Als je de ProM overweegt, zou je dan wellicht ook niet de Vario moeten overwegen?
Als ik me goed herinner van toen ik een andere molen kocht (ik heb nu een Vario), verschilt het maalsel niet heel veel en qua prijs zit er een behoorlijk gat.
Verschillende molens naast elkaar proeven vond ik lastig. Ik heb eens bij Van Pommeren het verschil tussen de K3 en K10 geproeft. Er zat inderdaad verschil in, maar niet enorm.
Let behalve de specificaties ook op wat je gevoel zegt, bekijk ze in het echt en probeer ze eens, kijk of jij het een fijne molen vind om mee te werken.
Re: Welke molen? ik ben er uit!
22Ik zie dat de poster al een echte expert is, met jaren ervaring, vele molens getest, een echte espresso kenner, die alles al weet. Zo iemand kan je niks wijsmaken natuurlijk, verschil tussen conisch en plat, allemaal flauwekul natuurlijk, daar trap een expert met veel proef ervaring niet in. Nee, verschil proeven tussen maalsel van 45s vs 60s, daar herken je de profs aan. Nog wat meer ervaring en dan kan je verschil tussen 10s oud en 20s oud proeven. Maar wat was nu precies de reden van de post van deze expert, die natuurlijk wel voor een bezzera machina gaat, zo een e61 is ook oude meuk, een oude diesel, kan je niks mee.
Is de 6th wave aan het voorbereiden
Re: Welke molen? ik ben er uit!
23Wat ook uitmaakt bij de verschillende malers is dat het maalresultaat van duurdere malers vaak veel constanter is. Grote Conische malers staan er bekend om dat je die bijna maar 1x hoeft in te stellen (voor die bepaalde boon), en verder niet meer. Ook mijn Major hoef ik eigenlijk maar weinig bij te stellen, en als toch dan niet meer dan een paar minuten/graden.
Bij kleinere malers zal je waarschijnlijk toch meer staan bij te stellen.
Bij kleinere malers zal je waarschijnlijk toch meer staan bij te stellen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder