Mijn Mazzer Mini (met Super Jolly schijven) heeft natuurlijk ook geen last van retentie, dacht ik. Als ik er bonen ingooi komt er maalsel uit, klip en klaar, machine schoonmaken en foto nemen, bewijs geleverd.
Ik heb 'm toch eens nader bekeken. Leeggemalen, hopper eraf en daar lag toch her en der een pluk maalsel. Die heb ik eruit gezogen met de stofzuiger. Daarna nog eens de maler aan en er viel nog een schepje koffie uit de chute. De klep van de chute opengemaakt en leeggezogen. Dan is er een beschermings-rooster ingeschroefd:
Die haalde ik weg en nu zag ik toch een beetje maalsel in de opening daarachter zitten:
Misschien had ik dat al vaker moeten doen, dat rooster weghalen en daarachter stofzuigen? Ik meende dat het antistatische rooster zulke opeenhopingen zou voorkomen. Nu is het wel even jammer dat ik niemand anders in huis de schuld kan geven zo van
"kijk nou! maak je dat niet schoon of zo?! tjeesss!"
Het kostte wat moeite om het weg te zuigen, zo vast was de klont en zoveel zat er achter. Ik heb het niet kunnen wegen omdat het, eenmaal los, zo de stofzuiger in blies, met brokken tegelijk, maar het was wel veel. Wanneer je dat als 'retentie' mag zien, telt het wel op. Nog steeds geen Olympisch zwembad vol, maar toch wel een kleine binnenbak van een middelgrote manege
Ik kan dat antistatische rooster (dat trouwens maar een deel afdekt, maar daar zal denkwerk achter zitten) weghalen, maar ik heb eerder gelezen dat die toch echt wel een functie heeft en snel beschadigd kan raken. Ik zal het afdekscherm er wel af laten en het wat vaker schoonmaken.
Punt is dat iemand anders wel een type Mazzer kan hebben en daarvan beweren kan dat er nul retentie is, maar dat ik dat niet onmiddellijk kan beamen. En ook, dat de HG One niet van die kokers en roosters en afdekplaten en chutes heeft waarin van alles kan blijven liggen...
Ik ben intussen nog net zo blij met mijn mooie Mazzer als in het begin en verheug me op de vergelijkingen, zeker als ik beide machines puur als single dosing ga gebruiken, dus ook op de Mini geen hopper meer (half)vol zet. Des te makkelijker is het om deze schoon te houden.