Re: Espresso uit een afgestelde Jura Impressa

41
Dus als je iedereen veroordeelt tot wekelijks bij de koffiebrander staan voor vers gebrande koffie (nee, niet in de winkel zoals bij van Hilst, maar echt 'aan de branderij') dan zijn we bij voorbaat verloren.
Maar waarom heb je het over "veroordelen"?? Alsof het een straf is om het lekkerste te doen!

Het is maar wat je met zo'n forum als dit beoogt. Gaat het er om, om zoveel mogelijk mensen hier bij elkaar te hebben die kletsen "over een lekker bakkie leut", of breng je liefhebbers, koffiegekken samen die proberen om met de middelen die ze hebben, of nastreven, een zo lekker en bijzonder mogelijke koffie te proeven en dit samen delen? Simpel gezegd: ga je voor kwantiteit of voor kwaliteit.

Ikzelf denk dat het forum dood zal bloeden als je zoveel mogelijk "middle of the road" probeert te zijn en de grijze massa hier z'n (oninteressante) verhaal laat doen. Discussies worden gevoed door enthousiasme, gekte zo je wil; mensen die uren lang kunnen door-emmeren over hoeveel milliliter er nu gaan in een echte ristretto. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk, niet het ge-emmer zoals we dat kennen van Kieskeurig.nl.
Kijk naar HomeBarista, die jongens gaan nog een stuk verder dan wij hier, ze kijken zelfs met wetenschappelijke apparatuur naar koffiemaalsel. En volgens mij is het een zeer levendig forum!

In mijn opinie hebben we al een behoorlijk breed forum, het gaat hier echt niet alleen over espresso en halfautomaten. En om nu de drempel te verlagen door de kwaliteitsgedachte los te laten om nog meer mensen te bereiken...., ja, dat kan. Maar ik denk dat je dan allesbehalve een "groots en bepalend" forum bent, maar slechts de zoveelste bevestiging van het gemiddelde, en daarmee dus totaal oninteressant. Met de kwaliteit zullen ook de enthousiastelingen verdwijnen, en zij zijn toch het bloed van het forum.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

42
Wellicht heb je gelijk en heb ik hier als liefhebber van koffie, techniek (voalutomaten én halfautomaten) en commercie/sponsor niets te zoeken. Maar ik dacht dat koffiepraat voor iedereen beschikbaar en bereikbaar moest zijn. Topics die mij niet interesseren, laat ik voor wat ze zijn. Dat zouden er meer moeten doen.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

43
Koffiepraat is inderdaad voor iedereen beschikbaar en bereikbaar. En nog gratis ook. Er wordt wel verwacht dat je lichtelijk maf bent van koffie.
En niemand veroordeelt iemand voor het wekelijks in de rij staan waar dan ook. Koffie bestellen op het internet via paypal kan niet makkelijker en wordt een paar dagen later voor je deur afgeleverd.

Als je lekkere koffie wil die het niveau van Senseo ontstijgt is verse koffie de makkelijkste stap.
En 'filter' is geen kwalificatie. De nieuwste koffiebar van James Hoffmann bijvoorbeeld schenkt alleen maar filter.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

44
@ Jura_Impressa:
Ik weet niet of ik "gelijk" heb of niet, het is maar mijn mening, maar hoe je uit mijn post nu opmaakt dat jij hier geen plek zou hebben is mij een raadsel. Ikzelf ben ook niet zoveel meer dan een liefhebber van (lekkere) koffie en de techniek daarvan. Volgens mij behoren wij beide tot de doelgroep? Commercie op het forum probeer ik wel te beperken.

En inderdaad is het gewoon een openbaar forum waar volgens mij niet al te erg aan "bashing" wordt gedaan. Ik lees het ook niet als "verbod voor superautomaten" als iemand aanraadt dat je voor lekkere koffie vooral verse bonen moet gebruiken.

Hadden we niet een lange poll lopen over welke apparatuur mensen hier gebruikten? Eens opzoeken...

Ist'ie!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

45
Aangezien dit een openbaar forum is zal er min of meer een natuurlijke regulatie plaatsvinden qua onderwerpen die worden besproken. Als Jura probeert het forum wat breder te maken door filmpjes van een Jura te maken die met oude koffie een lungo zet en daarmee hoopt een breder publiek te trekken is dit prima. Het lijkt mij zinloos om daar over te discussieren. Persoonlijk denk ik dat het brede publiek echt niet op een forum gaat rondneuzen en dat de natuurlijke regulatie ervoor zorgt dat hier alleen de puristen en liefhebbers rondneuzen.

