Re: HG One binnen

21
Je zegt het goed, voor jou lijkt het of het daar op neerkomt ;-)
Voor de duidelijkheid: ik veroordeel niets hoor. Zoals ik al schreef vind ik die HG er veel mooier uitzien, en misschien is hij ook wel "beter" gemaakt. In elk geval lijkt de HG me makkelijker werken.
Ik vroeg me alleen af of die grotere maalschijven ook voor een stukje betere smaak zorgden, of dat die meerwaarde vooral in al het andere zat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Spironski schreef:Voor de duidelijkheid: ik veroordeel niets hoor. Zoals ik al schreef vind ik die HG er veel mooier uitzien, en misschien is hij ook wel "beter" gemaakt. In elk geval lijkt de HG me makkelijker werken.
Ik vroeg me alleen af of die grotere maalschijven ook voor een stukje betere smaak zorgden, of dat die meerwaarde vooral in al het andere zat.
Oké!

Ik heb de indruk dat deze maler de beste maling geeft die ik tot nu toe met de Lusso gebruikte. Ook als de extractie niet goed gaat, is die koffie toch best bijzonder om te proeven en hoewel ik zeker weet dat de maling wat afstelling betreft nog beter kan, heb ik van de Lusso geen lekkerder espresso geproefd dan vandaag.

Morgen kan ik eens de maling van de Mazzer afwisselen met die van de HG One.

Ik las net op HB een verslagje van een andere Amsterdammer die 'm vrijdag binnen kreeg:

http://www.home-barista.com/grinders/ow ... ml#p286322

Hij is Versalab M3, Pharos, MK Vario gewend, kan dus vergelijken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

23
De HG One is niet alleen vele malen mooier gebouwd maar ook makkelijker te onderhouden en het maalsel is er vooral veel makkelijker uit te krijgen. De Pharos is 250 dollar en de voodoodaddy mod schijnt iets meer dan 200 dollar te zijn. Je zit dan al op meer dan de helft van de prijs van een HG One. Dat prijsverschil valt dan nog mee. vooral omdat de HG One mooi op het aanrecht staat en een handgreep heeft om hem op zijn plek te houden inclusief vliegwiel wat malen met de hand toch een heel stuk makkelijker maakt.

edit: Plus nog een puntje dat de HG One een vaste as heeft en je dus niet het hele gedoe van "burr alignment" hebt wat volgens velen nogal een tijdrovend en vervelend klusje is wat eens in de zoveel tijd uitgevoerd moet worden en zeker na schoonmaken moet gebeuren.

Verder ben ik heb met Frans eens dat de HG One een maalsel produceert van ongekende kwaliteit. Zelf sinkshots smaken nog beter dan een goede shot met de Mini die ik te leen had. Het verschil is groter dan ik ooit had gedacht. De smaak vind ik zelfs beter dan de K30. Na 3 dagen spelen heb ik de lekkerste espresso's gedronken die ik ooit in mijn leven op heb. Ik ben in ieder geval helemaal tevreden en wil waarschijnlijk nooit meer iets anders.

Op dit moment heb ik zelf al iets meer dan een halve kilo door de HG One gewerkt en merk ik dat de schijven al wat consistenter worden. De kleur van het crema en de verschillende lagen in de smaak zijn gewoonweg verbluffend.
Laatst gewijzigd door Erik82 op di 29 jan 2013, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

24
De hele espresso hobby is toch ook voor een groot gedeelte een hobby van " nieuwe speeltjes" en hebbedingetjes.
Zeker weten dat dat een rol speelt.
Want ik ben er van overtuigd dat de wet van afnemende meeropbrengsten bij espresso heel snel opgaat.Die kromme buigt al heel snel af naar een zowat horizontale lijn.Ik denk bij ongeveer 500e.
Al wat je meer uitgeeft heeft meer te maken met " mooie apparatuur " dan smaak.
Een set als die van Bluecold maakt denk ik zeker zo lekkere koffie als een L1 of Strega gecombineerd met een HG One.

Of een Ponte Export met een pharosje.Ben je 2e hands ook klaar voor 500 e.

Dingetjes kopen is leuk en geeft een goed gevoel. :D Alleen jammer dat dat zo snel voor bij gaat.

