Vraagje over functioneren Expobar Brewtus IV

1
Ik heb sinds kort een tweedehands Expobar Brewtus 4 espressomachine. Het is een dual boiler machine met vibratiepomp. Dit is mijn eerste echt serieuze espressoapparaat. De machine zet op zich goede espresso, maar ik probeer het het functioneren van de Brewtus beter te begrijpen en ik heb een aantal observaties die ik nog niet begrijp.
Ik deel eerst even wat ik heb gezien en daarna wat ik al heb gedaan:

Observaties
  • De pompdruk stond ingesteld op 10 bar. De OPV zat aanvankelijk volledig vast, waardoor ik de druk niet kon verlagen naar 9 bar. De drukopbouw tijdens het zetten is best traag, 11-12 seconden van hendel omhoog tot bereiken van 10 bar. Ik weet dat de Brewtus 4 een pre-infusie ruimte heeft, maar het leek me toch wat lang.
  • Aan de voorkant van de machine (onder de zetgroep) zit een klein lekkraantje dat water loost in de lekbak. Dit kraantje is verbonden met zowel de OPV als het ontluchtingsventiel van de pomp. Ik zou verwachten dat er water uit dat kraantje gaat lopen zodra de pompdruk de (nu nog) 10 bar bereikt tijdens het koffiezetten of blindfilteren. Maar er komt altijd water uit, ook als ik de zetgroep activeer zonder portafilter in de groep en de groep dus vrij kan uitstromen.
Wat ik inmiddels heb gedaan:
De OPV heb ik losgemaakt, uit elkaar gehaald en gereinigd/ontkalkt, daarna was hij weer helemaal soepel. Daarna heb ik de druk verlaagd naar 9 bar. Ook het ontluchtingsventiel van de pomp heb ik vervangen. Toch blijft het kraantje stromen zodra de hendel van de machine naar boven gaat (ook zonder portafilter in de groep).

Ik kan prima een slangetje terug het waterreservoir in leiden en zo het lekkraantje omzeilen, dat was ik sowieso van plan, maar ik wil eerst weten of er niet iets mis is met de machine.

Dank voor het meedenken!

Re: Vraagje over functioneren Expobar Brewtus IV

2
Klinkt alsof je terugloop naar de lekbak hebt tijdens het zetten – dat hoort alleen bij (a) ontluchten/primeren, (b) OPV die opent boven je setdruk, (c) het 3-wegventiel dat ná het shot de groepsdruk loost, of (d) het vacuüm-/overdrukventiel van de boiler bij opwarmen. “Altijd” flow zodra de hendel omhoog gaat (óók zonder PF) is dus niet normaal.

Zo vind je de boosdoener (5–10 min, geen gokwerk)
1. Identificeer de slangen die op dat voorste “kraantje” uitkomen (meestal: OPV-retour, pomp-ontluchter/primer, 3-weg van de groep, soms vacuümventiel stoomboiler).
Trek ze één voor één los en laat ze in aparte bekertjes lopen.
2. Test A — open flow (zonder portafilter): hendel omhoog, pomp loopt.
• Alleen OPV-slang loopt? → OPV lekt onder druk (zou dicht moeten zijn bij open flow). Reiniging was niet genoeg: zitting/veer versleten of vuil op de conus. Oplossing: OPV vervangen of revisiesetje; als tijdelijke check stel de OPV eens hoger (12–13 bar) en kijk of de lekkage stopt. Stopt het → OPV opent te vroeg.
• Ontluchter/primer-slang loopt? → Primer valve staat open of is het verkeerde type/orientatie (pijltje de verkeerde kant op) of restrictor ontbreekt. Dan blijft ’ie constant naar de lekbak bloeden → vervangen of correct monteren.
• 3-weg-slang loopt al tijdens het zetten? → 3-wegsolenoïde lekt langs de zitting terwijl hij bekrachtigd is. Plunjer/zitting ontkalken, O-ring/dichting checken; zo nodig nieuwe klep.
• Vacuümventiel-slang hoort alleen bij opwarmen of bij overdruk te druppelen, niet continu tijdens brew.
3. Test B — blindfilter (drukopbouw):
• Bereik je ~9 bar in ±6–8 s? Mooi.
• Duurt het 11–12 s én er loopt tegelijk iets naar de lekbak? Dan gaat er debiet verloren via één van bovenstaande → verhelpen en ramp zakt vanzelf.
• Haal je nauwelijks druk en stroomt het hard naar de lekbak → de “lekkende” lijn is vrijwel zeker de oorzaak.

Over je observaties
• Langzame drukopbouw (11–12 s): voor een E61 met vibe + interne pre-infusie is 6–8 s gebruikelijk. Langer wijst vaak op bypass (OPV/primer) óf een gedeeltelijk verstopte gicleur/mushroom in de groep. Neem die meteen mee in je onderhoud: mushroom/gicleur/zeefje uitnemen en ontkalken.
• OPV ingesteld op 9 bar is prima, maar een OPV met beschadigde zitting kan tóch onder die druk al doorlekken.

