Re: De Italiaanse smaak die een cultstatus kreeg - Saka caffè

35
fuel schreef: za 07 jun 2025, 08:57 Leuk. De volgende keer doe ik ook mee.
Zou een lagere ratio aanhouden Rosanne maar misschien is dat ook eigen voorkeur.
Zelf zit ik meestal rond de 1:1.5 Ratio tot echt max 1:2
Ook ik vind 1 : 2 max.

Nu met de Saka ook zijn de lekkerste kopjes op die ratios
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

37
nicholas schreef: wo 28 mei 2025, 18:37 Benieuwd hoe jullie de Saka Caffè ervaren
Ik zit er zelf aan te denken om binnenkort wat te bestellen om het eens te proberen.

Hebben jullie toevallig nog aanraders voor goede donkergebrande bonen? Ik merk dat die lastig te vinden zijn. Af en toe kom je ze nog tegen bij wat meer traditionele koffieadressen, maar dan zijn ze helaas vaak niet echt vers meer.

Een van mijn verrassende favorieten in Nederland is de Coffeecompany. In eerste instantie verwachtte ik er niet veel van, omdat het meer oogt als een keten in de stijl van Starbucks. Maar ze maken daar een mooi onderscheid tussen oldschool en newschool espresso, oftewel donker en licht gebrand. De oldschool variant is eigenlijk altijd goed in balans, precies zoals je een klassieke espresso zou verwachten.

De beste espresso die ik ooit heb geproefd en zelf heb gezet was een medium tot donker gebrande Yirgacheffe. Na talloze mislukte shots besloot ik op een gegeven moment mijn molen zonder nadenken grover af te stellen. Zonder iets af te wegen gooide ik alles in een overvolle portafilter en het met een vinger glad te strijken. Tot mijn verbazing kreeg ik een stroperige ristrettoachtige godshot, boterzacht met een vleugje zoet fruit aan het eind. Sindsdien probeer ik dat moment te evenaren. Al jarenlang jaag ik op die ene perfecte kop.
segafredo ontermezzo.

38
Voor mij is het hoogtepunt met de Saka nu wel bereikt. Ik vond het eerlijk gezegd moeilijker dan ik had verwacht om het helemaal goed te krijgen. Aan het begin waren er nog te veel scherpe randjes, was het dan te vers? Geen idee. De extractie verliep ook onrustig, met soms channeling, en dat heb ik eigenlijk nooit. Ik was er telkens niet helemaal tevreden over en het resultaat voelde niet bevredigend.

Nu heb ik de maler eindelijk goed afgesteld en ben ik uitgekomen op:

18 gram in, met ongeveer 30 gram uit

Een lagere temperatuur dan normaal (ik heb geen PID, maar het zal ergens tussen de 85° en 90°C liggen)

7 bar werkt in mijn geval ook beter
Zo krijg ik een rustige, mooie doorloop en smaakt het ook wat zachter.

Een heerlijke dark roast met veel karamel en chocolade. Zacht en delicaat, zonder de scherpe en pittige randjes die je vaak bij dark roast en Robusta tegenkomt. Ik ben er nu echt tevreden mee.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM