Re: Eureka mignon xl

21
iLLidan schreef:Is de XL overigens in de prijsklasse onder de €1000 de beste koop, of zijn er betere opties?
Ik zat toevallig ook naar de Profitec Pro T64 te kijken. Die lijkt met een 450W motor krachtiger, maar of dat ook echt zo is..
De Niche Zero is ongeëvenaard met dikke conische Mazzer schijven! Steekt ver boven alles uit. Maalsel is wat mij betreft fenomenaal.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

22
bobbee schreef: vr 09 dec 2022, 13:56
iLLidan schreef:Is de XL overigens in de prijsklasse onder de €1000 de beste koop, of zijn er betere opties?
Ik zat toevallig ook naar de Profitec Pro T64 te kijken. Die lijkt met een 450W motor krachtiger, maar of dat ook echt zo is..
De Niche Zero is ongeëvenaard met dikke conische Mazzer schijven! Steekt ver boven alles uit. Maalsel is wat mij betreft fenomenaal.
Zou toch een grinder willen waar meer bonen in kunnen, dat lijkt me toch wat praktischer. Die Olympus lijkt me misschien ook interessant. Even inlezen daarin. Is toch wel een tikkeltje duurder dan de XL...

23

iLLidan schreef:
bobbee schreef: vr 09 dec 2022, 13:56
Zou toch een grinder willen waar meer bonen in kunnen, dat lijkt me toch wat praktischer. Die Olympus lijkt me misschien ook interessant. Even inlezen daarin. Is toch wel een tikkeltje duurder dan de XL...
De Niche is niet gemaakt om bonen in op te slaan in een hopper. Het is een keuze om zo'n maler te kopen en dat heet Single dosing, je kunt dus wisselen tussen bonen als je geen gevulde hopper erop hebt staan en er is nauwelijks retentie. Daarbij zijn die grote conische schijven in de Niche echt ontzettend goed en consistent.
Voor thuis is dat Single Dosen ideaal vind ik. Waarom? Omdat je thuis niet achterelkaar koffie maakt dus met een maler met veel retentie ligt er een hoopje vers gemalen koffie oud te worden tot het volgende shot, de oude koffie wordt naar buiten geduwd door de verse koffie die je eigenijk wilt hebben. De XL heeft het wel goed voorelkaar qua retentie maar de Olympus niet, het is een horeca maler. (ik heb die maler zelf gehad) wil je met een hopper werken koop dan geen Olympus of andere maler met veel retentie tenzij je het niet zonde vind om telkens wat grammen gemalen koffie weg te gooien wat nodig is voor vers gemalen koffie.
Enfin, dit is dus waarom ik al een hele tijd een Niche heb staan en deze ook niet weggaat terwijl hiervoor vele andere malers zijn gewisseld.
Succes met de zoektocht, hoop dat je hier wat aan hebt. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Ps: welkom op het forum alvast. Je zou als je wilt je kunnen voorstellen in het voorstel topic.
Afbeelding

Ik zie nu pas dat je inhaakt op een bestaand topic als onbekende van het forum.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

24
bobbee schreef: vr 09 dec 2022, 21:23
iLLidan schreef:
bobbee schreef: vr 09 dec 2022, 13:56 De Niche Zero is ongeëvenaard met dikke conische Mazzer schijven! Steekt ver boven alles uit. Maalsel is wat mij betreft fenomenaal.
De Niche is niet gemaakt om bonen in op te slaan in een hopper. Het is een keuze om zo'n maler te kopen en dat heet Single dosing, je kunt dus wisselen tussen bonen als je geen gevulde hopper erop hebt staan en er is nauwelijks retentie. Daarbij zijn die grote conische schijven in de Niche echt ontzettend goed en consistent.
Voor thuis is dat Single Dosen ideaal vind ik. Waarom? Omdat je thuis niet achterelkaar koffie maakt dus met een maler met veel retentie ligt er een hoopje vers gemalen koffie oud te worden tot het volgende shot, de oude koffie wordt naar buiten geduwd door de verse koffie die je eigenijk wilt hebben. De XL heeft het wel goed voorelkaar qua retentie maar de Olympus niet, het is een horeca maler. (ik heb die maler zelf gehad) wil je met een hopper werken koop dan geen Olympus of andere maler met veel retentie tenzij je het niet zonde vind om telkens wat grammen gemalen koffie weg te gooien wat nodig is voor vers gemalen koffie.
Enfin, dit is dus waarom ik al een hele tijd een Niche heb staan en deze ook niet weggaat terwijl hiervoor vele andere malers zijn gewisseld.
Succes met de zoektocht, hoop dat je hier wat aan hebt. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Ps: welkom op het forum alvast. Je zou als je wilt je kunnen voorstellen in het voorstel topic.
Afbeelding

Ik zie nu pas dat je inhaakt op een bestaand topic als onbekende van het forum.
Dank voor de tips! Heeft me toch aan het denken gezet, misschien is zo een Single Dose zo slecht nog niet Bijkomend voordeel is dat het lekker klein oogt op t aanrecht! Aan de andere kant, ik lees opeens ook heel veel over de Libre, en de hoop dat de XL ook in die versie wordt uitgebracht.

