Re: Proeven verschillende single origins

13
fob schreef: ma 11 aug 2025, 08:36
MichaelvDuuren schreef: zo 10 aug 2025, 16:31 Een kant tekening: cupping lijkt niet op espresso dus die kan je niet daarmee vergelijken.
Je zou ook zeven inmiddels koud geworden espresso's naast elkaar kunnen drinken. Cupping wordt trouwens gebruikt om koffie voor alle zetmethodes te beoordelen, dus je kunt het tot op zekere hoogte wel degelijk met elkaar vergelijken. Net als appels en peren, die kun je ook prima met elkaar vergelijken. ;)
Hi @fob, @MichaelvDuuren. De boeken die ik van James Hoffman heb (Worldatlas of Coffee en "Hoe maak je thuis de beste koffie" ) nageslagen op wat hij schrijft over het cuppen. Zo te lezen gaat hij daarin inderdaad niet uit van espresso's, maar ik wilde mijn proeverijtje met de single origins toch wel in de vorm van espresso's doen. Immers ik wil toch graag ontdekken hoe deze smaken met welke herkomst van bonen, enz enz. Hoffman schrijft inderdaad ook om de koffie wat te laten afkoelen, omdat je smaak papillen dan duidelijker de smaaktonen uit de koffie oppikken dan als deze nog gloeiend heet is. Overigens een keer, bij een beginnerscursus voor thuisbarista's het verschil mogen proeven van de 3 achtereenvolgende delen van een espressoshot door deze vanuit de uitloop achtereenvolgens in 3 verschillende shotglaasjes op te vangen en te proeven. Echt een wonderlijke ervaring hoe groot het verschil qua sterkte was tussen het eerste 1/3e deel en het laatste 1/3e deel van deze shot.

14
Sommige specialty coffee branderijen houden ook eens in de zoveel tijd open cupping middagen of avonden. Dan ga je met een gezellig clupje mensen samen cuppen. Wellicht dat dat ook leuk voor je is? :)

Blommers houdt bijv 15 aug vanaf 18:00 een open cupping avond in Den Bosch.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

15
Rosanne schreef: do 14 aug 2025, 13:12 Sommige specialty coffee branderijen houden ook eens in de zoveel tijd open cupping middagen of avonden. Dan ga je met een gezellig clupje mensen samen cuppen. Wellicht dat dat ook leuk voor je is? :)

Blommers houdt bijv 15 aug vanaf 18:00 een open cupping avond in Den Bosch.
Hoi Rosanne, Ja. ik ga eens kijken of Blommers of een van de andere koffiebranderijen aankomende tijd zo'n cupping avond organiseren. Bij Blommers, in hun branderij in Nijmegen, heb ik overigens samen met mijn jongste zoon de beginnersworkshop Barista gedaan. Klein halfjaar terug, toen ik net was overgestapt naar de halfautomaat. Was erg leuk en veel van opgestoken.