Mijn espresso machine krijgt een andere plaats en krijg dan meer ruimte voor een nieuwe molen.
Als ik voor een betere molen wil gaan met de eis dat de smaak beter moet dan zal ik dus voor een molen moeten kiezen met groot conische schijven. Welke soorten worden er zoal gebruikt voor thuis?
Re: Upgrade Mahlkonig Vario
12Of 84mm plat. Die produceert ook geweldig maalsel. Conisch benadrukt meer de fruitige tonen.
Wil je 2e hands of nieuw? Ik raad 2e hands aan, dan zit je voor een fractie van de nieuwprijs op de eerste rij!
Wil je 2e hands of nieuw? Ik raad 2e hands aan, dan zit je voor een fractie van de nieuwprijs op de eerste rij!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
13Weer wat geleerd, bedankt. Dus conisch hoeft niet perse 84mm te zijn.bobbee schreef:Of 84mm plat. Die produceert ook geweldig maalsel. Conisch benadrukt meer de fruitige tonen.
Als ik een aantal merken weet van molens met 84mm schijven dan kan ik gerichter zoeken en zeker voor tweedehands.
Ik heb de laatste weken gekeken naar de Mazzer mini/Mazzer super jolly wat overigens mooie molens zijn maar ik begrijp eruit dat het niet een stap vooruit is kwa smaak.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
14Heb je het dan over 2-de hands of nieuw? Groot conisch nieuw zijn altijd prijzig, volgens mij is de Macap MXK de goedkoopste tegen de €900? En anders de Compak K10 of een Mazzer Kony of Robur, maar dan ga je al richting/over €2000. Eventueel een Nino?
En daar is natuurlijk altijd de handgedreven HG One, met -ik meen- €800 ècht de goedkoopste oplossing, nieuw.
Tweede hands kan je voor aanzienlijk minder nog wel eens mooie deals vinden, b.v. bij Faema (of zoals laatst de K10).
En daar is natuurlijk altijd de handgedreven HG One, met -ik meen- €800 ècht de goedkoopste oplossing, nieuw.
Tweede hands kan je voor aanzienlijk minder nog wel eens mooie deals vinden, b.v. bij Faema (of zoals laatst de K10).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
15Conische zijn vaak kleiner dan platte in diameter, maar het contactoppervlak is juist weer stukken groter. Het grootste verschil is dat je de bonen meer snijdt in plaats van platdrukt. Dit heeft gevolgen voor de smaak.
In de horeca wordt conisch vaak gekozen door hoogvolume koffiezaken; ze worden minder warm en verlopen stukken minder.
Een Mazzer Kony zal ongeveer 1100 euro kosten (excl. btw) en een Robur 1575 (excl. btw)
In de horeca wordt conisch vaak gekozen door hoogvolume koffiezaken; ze worden minder warm en verlopen stukken minder.
Een Mazzer Kony zal ongeveer 1100 euro kosten (excl. btw) en een Robur 1575 (excl. btw)
16Ik heb een paar dagen voor het eerst in mijn leven fruit geproefd in een espresso.Braam/bosvrucht.
Knalde er uit.
Gebrand in een popcornvrandertje en gemalen met een klein malertje.
Gezet met een E61.
Ik geloof steeds minder in de hardware en steeds meer in de software i.e. de bonen.
Knalde er uit.
Gebrand in een popcornvrandertje en gemalen met een klein malertje.
Gezet met een E61.
Ik geloof steeds minder in de hardware en steeds meer in de software i.e. de bonen.
17Bonen zijn inderdaad het belangrijkste. De HG One vind ik persoonlijk een geweldige maler met een geweldig smaakprofiel. Nieuw gaat die je wel 1100 euro kosten met verzenden, inklaring en btw. Anders is de Compak K10 Pro Barista ook een hele goede optie.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer