Re: Goede bonen voor startend brander

22
Gewoon hier en daar je licht opsteken bij goeie branders. Ik denk dat niet elke automobilist een goede adviseur is over autorijden en niet iedereen die al jarenlang koffie kan branden is in staat (of van plan) er wat van aan een ander te leren, maar je weet nooit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

25
Volgens mij zijn er hier heel wat met een Gene. Ikzelf heb er ook eentje. Voor het geld is er volgens mijn niet beter, als je iets beter wil moet je meer dan het dubbele uitgeven.

In mijn ervaring geeft de Gene een prima resultaat en ik vind hem makkelijk werken, en je houdt alles zelf in de hand. Ik kan niet zeggen dat ik gekochte geroosterde boontjes echt veel beter vind smaken dan wat ikzelf uit de Gene haal. Ik heb het ding nu bijna 5 jaar en ik mag onderhand denk ik wel eens het verwarmingselement vervangen, verder geen problemen mee gehad.

De brander brandt maximaal zo'n 250 gram per keer, dus het is echt een thuisbrander. Voor grotere hoeveelheden koffiebranden is 'ie dus totaal ongeschikt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
De Gene rookt inderdaad behoorlijk en is niet echt geschikt om in huis te gebruiken tenzij je een erg goede afzuiger hebt. Zelfs met een goede afzuiger zou ik persoonlijk nog buiten gaan branden door de rookontwikkeling. Naar mijn mening een erg goed apparaat en ik ben er ontzettend tevreden over maar brand wel buiten en koelen extern.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

28
Dat verschilt allicht ook per boon en brandgraad. Ikzelf brand meestal zo rond FC-FC+ en dan vind ik het erg meevallen. Soms zie ik geen spoortje rook.
Maar het laatste stukje FC+ wil bij sommige bonen nog wel eens flink roken, dat is waar. Het is niet dat je huis dan meteen blauw staat, maar mijn vriendin loopt dan wel te mopperen.
Ik denk dat als je je bonen onder een afzuigkap brandt, dat het goed te doen is... beetje afhankelijk van allergische huisgenoten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

29
Toen ik nog met mijn Gene brandde had ik een stuk traanplaat wat ik op het gasfornuis legde en ging de afzuigkap op standje max en dan gaat het prima, en moet eerlijk zeggen, ook bij FC/FC+ viel de rookontwikkeling ook reuze mee, eigenlijk alleen als het uitlaatroostertje bijna dicht zat met vliesjes maar dat is logisch
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)