Waarom noem je jezelf op beide Nederlandse Koffiefora niet hetzelfde, CoffeeChris?

Waarom noem je jezelf op beide Nederlandse Koffiefora niet hetzelfde, CoffeeChris?
Nou ja, iemand riep dat de Fascino-bonen misschien té vers zouden kunnen zijn. De eerste lading Hausbrandt was op, dus heb er nu Fascino Romana Espresso in gedaan. Branddatum 12 mei 2014. Eerst gemalen op dezelfde maalgraad als de Hausbrandt en daar liep de Silvia compleet op vast. Dat had ik ook nog niet eerder meegemaakt trouwens. Toen maalgraad gaan bijstellen tot gewenste doorlooptijd. De espresso begint pikzwart te druppelen en zoals Grimoire al zei: het verandert langzaam in een soort fluwelen dikke stroperige ´tigerstripes´. Dat lukt me nu voor het eerst ook met de Fascino-bonen! Hiervoor gebruikte ik wel een andere melange verse bonen, maar ook die waren van 12 mei en ik gebruikte ze 3-4 dagen na de branding, dus misschien is dat gewoon te vroeg. Zoals vooral Adriaan al 100x heeft gezegd: KOOP VERSE BONEN! En ja hoor, je ziet absoluut veel verschil! En proeft verschil! De niet verse bonen leveren een espresso op die veel mensen gewoon lekker vinden, maar met verse bonen bereik je veel meer stroperigheid, tijgerstreepjes, mooiere crema... Al is het allemaal iets meer werk om een perfecte espresso te maken. Je moet echt veel oefenen, want die bonen zijn nog wat ´wild´.Spironski schreef:Daar heb je best moeite voor gedaan, dank hoor! Ik ben met name onder de indruk van je melk, bij mij duurde het een stuk langer om dat onder de knie te krijgen. Maar hier toch al mooi lobbig vloeibare microfoam.
Ik zeg je er gewoon eerlijk bij dat het niet altijd zo mooi wordt. Het probleem is vaak dat de melk te snel te heet wordt en ik dus te weinig tijd heb om mooie microfoam te maken. De melk is wel koud. Misschien in de toekomst een groter melkkannetje aanschaffen.
De espresso ziet er op het eerste gezicht ook oké uit. Ik had nog wel graag een shotje gezien van de espresso zonder melk. Ik heb wat twijfels bij de laatste 15 seconden van de uitloop, die is wat "iebelig" maar ziet er tegelijkertijd toch ook wel heel donker uit. Misschien toch een gevalletje van behoorlijk zwaar gebrande-, en wat oude bonen, ik weet het niet. Uiteindelijk telt allicht slechts de smaak.
Ja, maar ik heb alweer verbeteringen geboekt inmiddels met de verse Fascino-bonen. Enorme verschillen tussen verse en oude bonen, maar Hausbrandt deed het bij mij als oude boon tot nu toe het beste.
Over het protocol met Silvia kan ik niet zoveel zeggen, ik heb daar geen ervaring mee, maar ik neem aan dat je het "temperature surfing" correct hebt uitgevoerd en dat de temperatuur dus goed was. Vind het wel wat "gedoe".
Oh, en deze tamp was scheef! Het is echt belangrijk om je tamper loodrecht te houden.
Ik heb de vele filmpjes over temperature surfen op de Rancilio Silvia gezien. Ik hou de methode in een minder strenge versie aan. Wie weet ooit een PID laten inbouwen.
Bij elkaar dus nog wat kritiekpuntjes en onzekerheden, maar zeker niet slecht hoor! Je bent relatief nog kort bezig en gaandeweg polijst je alle kleine foutjes nog wel glad. En maak je je ook de routine eigen, zodat het straks allemaal wat sneller gaat. De espresso in dit filmpje ziet er al een stuk beter uit dan die uit je eerste post. Er zit behoorlijk progressie in.
Dank, dank! Goede opbouwende kritiek. Adriaan zal wel weer wat minder opbouwend zijn, ook al merk ik bij hem dat ie z´n eerste complimentjes al heeft gegeven, hier of op ThuisBarista... Waar ik dit filmpje ook schaamteloos heb geplaatst!
Er blijft bij mij toch een gevoel hangen dat die Hausbrandt nog niet optimaal is. Ik vind het vreemd dat de Fascino-bonen minder smaken. Wellicht een idee (waar zadel ik je mee op?) om ook met die bonen een filmpje te maken en te posten. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat daarop te zien is.