Bij mijn Philips Saeco HD8977/01 had ik eerst de zgn Grind-times staan op 2500 tot iets van 6500.
Na onderhoud (vervangen van o-ringen) en het demonteren, schoonmaken en weer monteren van de grinder (maal-eenheid) heb ik de grinder getest met de ingebouwde testmogelijkeid conform de servicemanual.
Echter, nu duurt de maalcyclus veel langer dan we gewend zijn en ik zie ook in het debug-menu dat de tijden veel langer zijn: de kleinste waarde is nu 6500!! Gevolg is ook dat er meer koffie verbruikt wordt en de 'Pillen" koffieprut een stuk dikker zijn.
Wat is er gebeurd? En hoe krijg ik de originele waarden weer terug?. De default (fabrieks) instellingen terug zetten heeft geen invloed op de maal-tijden...
Re: Maal-tijden saeco veranderd? hoe dan?
2Ik weet niet zeker, maar volgens mij kan je in het testmenu deze cycles aanpassen. https://www.manualslib.com/manual/80020 ... =33#manual
Daarnaast worden de cycles aangepast naar de druk die gemeten wordt.
Is de koffie nu wel beter?
Heb je de servicemanual al gevonden?
Daarnaast worden de cycles aangepast naar de druk die gemeten wordt.
Is de koffie nu wel beter?
Heb je de servicemanual al gevonden?
Laatst gewijzigd door Barista74 op ma 22 aug 2022, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
3Ik vind de koffie heerlijk nu hij zo sterker is, maar het is vreemd dat de zaak nu anders staat.
Ook heb ik de servicemanual van dit apparaat.., zo kom ik in ht menu. Ik kan wel kiezen welke sterkte (A1 tot A6), maar het aantal milliseconden dat bij iedere setting hoort kan ik zo niet aanpassen... Ik meen gezien te hebben dat vroeger bij A1 2500 stond bij A2 3500 en zo steeds 1000 meer... Nu is A1 al 6500, A2 7500 etc..
Bijgevoegd de manuals die ik heb..
Ook heb ik de servicemanual van dit apparaat.., zo kom ik in ht menu. Ik kan wel kiezen welke sterkte (A1 tot A6), maar het aantal milliseconden dat bij iedere setting hoort kan ik zo niet aanpassen... Ik meen gezien te hebben dat vroeger bij A1 2500 stond bij A2 3500 en zo steeds 1000 meer... Nu is A1 al 6500, A2 7500 etc..
Bijgevoegd de manuals die ik heb..
4Misschien dat je bij het schoonmaken van de molen de fijninstelling veranderd. Hierdoor wordt dus vanzelf door het apparaat het aantal cycles aangepast. Als je hem fijner zet, zal het aantal cycles naar beneden gaat. Dit autoadopt staat ergens in de handleiding.
5Slim apparaat
... Aan de grinder zitten maar twee draden voor de motor. dmv de stroom die de motor vraagt, in bedrijf, kan gemeten worden of de bonenbak leeg is.. Mogelijk dat daarmee ook de tabel (A1-A6) aangepast wordt..... Ik blijf het vreemd vinden..

6Er zit nog een derde (en vierde, het is een lus) draadje aan. de cyclusteller....
Mooie is dat je zonder afstellen er andere (soort/versheid) bonen in kan doen en dat het systeem zelf leert.
Mooie is dat je zonder afstellen er andere (soort/versheid) bonen in kan doen en dat het systeem zelf leert.
7Blijft een wonderlijk apparaat.. Zo moest ik nadat de O-ring aan de onderkant van de boiler gescheurd bleek te zijn, deze vervangen.. Sindsdien komt het water bij het spoelen niet meer in het kopje, maar in de interne lekbak met een hoop gesis... Koffiezetten gaat echter "gewoon" (op de sterkte na dan, vanwege de veel langere maal-tijden)
8Klinkt niet goed. Maar ik vind het raar dat als er een probleem is bij het thermoblock en water in de lekbak terecht komt. Dit kan wel verklaren dat er druk weglekt, waardoor er meer koffie wordt gemalen om te compenseren.
9Ik zal 'm nog eens open maken en alles goed bekijken, misschien dat er nog ergens een o-ring kapot is of een slangetje los gegaan is tijdens de demontage van de grinder, hoewel alles er toch goed uitzag.. Hoewel..... voor het verwisselen van die O-ring heb ik alleen de lekbak en brouw-eenheid uitgehaald zonder het apparaat open te maken
Overigens kom ik in het schema (pagina 65) geen draadje voor de pulsteller tegen en zitten er maar twee draden aan de grinder: .. Die pulsen zullen wel software zijn..

Overigens kom ik in het schema (pagina 65) geen draadje voor de pulsteller tegen en zitten er maar twee draden aan de grinder: .. Die pulsen zullen wel software zijn..
10[youtube]https://youtu.be/mSmUA52XN0Q[/youtube]
Op 1.02 min wordt de sensor losgehaald.
Welke o ring heb je vervangen? Komt er nog wel heet water en stoom uit de machine?
Op 1.02 min wordt de sensor losgehaald.
Welke o ring heb je vervangen? Komt er nog wel heet water en stoom uit de machine?