Re: nieuwe maler

21
Zomaar een ideetje: kan het zijn dat je met je platte schijven compenseert voor het extra zuur dat je krijgt door de donut extractie die ik bij jou zie?
Anders gezegd: je hebt vaak last van donut extracties die door hun niet-optimale extractie wat zurigs toevoegen. Met de platte, chocoladetonen-benadrukkende platte schijven kan dat zelfs wel lekker zijn, maar met de zurige tonen-benadrukkende conische schijven wordt het teveel.

Zoals in een ander draadje al geschreven experimenteer ikzelf de laatste dagen met een bolle tamper, en ik zie daardoor daadwerkelijk minder donutextracties. De smaak van mijn espresso's lijkt daardoor ook echt nog wat ronder en zachter te zijn geworden. Zozeer zelfs dat ik voor mijn volgende blend weer wat Kenia ga toevoegen om de koffie niet teveel een chocolade-bommetje te laten zijn zonder enige frissigheid.

Het zou dus kunnen zijn dat conische schijven eigenlijk alleen maar een fout in de preparatie lieten zien, waardoor je dacht niet van conisch te houden...?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Spironski schreef:Zomaar een ideetje:

Zoals in een ander draadje al geschreven experimenteer ikzelf de laatste dagen met een bolle tamper, en ik zie daardoor daadwerkelijk minder donutextracties. De smaak van mijn espresso's lijkt daardoor ook echt nog wat ronder en zachter te zijn geworden. Zozeer zelfs dat ik voor mijn volgende blend weer wat Kenia ga toevoegen om de koffie niet teveel een chocolade-bommetje te laten zijn zonder enige frissigheid.
En de volgende stap is een omgekeerde concave tamper? Voor als je teveel zuurtjes krijgt? :)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

23
:lol: nee, juist omgekeerd: voor meer "rinse tonen" een concave tamper!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Met een concave tamper in de single LM basket, is niet mijn ding !

Let vooral op de naam :lol:

Was toch wel lekker Al Cappuccino 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

25
Bestaan er eigenlijk wel concave tampers? Ik heb ze in elk geval nog nooit gezien...

Dat shot ziet er wel heel smerig uit. En dat niet alleen omdat het roodkanaal eruit is gehaald.