Ok we zijn nu zo'n 1,5 maand verder de 3 kg koffiebonen van Lavazza en de Hema zijn op.
Ik heb van het weekend ook nog de Rancilio Rocky vervangen (prima maler overigens) door een Macap MDX Extreme. Dat laatste, dus de extreme versie, is inderdaad een beetje overdreven voor een thuisbarista. Een gewone mdx was wat mij betreft ook genoeg maar het was nauwelijks duurder en er zitten nieuwe titanium gecoate schijven in dus die hoef ik met mijn gebruik van ± 5 koppies per dag gedurende mijn leven nooit meer te vervangen. Mijn nabestaanden moeten maar besluiten wat ze er daarna mee gaan doen. De maler voldoet aan al mijn verwachtingen: ik kan de hoeveelheid koffie per shot eenvoudig instellen, het onderhoud/schoonhouden is simpel, hij is supersnel, is veel stiller dan de Rancilio, maalt prima (beetje klontering bij heel fijne maling) en is bovendien mooi om te zien vind ik. T'is nu dus één glimmende koffiehoek die bijna zeer aan je ogen doet.
Ik moet nog zeggen dat, enigszins tot mijn verbazing, nog met de Rancilio en bonen van de Hema/Lavazza, er met de Expobar wel een prima espresso uitkwam met 9 bar terwijl dat dus bij de Quickmill (met opv) absoluut niet het geval was.
Maar je hebt prima en....
De bonen van Lavazza en de Hema waren dus gisteren eindelijk op en ik ben dan ook vanochtend, na telefonisch een afspraak gemaakt te hebben, naar een lokale brander hier in Enschede gegaan om twee kilo net gebrande bonen op te halen. Superleuke ervaring, de branderij zit gewoon in een loods en daar staat één onverwoestbare grotendeels gietijzeren koffiebrander uit 1951 die maximaal ± 60 kg bonen per uur kan branden. Die machine heb ik ook even aan het werk gezien. En ja wat kan ik zeggen? Ik heb nu net m'n eerste bakkie op met deze bonen en dat is echt wel andere koffie! Ik moet natuurlijk nog even verder experimenteren met maalgraad, temperatuur e.d. en een cappuccino is ook niet de beste manier om de koffie goed te proeven maar dit was wel een verschrikkelijk lekker bakkie hoor. Kortom de hobby loopt steeds verder uit de hand maar ik geniet volop.
De glimmende koffiehoek: