Re: einde tampergedoe

3
Nu mag bekend zijn dat ik ook altijd roep dat tampen niet zo belangrijk is. Of dat je met tampen sneller iets fout doet dan goed. Maar dat wil dus niet zeggen dat je maar wat kunt aanklooien. Inderdaad moet b.v. de distributie van het maalsel wel zorgvuldig gebeuren.
Met zo'n tamper aan de doser voorkom je misschien wel wat fouten en doe je in elk geval al één ding automatisch goed: je tampt loodrecht naar beneden. En daarbij kom je ook nog eens niet in de verleiding tegen de pf te gaan kloppen. Da's al twee dingen... Blijkbaar werkt het.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
SteefM schreef:Tampen mag dan wel overrated zijn, doe jij verder niets aan het verdelen van je gemalen koffie? Blijkbaar niet, maar in mijn ervaring maakt dát toch wel echt wat uit.
Dat deed ik al langer niet meer.Krijg mooie shots met goede smaak. :mrgreen:

dit ding speelde al langer door mijn hoofd en het bevalt.Door de verlengde vork hoeft de porta alleen naar achter geschuift te worden.In bijna een beweging.Maar het grote voordeel is wat Spironski al zei.Iedere keer dezelfde ,lage druk.

5
@cremalover: lekker efficient werken zo ;)

zal ook van de maler en machine afhangen lijkt me...

als ik maal met de pharos hoef ik ook nauwelijks aandacht aan distributie en tampen te geven...

hetzelfde met mijn lux maler geeft een wisselvallig resultaat met vaker channeling...

o ja, bij de bacchi tamp je niet...en laat ik daar nu juist zulke toffe shots mee maken ;)

denk dat bijvoorbeeld bij een rancilio silvia icm een rocky of i-steel de zaken anders liggen!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Bacchi shotjes zijn zachter en ronder van smaak. en je kunt de druk langzaam laten afbouwen door op een bepaald moment de vlam uit te zetten. nergens een spoor van bitter. en super leuk ritueel.

waarom denk je dat ik er van baal dat ik net achter jouw PV export vis ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
cremalover schreef:
SteefM schreef:Tampen mag dan wel overrated zijn, doe jij verder niets aan het verdelen van je gemalen koffie? Blijkbaar niet, maar in mijn ervaring maakt dát toch wel echt wat uit.

dit ding speelde al langer door mijn hoofd en het bevalt.Door de verlengde vork hoeft de porta alleen naar achter geschuift te worden.In bijna een beweging.Maar het grote voordeel is wat Spironski al zei.Iedere keer dezelfde ,lage druk.
Lijkt er toch wel op dat je baat zou hebben bij een goede verdeling. Je linker kopje lijkt een stuk eerder te blonden dan het rechter kopje.

Weinig geluid maakt je maler trouwens valt me nu op. major of?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

9
Nauti schreef:
cremalover schreef:

Lijkt er toch wel op dat je baat zou hebben bij een goede verdeling. Je linker kopje lijkt een stuk eerder te blonden dan het rechter kopje.

Weinig geluid maakt je maler trouwens valt me nu op. major of?
Het linkerkopje geef ik altijd aan mijn vrouw.Die lust geen sterke koffie. :mrgreen: