bvds schreef: vr 16 dec 2022, 09:00
Hoeveel moeite is even wegen vooraf?
Ik vond het erg vervelend

. Heb het een maandje of 2 geprobeerd om zeker te zijn dat het geen vooringenomenheid was, voordat ik de stap naar een (dure) Lagom P64 zou maken. Kan dus bevestigen dat single dosen met een Mignon XL prima werkt, maar het is niet voor mij.
Het gehele proces van de juiste hoeveelheid in de dosing cup doen, weer iets teveel/iets te weinig, valt weer net één boontje naast in een kiertje onder de keukentafel rolt, mes uit de la pakken om dat boontje er weer uit te vissen. Vervolgens gooi je het in de hopper maar blijven er weer 1 of 2 boontjes op de rand liggen, met vinger een zetje geven, maler nog een keer activeren, malen duurt sowieso al 2x zo lang zonder de tegendruk van een hopper. Dan kom je uiteindelijk met precies 0,2g minder maalsel weer eruit, moet je alsnog WDT'en, Fellow container weer afsluiten etc.
Ik kan daar waarschijnlijk nog wel meer frustraties aan toevoegen, maar vond het proces niet ontspannend even snel tussen twee meetings door, 5-6x per dag, 7 dagen per week. Bezoek zou ik niet eens aan beginnen. Ik proefde ook geen smaakwinst t.o.v. het gebruik van een hopper. Hooguit de eerste shot van de dag, of het sneller kunnen afstellen van een nieuwe boon.
Kortom, de SD-malers an sich is niets mis mee, maar je moet wel het geduld en interesse hebben in het single dosen. Hopper malers kunnen vaak wel single dosing aan, maar andersom vrijwel nooit. Ik zou wel kopen wat je denkt het meeste gebruiken.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.