Re: mazzer mini electronic of mazzer major

11
fransg schreef:met oude bonen is het hoe dan ook zinloos om wat dan ook te proberen.
beste fransg. toch even een vraag omdat ik je antwoord niet begrijp, en jij bent expert en ik niet.
kan ik met oudere bonen geen consistentie met mijn maler bereiken? gewoon even los van de smaak. zijn de oude bonen de oorzaak dat ik mijn maler behoorlijk moet bijstellen?
of is het zo dat het weer hier een grote rol in speelt.

12
Als je oude bonen maalt, kom daar een soort onbruikbaar as uit. Dat moet je dermate fijn malen om al te snelle doorloop tegen te gaan, dat de hele doorloop in het filterbakje weinig overeenkomsten meer heeft met een normaal kopje espresso maken.

Je bent dan erg afhankelijk van hoe de dosering uitpakt, hoe je hebt getampt, hoe de machine de pre-infusie doet, en het resultaat kan alle kanten op. Hoe het ook uitpakt (het spuit eruit, of het komt er nauwelijks uit maar er zijn kleine spuiters) is allemaal irrelevant.

Als je een naked portafilter hebt (heb je die?) zie je wat meer, maar het heeft hoe dan ook weinig zin je in die verschijnselen te verdiepen want je leert er niets van dat je zou kunnen gebruiken als je daarna met goeie bonen begint.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Let ook op dat de eerste 3kg de schijven nog inconsistent zullen zijn door de nieuwigheid. Na een kilo of 8 zijn ze helemaal goed ingelopen en veel consistenter.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

15
beste lezers ,
even een technisch vraagje. wij gaan over op andere bonen en gaan dus weer "spelen" met de maler.
er zijn echter twee variabelen, de grinding en dosing. de dosing hebben we staan op 16 gram (dubbelshot). maar als we de grinding gaan aanpassen dan gaat toch ook de dosing varieren?. m.a.w. als ik de maler op een fijnere stand zet,zal ik ook langer moeten malen op de dosing op 16 gram te krijgen.
dus als je gaat "klooien"(zoals wij doen ) , ben je altijd met twee variabelen bezig
of zie ik dit verkeerd

17
Met die twee dingen speel je met de maler, maar eigenlijk zijn er nog meer variabelen, als: de luchtvochtigheid, het type koffie dat je wil zetten, hoe de boon is gebrand en niet te vergeten de leeftijd van de bonen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
dank. inderdaad deze variabelen was ik gemakshalve even vergeten.
maar het is toch wel de bedoeling dat je elke keer uitgaat van 16 gram (ongeachte de grinding) en niet onbelangrijk dat je in ca 25 seconden ongeveer 20-30 ml espresso extraheert.
dus als je de stand van maler wijzigt zal je ook de tijdsduur van het malen moeten aanpassen om wederom op 16 gram uit te komen?

19
Het verband tussen fijnheid van malen en gemalen gewicht is er inderdaad. Daarom zijn, in mijn ogen, de elektronische dosers ook helemaal niet zo handig als mensen vaak denken. Zodra je maal-fijnheid verandert (en dat gebeurt regelmatig) zou je ook meteen de maal-tijd moeten aanpassen om hetzelfde gewicht te verkrijgen.

Verder is die 16 gram niet heilig hoor. Soms is wat minder of juist meer ook prima, of zelfs lekkerder. Over het algemeen zou ik het tussen de 14 en de 21 gram houden. Maar 16 gram is een goed uitgangspunt.

Met die 25 seconden is net zoiets aan de hand. Ten eerste: wanneer begin je te tellen? Meestal is dat vanaf het begin van de uitloop. Maar dan nog: een goede ristretto heeft soms wel 40 seconden nodig.
Ook hier dus experimenteren, maar houd het over het algemeen rond de 25-30 seconden.

En dan de hoeveelheid. Daar is door o.a. de crema lastig wat over te zeggen als je volumes aanhoud. Nauwkeuriger is het om je espresso te wegen. Zoek hier maar eens op "brewratio".
Over het algemeen zal je waarschijnlijk echter wel oké zitten als je volume voor een enkele espresso rond de 25-30 ml zit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder