ervaren rotten hier mij eens kunnen adviseren: is Single dose na een klein half jaartje rommelen een juiste next step? Of komen hier zaken bij kijken waar ik nog niet mee bezig moet zijn, en moet ik lekker met een hopper blijven rommelen voor nu?

Zo ja/Nee. Welke machine raad je aan?
Momenteel spreken mij aan:

- Niche Zero (SD)
- Eureka Mignon Oro (SD)
- Mahlkonig X54 (non SD?)
- Eureka Mignon Specialita (non SD?)

De single dosers vanwege de mogelijkheden, maar ook vanwege de minimale ruimte die zij van de keuken innemen.

Uiteraard sta ik ook open voor andere merken / types, maar hoor ik vooral graag gebruikers ervaringen en pro's/con's. Hoe meer info, hoe beter ik de juiste keus straks kan maken(denk ik).

Waar ik vooral op hoop, is dat ik met deze investering de koffie experience naar een hoger niveau kan gaan tillen (en consistent houden!). Met gebruik van de Sage Barista Touch. Immers, die wil ik toch echt nog een tijdje misbruiken gezien zijn initiële kostprijs, haha.

Cheers en bedankt voor input !
Laatst gewijzigd door Warheart op ma 07 feb 2022, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

Re: Advies voor volgende stap gevraagd

2
Single dosing maakt alles alleen maar makkelijker!
Je weegt wat je wilt gebruiken. Past de maalgraad eenvoudig aan omdat je geen maalsel hoeft weg te werken. Iedere aanpassing heeft direct effect. En zo kom je tot een recept voor de espresso.

De Niche Zero is mijn keus. Ik heb hem al een tijd en zie geen reden om hem weg te doen voor een ander. Nauwelijks electronica. Gewoon pure eenvoud. Ok, hij is misschien wat excentriek qua vormgeving dat weegt niet op tegen de voors. :)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
ArjenT5R schreef: za 05 feb 2022, 09:10 Waarom koopt toch iedereen die sage solis breville meuk? :shock:
Omdat mensen voor een bescheiden bedrag iets willen proberen? Ik heb een behoorlijk goede baan, maar ik ga echt geen orde 2.000 euro aftikken voor iets wat misschien een meerwaarde heeft. Daar kom je echt pas achter als je het eerst probeert?

Dus veel mensen kopen eerst zo'n apparaat. Misschien veel zelfs tweedehands. En gaan vervolgens kijken of er met een investering eens in de zoveel tijd uitgebouwd kan worden. En dan eerst sparen voor een goede maler. Pre-cies zoals deze meneer doet. En ik ook, trouwens.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

5
De MK X54 schijnt nogal wat retentie te hebben. Dus zeker geen single dose maler. Verder een erg grote hopper en nogal traag. Het maalsel zal heel behoorlijk zijn verwacht ik.

De Specialita is een echte value for money maler. Compact en lekker stil. Retentie is wat lager dan de X54 maar het is geen echte single doser.

De Eureka SD is wel een single doser. De blaasbalg is niet echt een goede oplossing en er zijn een paar kleine dingetjes die nog verbeterd kunnen worden. Ik zou op dit moment dan eerder voor de XL gaan en er de SD (zonder blow up) hopper bij kopen. Zonder blow up is de output op 0.1-0.2 grams nauwkeurig en de exchange <1 gram. Met blow up iets minder retentie maar veel gedoe en niet perse meer consistentie. Integendeel. Nadeel: de XL is 100 euro duurder en dan moet je er nog voor 40 euro dat SD hoppertje bij kopen. Pti heeft momenteel net zijn SD gekregen dus wellicht kan hij eea aanvullen of corrigeren...

De Niche Zero is de beste single doser. De enige echt als SD ontwikkelde maler in deze prijsklasse. Minste retentie en exchange. De workflow is top en met de betrouwbaarheid zit het wel goed. Die maler is ook de door de Brexit hogere prijs meer dan waard. De looks zijn niet zijn sterkste kant...

De Giota is nog een optie. Voor 400 euro veel maler. En te upgraden met SSP burrs.

Hoe belangrijk vindt je singel dosen? Ik gebruik mijn XL met SD hopper als volgt: als ik bezoek heb gooi ik het hoppertje vol (er past ca 55 gram in) en malen maar. Na een shot of 3-4 ben je er door. Als ik zin en tijd heb ga ik voor single dosen. Dus heel veelzijdig. Wil je 100% single dosen dan zou de Niche mijn voorkeur hebben boven de SD en Giota. Vooral vanwege de eenvoudige workflow.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
Graag wil ik aanvullen dat Eureka heeft laten weten dat de blaasgalg geen essentieel onderdeel is om de retentie in de Eureka SD laag te houden. Je kan dus zonder werken.
Persoonlijk vind ik dat sommigen te panisch zijn op retentie. Molens als de SD en Niche hebben zo weinig retentie, dat je dat echt niet merkt in het zetten van je espresso. Sommigen lijken de molen wel 100% leeg te willen hebben. Succes! Doe er dan geen bonen in

Ik heb zelf een Niche Zero en wilde daarnaast ook een molen met platte schijven. Ik twijfelde tussen de XL en de SD. Uiteindelijk ben ik voor de SD gegaan, omdat deze minder electronica heeft. Zo'n digitaal scherm gaat op den duur kapot en is essentieel om de molen te laten werken.
Persoonlijk houd ik van eenvoud. Dat vind ik zo prettig aan de Niche. Hij is ook makkelijk zelf te repareren wanneer ze onderdelen opsturen. Voor mij is dat ook een criterium.

Ik krijg mijn SD vanmiddag, maar weet nu al dat de Niche op gebied van eenvoud en veelzijdigheid wint. De SD heeft de focus op espresso. De Niche kan ook filter (wel mindere kwaliteit maalsel dan espresso). Ook de maalstand afstelling gaat makkelijker op de Niche. Bij de Eureka moet je onthouden waar je zit. Maar is wel specifieke gebouwd op espresso. Wanneer je geen filter drinkt valt dit voordeel van de Niche weg.

7
ErikvW schreef:
ArjenT5R schreef: za 05 feb 2022, 09:10 Waarom koopt toch iedereen die sage solis breville meuk? :shock:
Omdat mensen voor een bescheiden bedrag iets willen proberen? Ik heb een behoorlijk goede baan, maar ik ga echt geen orde 2.000 euro aftikken voor iets wat misschien een meerwaarde heeft. Daar kom je echt pas achter als je het eerst probeert?

Dus veel mensen kopen eerst zo'n apparaat. Misschien veel zelfs tweedehands. En gaan vervolgens kijken of er met een investering eens in de zoveel tijd uitgebouwd kan worden. En dan eerst sparen voor een goede maler. Pre-cies zoals deze meneer doet. En ik ook, trouwens.
En ik ook. Ik koop mijn hobby benodigdheden al jaren niet meer nieuw.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

8
ErikvW schreef:

Goede tip! Koop een dijk van een 2e hands machine, een Rocket ECM, Bezzera met E61 of iets dergelijks en sla de Sage machines over.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

9
Akkoord, dat zou misschien wel de slimme weg zijn naar iets waar je jaren gelukzalig mee vooruit kunt. Maar kijk eens eerlijk naar de kosten? Is dat niet gruwelijk veel geld? Ik heb de 115A voor 350 euro gekocht. Losse naked PF, leveller, dosing ring etc; laat ik er voor 450 euro in zitten nu. Dat is best geld! En dan heb je een machine die te tweaken is naar 9 bar plus een (baggerflut) maler en kun je drinkbare espresso maken.

Ja, de maler is zo flut dat ik er inmiddels een horeca maler naast heb staan.

Wat kost een medium E61 HX machine tweedehands? Ik stel hier echt een vraag, ik weet het echt niet. 800 euro? Plus een SD maler, zeg minimaal 400 voor een G-iota - die je eigenlijk zo snel mogelijk weg wil doen voor een Niche (800 euro). Plus aanverwant gerei, dan zit je op 1300-1700 euro!!!
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

10
Als je geen grote bedragen kwijt wilt moet je over het algemeen geen bekende merken kopen. Minder courant kost niet veel meer dan een Zage.
Aanrader o.a. alles op vastwater.
Nog een paar goedkopere:
Alles van La Nuova Era. Een rvs Agata is een absolute aanrader.
Expobar Office Pulser. Soms best roestbakken, maar helemaal niet slecht.
Bricoletta met elektrische groep is er ook zo één.