Re: De LONDINIUMs afdeling

1072
Hm, klinkt alsof de ring plak als je het portafilter al lange tijd in de groep hebt.

Als je net een espresso hebt gemaakt, dan heb je kort tevoren in elk geval het portafilter eruit gehad, gevuld bij de maler, afgeveegd etc., in de groep gedaan en een minuutje daarna weer eruit gehaald. Dan is het contact met het douchescherm kort geweest.

Even eruit wippen en een nieuwe erin, en je weet of dat het verschil maakt. Dan kun je ook kijken hoe hard (oud) of juist soepel de ring is en of deze wat begint af te takelen.

Wel recent nog de boel gespoeld, dwz bijvoorbeeld met portafilter met zonder koffie erin, losjes in de groep en hefboom omlaag zodat het water langs de randen heen naar beneden komt en eventuele troep van de doucheschermring wegspoelt?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1073
bobbee schreef: Trek de portafilter wat minder hard aan.

Ik heb hem zelf overigens nooit in de machine zitten als ik geen koffie zet.
Dat is juist het vreemde. Als ik de PF in de machine hang zonder koffie, is dit puur om op te warmen en klem ik hem niet echt vast. Gewoon zo dat hij er niet uitvalt
fransg schreef: Even eruit wippen en een nieuwe erin, en je weet of dat het verschil maakt. Dan kun je ook kijken hoe hard (oud) of juist soepel de ring is en of deze wat begint af te takelen.

Wel recent nog de boel gespoeld, dwz bijvoorbeeld met portafilter met zonder koffie erin, losjes in de groep en hefboom omlaag zodat het water langs de randen heen naar beneden komt en eventuele troep van de doucheschermring wegspoelt?
Op deze manier spoel ik niet (wel zonder PF erin), maar ik haal wel iedere zondagavond, het douchescherm, de ring, stoomtip en filterbakje los en leg deze in de cafiza, dus het wordt wel geregeld schoon gemaakt. Niet gemerkt dat deze te hard was. Ik heb ook zo'n Espazzola, maar die gebruik ik (te) weinig. Ik was eerder bang dat de machine wellicht te warm werd en de ring hier niet tegen kon.

Ik heb volgens mij nog wel een nieuwe groepring, dus die zal ik eens proberen. Ik had zojuist ook dat er tijdens het zetten wat water ontsnapte langs de rand van de PF, dus dat onderschrijft wel een versleten groepring, lijkt me.

1074
Pimmedoris schreef: di 07 nov 2023, 20:21
Ik heb volgens mij nog wel een nieuwe groepring, dus die zal ik eens proberen.
Leuk, benieuwd naar het resultaat.

Kun je de oude ring net zo makkelijk samenknijpen als de nieuwe zonder dat die kapotgaat?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1075
youssef88 schreef: za 04 nov 2023, 18:54 De vectis is prachtig!

Zelf heb ik een beetje een dip met londinium, heb mijn machine nu 2 jaar maar tis eigenlijk al vanaf dag 1 teleurstelling.
Bij levering bleek een verkeerd moederbord erin te zitten...
later problemen met de non returne valve... die later vervangen moest worden
vanaf begin dat ik machine heb ook een groep/veer die bij het zetten flink geluid maakt en zingt...

nu tijd lang geprobeerd de no grease rings, maar ondanks het goed schoonmaken zuiger en sleeve... met alle voorgestelde (vrij aggressieve) middelen geen succes
Nu beantwoord reiss mn mails geeeneens meer, tja ik weet t niet.. met mn strega... ook nieuw gekocht.. in 2 jaar 0 probleme.. met londinium 2 jaar geen maand zonder problemen
Dus tja, overal een teleurstelling. Ik begrijp alle kritiek op londinium. en reiss zou beter zijn problemen en die met zn machines oplossen dan in aanval gaan.

als ik bezoek heb beginnen ze zelfs grappen te maken, kunnen we koffie krijgen of is er WEER wat met je machine... ;)
Jammer dat je zoveel problemen hebt, dat lees ik helaas wel van meer mensen met Londiniums. Ik kan me goed voorstellen dat je teleurgesteld bent als je zoveel pech hebt gehad en natuurlijk andere verwachtingen had.
Ik denk inmiddels dat levers wat gevoeliger zijn en meer onderhoud vereisen om optimaal te functioneren.
De meeste mensen verwachten wellicht een machine die moeiteloos koffie eruit perst en onderhouds arm is en dat is dus niet het geval. Gezien de prijs van de machine is dat denk ik ook wel te verwachten ten opzichte van E61 etc maar dit is dus nog meer een hobby machine waarbij je het ook leuk moet vinden om eraan te sleutelen.

Ik hoop dat je eruit komt met Reiss, voor zover ik hem gesproken heb is het een erg vriendelijke en behulpzame man. De Vectis blijft een mooie machine maar hopelijk kan hij de laatste puntjes ook aanpakken om er echt een topper van te maken.
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

1076
Swirlyespresso schreef: wo 08 nov 2023, 12:01 Jammer dat je zoveel problemen hebt
Dat "zoveel problemen" is nogal overdreven gesteld. Als je de meldingen opknipt zijn het slechts enkele dingen, het snel vervangen van een moederbord en de moeizame overgang van vette naar niet-vette ringen, en dan nog de 'geluiden' die er in het begin waren waar ik niet bij was, niet opgemerkt.

Yousef had opgevement uit eigen beweging de afschuwelijke cafelat ringen erop gezet waardoor alles vast liep en bij het uithalen van de zuiger (met veel kracht) meteen de sleeve meekwam. We hebben als touwtrekkers in de keuken ieder aan een kant staan wurmen en trekken om dat weer los te krijgen van elkaar maar dat was geen Londinium issue. Bij de hoge druk in de thermosifon exploderen de slappe cafelatringen en kleven ze aan alles vast.

Omdat ik wilde uitsluiten dat het herhaaldelijk even inschakelen van de pomp (hetgeen wijst op wegstromen van druk via de NRV of de ringen, of het overdrukventiel) aan de NRV lag heb ik die bij mijn eerste bezoek meteen vervangen door een vrij dure maatwerk-NRV van Kafko. Ook dat betekent niet dat "er iets was met de NRV".
Swirlyespresso schreef: wo 08 nov 2023, 12:01 Ik denk inmiddels dat levers wat gevoeliger zijn en meer onderhoud vereisen om optimaal te functioneren.
[...]
machine waarbij je het ook leuk moet vinden om eraan te sleutelen.
Daarin heb je 200% gelijk. Wie geen gereedschapskist heeft, of bang is de kist te openen, of niet naar een van de vele video's wil kijken waarin klip en klaar stap voor stap op en top tot en met alles wordt uitgelegd wat er kan worden gedaan bij onderhoud A of B of C, die kan beter een andere machine nemen.

1077
In principe heeft een hevel juist veel minder onderhoud nodig dan een gewone pompmachine. Een pompmachine heeft namelijk veel meer onderdelen die moeilijk kunnen gaan doen. Daarnaast is een hevel qua opbouw ook veel eenvoudiger.

Het grote issue hier is dat je hebt gekozen voor een machine die helemaal nieuw op de markt is en dan heb je in de eerste lichtingen altijd wat bugs zitten en dat zal je moeten accepteren. Dit heb ik zelf ook al meerdere malen gehad met de LWW HG-1, EG-1 en de Strietman CT1 en je leest het op internationale fora over alle gloednieuwe producten, zelfs degene die 10K+ kosten. Met auto's bijvoorbeeld zie je ook heel vaak dat eerste lichtingen van een nieuw model veel vaker een terugroepactie krijgen of problemen geven. Dit is een heel universeel principe wat op bijna alle productgroepen geldt.

Alleen mag je in die gevallen wel verwachten dat het snel en goed wordt opgelost en Reiss is wat dat betreft wat nukkig dat als je maar één verkeerde opmerking maakt hij je niet meer wil helpen en dat vind ik een slechte zaak. Als je dus geen zin hebt om wat problemen te hebben en ze zelf op te lossen moet je een product kopen welke al minimaal 2 jaar op de markt is en waar alle problemen zijn opgelost. Zo werkt het nou eenmaal. Gezien wat je nu op hebt moeten lossen vind ik het aantal problemen ook nog wel meevallen.
Laatst gewijzigd door Erik82 op wo 08 nov 2023, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