@blue

Ik begin James H. steeds beter te begrijpen, nog even en mijn espresso machine gaat de deur uit
Is de 6th wave aan het voorbereiden

46
Jura_Impressa schreef:Tja beste leden,

Ik predik maar voort op hetzelfde pad...breed houden dit forum. Dus als je iedereen veroordeelt tot wekelijks bij de koffiebrander staan voor vers gebrande koffie (nee, niet in de winkel zoals bij van Hilst, maar echt 'aan de branderij') dan zijn we bij voorbaat verloren. Geen gemiddelde koffiedrinker die deze 'winst' terugziet in zijn koffie. En dus ook geen espressomachine koopt.
Tja, dit vind ik dus een onbegrijpelijke reactie. Ten eerste veroordeel je niemand, maar kom op, het is het verschil tussen vers brood en brood van twee weken oud. Dat mag ook iedereen rustig eten, maar daar streef je toch niet naar?
Een superauto kan je twee keer zo goed laten smaken alleen door er verse koffie in te gooien, en jij pleit voor een mindere kwaliteit? Nogmaals, als mensen dat willen drinken moeten ze dat helemaal zelf weten, maar het hoofdonderwerp op dit forum is toch lekkere koffie? Nou dan!
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

48
Zucht, we zitten op het verkeerde pad :( . Niemand hier die mijn uitdaging wil aangaan en dat vind ik jammer en een gemiste kans. Ik drop dit subject en ga fff lekker een Hollandse espresso maken met een heerlijk afgestelde Jura Impressa met mijn eigen Rainforest melange die vorige week gebrand is, want in mijn Quick Mill molen zit ook verse koffie, maar mijn Aquila is al een week niet gespoeld...en dat kan niet natuurlijk. Vandaar de bijlage...
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

49
Jura_Impressa schreef:Zucht, we zitten op het verkeerde pad :( . Niemand hier die mijn uitdaging wil aangaan en dat vind ik jammer en een gemiste kans. Ik drop dit subject en ga fff lekker een Hollandse espresso maken met een heerlijk afgestelde Jura Impressa met mijn eigen Rainforest melange die vorige week gebrand is, want in mijn Quick Mill molen zit ook verse koffie, maar mijn Aquila is al een week niet gespoeld...en dat kan niet natuurlijk.

Verse koffie nooit in de molen bewaren.Donker opslaan.beetje luchtdicht en zo.

50
Jura_Impressa schreef:Zucht, we zitten op het verkeerde pad :( . Niemand hier die mijn uitdaging wil aangaan en dat vind ik jammer en een gemiste kans. Ik drop dit subject en ga fff lekker een Hollandse espresso maken met een heerlijk afgestelde Jura Impressa met mijn eigen Rainforest melange die vorige week gebrand is, want in mijn Quick Mill molen zit ook verse koffie, maar mijn Aquila is al een week niet gespoeld...en dat kan niet natuurlijk. Vandaar de bijlage...
Maar we hoeven hier op het forum toch ook niets te verkopen? Is "bodycount" dan werkelijk het doel? Nogmaals: ik heb er niets op tegen om zoveel mogelijk geïnteresseerden te bereiken, maar om dat te bereiken door onwaarheden te verkopen schiet z'n doel voorbij. Het kan best zijn dat we meer mensen hier houden door te verkondigen dat bonen van zes maanden oud nog best vers zijn, maar wat bereiken we daar mee? Nog meer mensen die nog steeds oude meuk drinken. Wat doe ik hier dan nog?

Ik hoor ook niemand zeggen dat superautomaten hier niet mogen. Wel dat ze er nog nooit een kopje espresso uit hebben gehad dat zo goed was als uit hun halfautomaat met separate molen. En dat, als je het maximale uit je bonen wil halen, dat dus de beste weg is. En als je dan toch voor het gemak van een super gaat, dat je dan liefst verse bonen moet gebruiken.

Ikzelf houd gewoon echt niet van vieze koffie (tot mijn 20-ste dronk ik het niet eens), en heb me door de jaren heen geleerd hoe een kopje espresso te maken dat ik lekker vind. Ik heb daarbij zeer veel hulp gehad van anderen, met name op fora. Dat enthousiasme geef ik graag door, en ik leer ook nog steeds van andere enthousiastelingen. Ik denk dat dit ook de instelling is van de mensen op dit forum.

Het bijzondere trekt me aan, niet het grijze gemiddelde. Dat wordt ook gezegd in het artikel dat je linkt: volgend jaar wellicht verbreden. Maar dus niet vervlakken!