25
Eureka XL is met SD hopper prima voor single dosen te gebruiken. Ik zou die eerder kopen dan de SD versie.

De Niche is en blijft een topper qua praktsiche inzetbaarheid zolang je niet te lichte branding gebruikt.

Tsja de Libre. Het aantal Eureka modellen is niet meer te overzien. De Libre is een Specialita met GOD functie. Ik zou dan altijd de XL verkiezen. Die is gewoon in alle opzichten beter. Of anderd de Niche. Hoeveel moeite is even wegen vooraf? Met de Libre heeft het comfort dus een trade off.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

26
bvds schreef: vr 16 dec 2022, 09:00 Hoeveel moeite is even wegen vooraf?
Ik vond het erg vervelend :lol:. Heb het een maandje of 2 geprobeerd om zeker te zijn dat het geen vooringenomenheid was, voordat ik de stap naar een (dure) Lagom P64 zou maken. Kan dus bevestigen dat single dosen met een Mignon XL prima werkt, maar het is niet voor mij.

Het gehele proces van de juiste hoeveelheid in de dosing cup doen, weer iets teveel/iets te weinig, valt weer net één boontje naast in een kiertje onder de keukentafel rolt, mes uit de la pakken om dat boontje er weer uit te vissen. Vervolgens gooi je het in de hopper maar blijven er weer 1 of 2 boontjes op de rand liggen, met vinger een zetje geven, maler nog een keer activeren, malen duurt sowieso al 2x zo lang zonder de tegendruk van een hopper. Dan kom je uiteindelijk met precies 0,2g minder maalsel weer eruit, moet je alsnog WDT'en, Fellow container weer afsluiten etc.

Ik kan daar waarschijnlijk nog wel meer frustraties aan toevoegen, maar vond het proces niet ontspannend even snel tussen twee meetings door, 5-6x per dag, 7 dagen per week. Bezoek zou ik niet eens aan beginnen. Ik proefde ook geen smaakwinst t.o.v. het gebruik van een hopper. Hooguit de eerste shot van de dag, of het sneller kunnen afstellen van een nieuwe boon.

Kortom, de SD-malers an sich is niets mis mee, maar je moet wel het geduld en interesse hebben in het single dosen. Hopper malers kunnen vaak wel single dosing aan, maar andersom vrijwel nooit. Ik zou wel kopen wat je denkt het meeste gebruiken.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

27
Eens SD vooral handig als je meerdere bonen naast en door elkaar gebruikt.

Maar bedoelde meer wat de GOD van de Librem toevoegt als je geen SD prefereert. De timer functie van de XL werkt behoorlijk precies.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

28
Ypuh schreef: vr 09 dec 2022, 13:43
iLLidan schreef: vr 09 dec 2022, 13:31 Is de XL overigens in de prijsklasse onder de €1000 de beste koop, of zijn er betere opties?
Onder de €1.000 is lastig te zeggen. Dan komen bijvoorbeeld ook de bovengenoemde Olympus 75, Helios 65 en Atom 75 in beeld, beetje afhankelijk van aanbiedingen etc.

T/m €800 lijken de Niche en de XL veruit de betere. Ze bedienen beide een iets ander publiek (single dosing vs. non-single dosing) en deze twee passen ook wel iets beter in een huiselijke omgeving. De Olympus en Helios zijn wel een stuk groter/zwaarder/luider/lomper. Kan me voorstellen dat niet iedereen daar trek in heeft.
Eureka Helios 75 voor 775 euro klinkt wel erg verleidelijk...iemand ervaring met deze maler/site?
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

29
mr Blanc schreef: vr 27 jan 2023, 07:59
Ypuh schreef: vr 09 dec 2022, 13:43
iLLidan schreef: vr 09 dec 2022, 13:31 Is de XL overigens in de prijsklasse onder de €1000 de beste koop, of zijn er betere opties?
Onder de €1.000 is lastig te zeggen. Dan komen bijvoorbeeld ook de bovengenoemde Olympus 75, Helios 65 en Atom 75 in beeld, beetje afhankelijk van aanbiedingen etc.

T/m €800 lijken de Niche en de XL veruit de betere. Ze bedienen beide een iets ander publiek (single dosing vs. non-single dosing) en deze twee passen ook wel iets beter in een huiselijke omgeving. De Olympus en Helios zijn wel een stuk groter/zwaarder/luider/lomper. Kan me voorstellen dat niet iedereen daar trek in heeft.
Eureka Helios 75 voor 775 euro klinkt wel erg verleidelijk...iemand ervaring met deze maler/site?

https://30.coffee/eureka-helios-75-on-d ... up-support
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

30
mr Blanc schreef: vr 27 jan 2023, 07:59 Eureka Helios 75 voor 775 euro klinkt wel erg verleidelijk...iemand ervaring met deze maler/site?
Ik heb dezelfde, maar dan in 80 mm uitvoering. Absolute topmachine, maar inderdaad meer horeca-achtig. Maar super robuust en goed instelbaar.