1078
fransg schreef: wo 08 nov 2023, 12:44
Swirlyespresso schreef: wo 08 nov 2023, 12:01 Ik denk inmiddels dat levers wat gevoeliger zijn en meer onderhoud vereisen om optimaal te functioneren.
[...]
machine waarbij je het ook leuk moet vinden om eraan te sleutelen.
Daarin heb je 200% gelijk. Wie geen gereedschapskist heeft, of bang is de kist te openen, of niet naar een van de vele video's wil kijken waarin klip en klaar stap voor stap op en top tot en met alles wordt uitgelegd wat er kan worden gedaan bij onderhoud A of B of C, die kan beter een andere machine nemen.
Eens, er kan minder mis gaan met een lever. Bovendien denk ik dat een E61 gebruiker niet snel preventief zijn groep demonteert en inspecteert. Als dit gebeurt zal men de machine eerder naar de expert brengen. Leverheads vinden sleutelen leuk en halen regelmatig de machine uit elkaar om de handel een beetje schoon te maken en opnieuw in te vetten en zo. Heel erg gechargeerd:
Een E61 gebruiker repareert, een leverhead onderhoudt. En repareert zelf, want dat kun je.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

1079
Erik82 schreef: wo 08 nov 2023, 13:13Reiss is wat dat betreft wat nukkig dat als je maar één verkeerde opmerking maakt hij je niet meer wil helpen en dat vind ik een slechte zaak.
Ik vind dat wel een klein beetje tendentieus weergegeven door jou hier.

Eigenlijk ook wel komisch omdat jij zelf een voorbeeld bent van iemand die (met de aller allerbeste bedoelingen overigens) plots snoeihard en ongenuanceerd tekeer kan gaan als je vindt dat iemand anders niet op de juiste manier espresso maakt
:lol: :lol: :lol:

Als Yousef beweert dat er vanaf het begin ellende was met de machine dan is dat gewoonweg niet waar en zegt het meer over hoe hij in het leven staat en naar dingen kijkt wanneer het niet helemaal gaat zoals hij had verwacht.

Als een andere Londinium eigenaar denkt meer en sneller voor elkaar te krijgen door op een forum alarmerende berichten te schrijven dan kan ik me voorstellen dat Reiss zo iemand niet in de watten gaat leggen om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.

Ik ken geen andere fabrikant die klaar staat om persoonlijk te antwoorden, onderdelen met ijlbode op te sturen, videocalls af te spreken.

Maar hij heeft ook nog eens een eigen leven en hij slaapt weleens als men aan de andere kant van de wereld wakker is.
Erik82 schreef: wo 08 nov 2023, 13:13 Als je dus geen zin hebt om wat problemen te hebben en ze zelf op te lossen moet je een product kopen welke al minimaal 2 jaar op de markt is en waar alle problemen zijn opgelost. Zo werkt het nou eenmaal. Gezien wat je nu op hebt moeten lossen vind ik het aantal problemen ook nog wel meevallen.
Hier ben ik het gelukkig weer 300% met jou eens!

1080
Je hebt me weer heerlijk laten lachen :mrgreen: . Ik ben inderdaad niet van de zachte fluwelen handschoenen.

De meeste onder ons hebben de uitspattingen van Reiss op de verschillende communicatiekanalen al wel gezien waarvan de laatste degen met Lance Hedrick was. Hij is gewoon niet altijd even makkelijk en kan slecht tegen kritiek. Ergens snap ik dat ook wel aangezien hij er ontzettend veel tijd en moeite in steekt om een dergelijk product op de markt te zetten. Alleen vanuit een klantgericht perspectief is dat niet handig want er zijn veel meer gevallen bekend waar hij gebruikers heeft laten zitten na een kritische opmerking. Aan de andere kant is hij geweldig voor de makke lammetjes onder ons ;) . Er zijn ook genoeg mensen die afgezien hebben van het kopen van een Londinium om deze reden en dat is dan weer niet handig aan een dergelijke houding.

Dus wat dat betreft kan ik ook hard zijn, wat trouwens geheel doelbewust is. Voor mijn werk moet ik altijd heel tactisch zijn en dat is ook echt geen probleem maar vaak heb ik daar gewoon geen zin in en ben ik direct. Alleen staat er voor mij niks op het spel omdat ik geen product verkoop en daar zit hem de crux. In principe komt het er gewoon op neer dat hij het veel te druk heeft en het niet kan bolwerken dus gebeuren zulk soort dingen. Dan is het soms handig om daar iemand voor in dienst te nemen om te ondersteunen want dat kan vervolgens weer heel veel opleveren. Kwestie van keuzes maken.

Ik ben van origine een psycholoog maar ik zal nooit een baan ambiëren als therapeut want ik heb helemaal geen zin in al dat gezeur van die mensen daar waar ik heel goed in staat ben om bekenden te helpen en dan ook veel geduld heb. Soms moet je je tekortkomingen accepteren en die dingen uitbesteden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60