Wow. Da's een mooie configuratie !! Gefeliciteerd. Veel plezier en koffiegenoot ermee !Toxiq schreef: vr 31 okt 2025, 22:16 Vanochtend belde ik naar een zaakje in Arnhem (hier wss wel bekend) voor wat info en kreeg ook het aanbod altijd vrijblijvend langs te mogen komen
Een hele duidelijk uitleg omtrent de zetgroep/werking en de verschillen in boiler, hx, dubbele boiler en wel/geen pid
Mijn vrouw was er vrij snel van overtuigd
Toen nog een rondje langs de koffiemolens GBW, de Eureka vond ik eerlijk gezegd een beetje denken aan een kauwgomballen automaat, de volgende stap was een Fiorenzato All ground sense
advies en wensen kwamen dan uit op een Profitec Drive en dan waren er nog wat toeters en bellen nodig om die frikandel ook nog speciaal te maken (tamper station, melkkannetjes etc)
De verkoper (sorry ben even zijn naam kwijt) maakte een opsomming van de kosten deed er nog een leuk aanbod bij en wat ik scherp vond, niet in de vorm van gadgets of hardware maar in de vorm van onderhoudsmaterialen (slim zo weten ze ook zeker dat je de machine goed kunt onderhouden) aangevuld met 3kg koffie
Hakte mijn vrouw pardoes de knoop door en ging nog sneller door het budget dan een F16 door de geluidsbariere
Afijn we gingen naar huis met boven vermelde glimmertjes en morgen gaat zij nog terug voor een korte introcursus
Iedereen bedankt voor de vele geweldige reacties, de verkoper was zeer in zijn nopjes dat ik mijn voor onderzoek al had gedaan![]()
WhatsApp Image 2025-10-31 at 22.03.29.jpeg
Re: Halfautomaat + molen
42Ehmm nee het is andersom dit is haar ding, ik ben in deze zeg maar de technische dienst
sterker nog (vloeken in de kerk) ik drink geen koffie
Geef maar een half of heel varken en ik maak de mooiste charcuterie, eigenlijk geen klagen ik heb een redelijk goed ingerichte hobby slagerij/garage
Geef maar een half of heel varken en ik maak de mooiste charcuterie, eigenlijk geen klagen ik heb een redelijk goed ingerichte hobby slagerij/garage
43Gefeliciteerd!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
44Even checken of ik het goed begrijp
Stel je vind de koffie te bitter, dan kun je A de temp iets verlagen en B de maling iets groffer maken, een grovere maling zorgt voor meer doorlaat, dus teveel water wat je dan weer oplost door de doorstroming (boven op de zetgroep) iets meer te knijpen om zo uit te komen op gewenste hoeveelheid water tegen de gewenste doorlooptijd.
Stel je vind de koffie te bitter, dan kun je A de temp iets verlagen en B de maling iets groffer maken, een grovere maling zorgt voor meer doorlaat, dus teveel water wat je dan weer oplost door de doorstroming (boven op de zetgroep) iets meer te knijpen om zo uit te komen op gewenste hoeveelheid water tegen de gewenste doorlooptijd.
45C iets meer koffie doseren icm iets grover malen
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
46Of minder bittere koffie kopen.Toxiq schreef: za 01 nov 2025, 14:28 Even checken of ik het goed begrijp
Als je de ondertiteling op je tv niet kunt lezen kun je natuurlijk een vergrootglas voor je ogen houden.
Maar je kunt ook een groter beeldscherm kopen.
De koffie maakt echt het meeste uit.
47Dank, daar kan ik wat mee
ik probeer de stappen te begrijpen om dan te weten waar ik heen moet
Optie C, meer koffie en iets groffer klinkt logisch, door de meer koffie word de doorlooptijd weer wat langer
in stapjes van hoeveel moet je dan denken 1 gram 2 of 3 misschien wel ?
ik probeer de stappen te begrijpen om dan te weten waar ik heen moet
Optie C, meer koffie en iets groffer klinkt logisch, door de meer koffie word de doorlooptijd weer wat langer
in stapjes van hoeveel moet je dan denken 1 gram 2 of 3 misschien wel ?