Ik vind de HG One prachtig.
Veeel plezier er mee. ;)

25
Is dit de eerste Conische maler die je gebruikt? ( eentje met een redelijk oppervlak! ) je bent nu natuurlijk het Conische tegen het Vlakke aan het vergelijken en Conische malers zijn er wel meer o.a. va Faema zoals er hier verscheidene op het forum hebben, ik zie ook een wezenlijk verschil tussen Conisch en Vlak.

Erik82 schreef:De HG One is niet alleen vele malen mooier gebouwd maar ook makkelijker te onderhouden en het maalsel is er vooral veel makkelijker uit te krijgen. De Pharos is 250 dollar en de voodoodaddy mod schijnt iets meer dan 200 dollar te zijn. Je zit dan al op meer dan de helft van de prijs van een HG One. Dat prijsverschil valt dan nog mee. vooral omdat de HG One mooi op het aanrecht staat en een handgreep heeft om hem op zijn plek te houden inclusief vliegwiel wat malen met de hand toch een heel stuk makkelijker maakt.

Verder ben ik heb met Frans eens dat de HG One een maalsel produceert van ongekende kwaliteit. Zelf sinkshots smaken nog beter dan een goede shot met de Mini die ik te leen had. Het verschil is groter dan ik ooit had gedacht. De smaak vind ik zelfs beter dan de K30. Na 3 dagen spelen heb ik de lekkerste espresso's gedronken die ik ooit in mijn leven op heb. Ik ben in ieder geval helemaal tevreden en wil waarschijnlijk nooit meer iets anders.

Op dit moment heb ik zelf al iets meer dan een halve kilo door de HG One gewerkt en merk ik dat de schijven al wat consistenter worden. De kleur van het crema en de verschillende lagen in de smaak zijn gewoonweg verbluffend.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

26
Dit is inderdaad mijn eerste serieuze conische maler. De smaken bevallen mij beter dan bij platte schijven. Bij licht gebrande fruitige bonen vind ik het fruitige wel heel erg overheersen maar dat is niet hoe ik mijn bonen brand. Op dat vlak vind ik een maler met vlakke schijven beter.

Het maalsel lijkt ook wel een compleet andere verdeling te hebben dan met vlakke schijven. Bij vlakke schijven lijkt het meer poederachtig waar het bij deze schijven meer op fijn filtermaalsel lijkt.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

27
Ok dat is duidelijk, dat is hetzelfde wat ik van een Conische maler vind, alleen dat poederige heb ik niet met mijn melanges, maar met de Conische wel het zurige wat snel de overhand heeft en daarom gebruik ik hem nauwelijks, alleen als ik een S.O. voorhanden heb die als zoetig staat omschreven en niet als zurig, vind ik het een verademing om die te gebruiken, maar ik vind het hele melangeren zo'n uitdaging op zich.

Mooi molen, moest alleen een Motorreke op kunnen functioneren. :) helaas wel wat prijzig. :cry:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

28
@3aan schreef:je bent nu natuurlijk het Conische tegen het Vlakke aan het vergelijken [...], ik zie ook een wezenlijk verschil tussen Conisch en Vlak.
Een ander mogelijk groot verschil tussen de gemotoriseerde conische horeca-molens en deze is dat alle bonen die je erin gooit ook als maalsel naar buiten komen. Er ligt geen 'oud' maalsel in het gangpad. In een horeca-omgeving waar voortdurend wordt geproduceerd maakt dat niets uit, in thuisomgeving wel:

Lees bijvoorbeeld "i don't think the RoburE-HGOne taste difference issue should be approached from a burr perspective" van Reiss:

http://www.home-barista.com/marketplace ... 3-330.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

29
Ja, en dan daaronder wat verdere discussie, dat de gedoserde Robur met wat vegen gewoon heel weinig achterlaat.
De RoburE heeft veelsteveel tegendruk ingebouwd. Daarom loopt heel die maalkamer vol.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

30
"what i call the 'Mazzer avalanche', which is common to all the Mazzer grinders i have seen."

" The Mazzer avalanche sees the fresh grinds fall on top of a pile of previously ground coffee, with the largest and therefore heaviest grinds at the bottom and the finest grinds on top."
Mijn Major kent geen retentie.Kennelijk heeft Reiss niet zoveel ervaring met Mazzer malers.