Wat zou ík als eerste doen?
1. Snelle bekertjestest om te zien wélke slang loopt.
2. Valt de verdenking op OPV → direct vervangen (die dingen kosten niet veel en revisie lost slijtage niet altijd op).
3. Is het de primer/ontluchter → check pijltje/flowrichting en of er een klein orificetje/restrictor aanwezig is; zo niet, juiste onderdeel plaatsen.
4. Lekt de 3-weg tijdens brew → klep demonteren, plunjerzitting nalopen of vervangen.

Tip: terugvoeren naar het reservoir is handig tegen een snel vollopende lekbak, maar verbergt een echt lek. Eerst de oorzaak fixen.

Veiligheid: stekker eruit, druk eraf (stoomkraan open), machine laten afkoelen voordat je sleutelt.

Succes—na het verhelpen zie je doorgaans een snellere drukramp en geen continu gekabbel meer in de lekbak tijdens het zetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Net even de bakjestest gedaan en het komt toch uit de pompontluchter. Zonder portafilter stroomt deze meteen mee en blijft ook meestromen. OPV geeft geen water. Alleen als ik blindfilter stroomt er water via de OPV vanaf 9 bar.

Ik vind het wel vreemd, want ik heb de pompontluchter juist al vervangen, omdat ik dacht dat dat de oorzaak was. Nu net nog even gedemonteerd en ook het ventieltje zelf opengemaakt, maar dat lijkt gewoon goed te zitten. Deze kan ook maar op manier worden gemonteerd. Toch blijft er continu water via dat slangetje lopen.

7
fransg schreef: do 16 okt 2025, 10:43
mr Blanc schreef: do 16 okt 2025, 08:40 Met de hulp van de grote vriend ChatGPT
ja het is verbazend hoe snel die uitgebreid advies kan geven.

Voorheen vroeg ik weleens of men zelf al eens aan ChatGPT had gedacht maar daar kwam geen reactie op dus laat ik het maar.
Mijn situatie ook zeker aan ChatGPT voorgelegd, maar ook daar kwam ik er niet uit. En uiteindelijk als je blijft doorvragen is het antwoord dat het gewoon hoort, terwijl Chat in eerste instantie zeer stellig zegt dat het niet hoort. Zeker handig hoor, maar niet altijd bevredigend ;)

Vandaar dat ik hierheen kwam voor de echte ervaringsdeskundigen.

8
ToniMacaroni schreef: do 16 okt 2025, 11:43
Mijn situatie ook zeker aan ChatGPT voorgelegd, maar ook daar kwam ik er niet uit.
Interessant!! Want 'mijn' ChatGPT gaf wel een voor jou behulpzaam antwood toch?
ToniMacaroni schreef: wo 15 okt 2025, 19:42 Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik wat mee!
Mijn ervaring is dat de kwaliteit van de reactie sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de vraagstelling.

Ook maakt het misschien wat uit of je de betaalde versie hebt en van versie 5 de 'lang nadenken' optie kiest.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
fransg schreef: do 16 okt 2025, 12:21 Mijn ervaring is dat de kwaliteit van de reactie sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de vraagstelling.

Ook maakt het misschien wat uit of je de betaalde versie hebt en van versie 5 de 'lang nadenken' optie kiest.
Mijn ervaring is dat Chatgpt simpelweg onbetrouwbaar is als de vraag meerdere lagen bevat. Ik heb het (zakelijk) getest met een aantal cao-gerelateerde vragen: in geen enkel geval kwam er een correct antwoord uit. Geen enkel geval! Ik heb tien vragen gesteld, waarbij de dienst wel steeds 1 "schakeltje" verder moest zoeken. Bijvoorbeeld informatie uit twee verschillende artikelen/hoofdstukken halen.

Ik vind dat genoeg om niet blind te vertrouwen op chatgpt.

Ook op de autofora waar ik actief ben komt de dienst soms met foutieve antwoorden. Maar omdat ik zelf onvoldoende technisch ben kan ik dat lastig beoordelen.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

10
Tip:
Voor technische vragen waar gerichte en precieze antwoorden wenselijk zijn gebruik dan perplexity in plaats van chatgpt.
Met perplexity kan je ook verschillende bronnen raadplegen en verschillende AI modellen kiezen. Ook kan je daar los van nog een grondige onderzoek uitvoeren. De mogelijkheden zijn uitgebreider in mijn ervaring als met een chatgpt.

Wil je het helemaal gek maken dan moet je Manus AI gebruiken maar daar moet je zuinig op zijn want anders ben je snel door je credits heen.
Laatst gewijzigd door Hk87 op do 16 okt 2025, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
You can't buy experience