Re: M'n laatste aanwinst

4
Arie19 schreef:Als ik dat zo zie denk ik, zou het ook in een wasdroger kunnen. ;) ;) ;) ;)

En dan te weten dat het ding al zo'n 80 jaar oud is

Maar alle gekheid op het bekende stokkie, het werkt en heel simpel.
Wellicht een Wasmachine trommel die is wat dikker van materiaal en de dwars ribben zitten er al in, en je kan gewoon de aandrijving gebruiken, nog niet eens zo'n gekke gedachte. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

5
Inmiddels een beter motortje 18 rpm = afkomstig van een verstelbare matrasbodem, kan uren draaien zonder warm te worden en is oersterk, aansluiting gemaakt met een stukje slang dat vangt de onbalans op, moet nog iets verzinnen met een snelkoppeling, ivm met het uitschudden van de trommel.

Afbeelding

CarpSafari schreef:Dat ziet er goed uit Adriaan!
Toen je dat ding kocht vond ik het al wat hebben, zeker als je het vergelijkt met wat er gemiddeld aangeboden word. Leuk ding en we zijn natuurlijk benieuwd naar het resultaat!
Ik drink er al een paar weken heel mooi gelijkmatig gebrande koffie van, alleen alles tot nu toe met de hand gedraaid en dan is het moeilijk hem 15 minuten lang onder de 40 toeren te houden, als je sneller draait krijg je te maken met de rondvliedende krachten en blijft het hele zaakje aan de wand "plakken" :(

Ik melangeer m'n koffie na de branding en dat betekent dat ik vier batches met het handje moest doen ;)

7
Zo, 4x een kwartier lang draaien, heb je al rsi? Ziet er verder onverwoestbaar uit, en leuk, zo simpel.

Wat ik me afvraag is hoe je in 's hemelsnaam de temperatuur in de gaten houdt? En als je de juiste brandgraad hebt bereikt, hoe snel krijg je dan de boontjes uit de trommel?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Arie19 schreef:Stukje vierkantebuis op de trommel lassen en een vierkant op de as maken.
Het geheel op een plaat maken, waarvan de trommel alleen af/uitneembaar.
Moet toch kunnen ??
(tis maar een idee hoor)
Het is een zeer oud brandertje, dat ga je toch niet zo veranderen, dat het niet meer terug te draaien is?
Nee dat gaat het niet worden, het asje dat er nu op zit is een stukje aluminium buis wat op de schroefdraad gedraaid is, kan er zo weer vanaf gehaald worden en de slinger er weer op.
Spironski schreef:Zo, 4x een kwartier lang draaien, heb je al rsi? Ziet er verder onverwoestbaar uit, en leuk, zo simpel.

Wat ik me afvraag is hoe je in 's hemelsnaam de temperatuur in de gaten houdt? En als je de juiste brandgraad hebt bereikt, hoe snel krijg je dan de boontjes uit de trommel?
Ik beoordeel de branding met een dessertlepel, die ik in het open trommeldeel stop en zo de branding kan beoordelen, en dan iets voor tijd gas uit, nog even laten draaien een minuutje en dan de zeef in, werkt echt heel goed, ik heb van de nodige kilo's pas 1 x een batch verklooit, dat was in het begin ;)

Om hem te legen haal ik het stukje slang los en met een stel goede ovenwanten pak ik de trommel van het onderstel en schud deze boven een zeef leeg die in de gootsteen staat dan naar buiten flink omgooien en dan in een platte aluminium bak die buiten op de Chinese hardsteen tegels staat, lekker koel en is dan ook snel koud genoeg, nog even een keertje omwoelen en dan in de blend bak, als alles gebrand is gaat de blend bak apart voor 2 dagen met een gaasdeksel erop, alleen als ik heel benieuwd ben naar een bepaalde menging, dan neem ik voor 4 porties te malen eruit, maal ze met een schone maler, en dan pak ik de eerste met 15 minuten na het malen en elke keer 15 minuten oid ertussen, dan krijg je toch een idee wat het gaat worden.