Zomaar een ideetje: kan het zijn dat je met je platte schijven compenseert voor het extra zuur dat je krijgt door de donut extractie die ik bij jou zie?
Anders gezegd: je hebt vaak last van donut extracties die door hun niet-optimale extractie wat zurigs toevoegen. Met de platte, chocoladetonen-benadrukkende platte schijven kan dat zelfs wel lekker zijn, maar met de zurige tonen-benadrukkende conische schijven wordt het teveel.
Zoals in een ander draadje al geschreven experimenteer ikzelf de laatste dagen met een bolle tamper, en ik zie daardoor daadwerkelijk minder donutextracties. De smaak van mijn espresso's lijkt daardoor ook echt nog wat ronder en zachter te zijn geworden. Zozeer zelfs dat ik voor mijn volgende blend weer wat Kenia ga toevoegen om de koffie niet teveel een chocolade-bommetje te laten zijn zonder enige frissigheid.
Het zou dus kunnen zijn dat conische schijven eigenlijk alleen maar een fout in de preparatie lieten zien, waardoor je dacht niet van conisch te houden...?
Re: nieuwe maler
21La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder